سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راز پیدایش عناصر سنگین جدول مندلیف / شبیه سازی ابرنواخترها امکان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 8:12 عصر

1391-02-21-14تحقیقی بسیار مفصل در ارتباط با فیزیک هسته ای در دانشگاه اوسلو، می تواند به فیزیکدانان هوا و فضا کمک کند تا به چگونگی تولید عناصر سنگین را پی ببرند.

 بیگ بنگ یا همان برخورد بزرگ تنها عناصر سبک مانند هیدروژن و هلیوم را تولید کرد. یکی از سوالات رایج که در ذهن تمام فیزیکدانان هوا و فضا به وجود می آید این است که عناصر دیگر چگونه شکل گرفته اند

 

محققان آمریکایی در سال 1957 دریافتند که عناصر دیگر از طریق واکنش های هسته ای درون ستارگان شکل گرفته اند. فیزیکدانان معتقدند که نیمی از عناصری که از آهن سنگین ترند از طریق انفجارات مهیب ستاره ای به نام ابرنواخترها به وجود آمده اند. اما دراینمیان مشکلی کوچک وجود دارد: دانشمندان قادر به ساخت مدل شبیه سازی شده کامپیوتری ابرنواخترها نیستند.

فیزیکدان هسته ای، آن سیسیل لارسن در این باره میگوید:" یکابرنواختر بسیار بسیار پیچیدهاست. فیزیکدانان هوا و فضا هنوز موفق به ساختمدل واقع گرایانه اینافجارات ستاره ای نشده اند."

شبیه سازی ها برپایه ویپگی ها و شخصیت رفتاری هسته های اتمی صورت میگیرد و چونتا به حال هیچ نمونه برداری فیزیکی از این ابرنواخترها صورت نگرفته، نمی توان شبیه سازی دقیقی از این پدیده انجام داد.





بازدید امروز: 8 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330775
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ