سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویر درخشان مهد کودک ستارگان در صورت فلکی ماکیان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:21 عصر

ابرهای عظیم و درخشان گاز و غبار که روزی از هم پاشیده و به شکل‌گیری ستاره‌های غول‌پیکر جدید می‌انجامند،‌ جایگاه مرکزی تصاویر جدید تلسکوپ فضایی اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا این تصویر که توسط رصدخانه فضایی «هرشل» سازمان فضایی اروپا به ثبت رسیده، ‌به نمایش سحابی «ماکیان X»، یکی از فعالترین نواحی تولید ستاره پرداخته که در فاصله 4500 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان قرار دارد.

رصدخانه «هرشل» در طول موجهای دور از مادون قرمز بخوبی به مشاهده اجسام آسمانی پرداخته و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به بررسی مهدکودکهای ستاره‌ای مانند این سحابی بپردازند که جایگاه توده‌های متراکم گاز داغ شده توسط ستارگان هستند.

در این تصویر جدید، نواحی درخشان سفید به نمایش مناطقی می‌پردازند که ستاره‌های بزرگ به تازگی از این ابرها شکل گرفته‌اند. این توده‌ها بویژه در سمت راست تصویر مشهود هستند که شبکه بی‌نظمی از رشته‌ها را نشان می‌دهد.

گره‌های متراکم گاز و غبار به نمایش مناطقی می‌پردازد که این رشته‌ها با هم ملاقات کرده و برای تشکیل ستاره‌های جدید در هم می‌شکنند.

 

در مرکز تصویر، تابشهای شدید از ستاره‌های غیر قابل شناسایی در طول موج «هرشل» تا حدی زدوده شده و مواد ستاره‌ای را که در تصویر به رنگ آبی می‌درخشند، داغ کرده‌اند. حبابهای قرمز کوچک پراکنده نیز به نمایش بذرهای نسبتا سرد ستاره‌های آینده می‌پردازند.





بازدید امروز: 73 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330088
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ