سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکس: طلوع و غروب خورشید و ماه در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 92/9/1:: 12:23 عصر

ناسا کاوشگر رباتیک خود را به مریخ فرستاد

ارسال شده توسط رضا در 92/8/30:: 6:22 صبح
جدیدترین کاوشگر رباتیک ناسا، ماول، برای کشف راز قدیمی تغییرات اقلیمی سیاره سرخ به مریخ فرستاده شد.

کشف شواهدی از وجود گرانیت در سیاره مریخ

ارسال شده توسط رضا در 92/8/29:: 12:31 عصر

محققان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند شواهد قویتری از وجود ماده گرانیت بر روی سیاره مریخ شناسایی کنند.

 

5-1406.jpgایسنا، محققان اکنون نظریه جدیدی برای چگونگی شکل‌گیری گرانیت در سیاره سرخ که یک سنگ آذرین رایج در زمین بوده، دارند.

 

مقادیر زیادی از یک ماده معدنی موجود در گرانیت موسوم به فلدسپات در یک آتشفشان باستانی مریخ شناسایی شده است. همچنین مواد معدنی رایج در بازالت‌ها که غنی از آهن و منیزیوم بوده و در همه مناطق مریخ وجود دارند، تقریبا در این مکان غایب هستند.

 

موقعیت فلدسپات همچنین توضیحی برای چگونگی شکل‌گیری گرانیت در سیاره سرخ ارائه کرده است. گرانیت یا معادل فورانی آن «ریولیتی» اغلب در زمین در مناطق فعال تکتونیکی مانند مناطق فرورانش وجود دارند.

 

این امر در مریخ غیرمحتمل بوده اما محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند که فعالیت ماگمایی طولانی‌مدت در این سیاره می‌تواند همچنین این ترکیبات را در مقیاس‌های بالا تولید کند.

 

این پژوهش جدید با استفاده از روشهای سنجش از راه دور با طیف‌سنجی مادون‌قرمز که یک آتشفشان بزرگ در مریخ با سابقه فعالیت چند میلیارد ساله را بررسی کرده، به تقویت شواهد در زمینه وجود گرانیت در سیاره مریخ پرداخته است.

 

موقعیت فلدسپات و عدم حضور مواد معدنی تیره درون آتشفشان باستانی می‌تواند توضیحی برای شکل‌گیری گرانیت در مریخ باشد.

 

در حالی که ماگما در زیرسطح سرد می‌شود،‌ تراکم کم ذوب از بلورهای متراکم در فرآیندی موسوم به شکنش جدا می‌شود. این چرخه برای چندین هزار سال تکرار شده تا گرانیت شکل بگیرد.

 

بر اساس شبیه سازیهای رایانه‌یی، این فرآیند می‌تواند درون آتشفشانی که برای مدت طولانی فعال بوده نیز اتفاق بیفتد.

 

این پژوهش در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.


منتظر برخورد شهاب سنگها با زمین باشید

ارسال شده توسط رضا در 92/8/19:: 9:39 عصر

تحقیقات جدید که در دو مجله علمی معتبر منتشر شده نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های بزرگ با زمین بیشتر از چیزی است که دانشمندان تصور می‌کرده‌اند.

به گزارش مهر، دانشمندان با بررسی یک تکه بزرگ از یک سنگ فضایی که در ماه فوریه بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد و 1619 نفر را مجروح کرد، اعلام کردند که این شهاب سنگ بزرگترین و پرقدرت ترین سیارکی بوده است که از سال 1908 در سیبری سقوط کرد و جنگل‌های سیبری را تا صدها هزار متر با خاک یکسان کرد.

شهاب سنگ چلیابینسک با سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت معادل با 44 برابر سرعت صوت برفراز شهر چلیابینسک متلاشی شد. گفته شده است که این شهاب سنگ بزرگترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر به زمین اصابت کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های خطرناک با سیاره زمین 10 برابر بیشتر از چیزی است که دانشمندان پیشتر تصور کرده بودند.

درحال حاضر ستاره شناسان دانشگاه هاوایی درحال راه اندازی تلسکوپ‌هایی هستند که می‌تواند نورهایی که به سرعت حرکت می‌کنند و احتمالا سیارک باشند را شناسایی کرده تا بتواند به سرعت هشدار داده و مناطق خطر تخلیه شوند.

دو تحقیق جدیدی که درباره رویداد چلیابینسک در مجله‌های نیچر و ساینس منتشر شده نتایج یکسانی داشته‌اند. نتایج یکی از این تحقیقات نشان می‌دهد که این سیارک احتمالا یک تک سنگ بوده است که در فضا درگیری مقداری فشار شده و یا با یک سیارک دیگر برخورد داشته و این امر موجب شده است که شهاب سنگ روسیه از درون دچار شکاف شود.

دانشمندانی که این تحقیقات را انجام دادند، اظهار داشتند که نرخ این برخوردها بالاتر از چیزی است که انتظار می‌رفت. اگر زمین با یک نرخ ثابت از سنگ‌ها مورد برخورد قرار گیرد، در آن صورت ما در دوره برخوردهای متداول غیر معمول قرار گرفته‌ایم. اما  از سوی دیگر این دانشمندان توضیحی برای این امر ارائه نکرده‌اند به نظر می‌رسد که برخی سیارک‌های بزرگ در فضا ضربه خورده شکسته و زمان طولانی پس از این ضربه تعداد سنگ‌های نزدیک به مدار زمین افزایش یافته‌اند.


کسوف نادر از امریکا تا سوریه (تصاویر)

ارسال شده توسط رضا در 92/8/13:: 7:10 عصر

تصویر جدیدی از نزدیکترین همسایه خورشید

ارسال شده توسط رضا در 92/8/12:: 10:15 صبح

ناسا تصویر جدیدی از نزدیکترین همسایه خورشید منتشر کرده که با وجود نزدیکی بسیار زیاد آن، با چشم انسان قابل مشاهده نیست.

 

3.jpg-17.jpg

ایسنا، ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله چهار سال نوری از زمین در صورت‌فلکی قنطورس قرار داشته اما در آسمان شب قابل مشاهده نیست چرا که میانگین درخشش آن زیاد نبوده و در مقایسه با ستارگان دیگر و برخورداری از جرم 1.8 خورشید، ستاره کوچکی محسوب می‌شود.

این تصویر جدید که توسط موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور منتشر شده، توسط دوربین سیاره‌ای و میدان وسیع 2 هابل‌(WFPC2) ثبت شده است.

 پروکسیما قنطورس جزء یک سیستم سه‌ستاره‌ای بوده که دو عضو دیگر آن آلفا قنطورس A و B هستند.

 درخشش این ستاره برخی مواقع افزایش یافته و آنرا به یک ستاره شراره‌دار تبدیل کرده که طی آن، فرآیندهای انتقال گرما در درون ستاره آن را مستعد تغییرات تصادفی و چشمگیر در روشنایی آن می‌کند.

 ستاره پروکسیما قنطورس از عمر زیادی برخوردار بوده و بر اساس پیش‌بینی ستاره‌شناسان تا چهار تریلیون سال آینده در سنین میان‌سالی خود قرار خواهد داشت که 300 برابر سن کنونی جهان است.

ادامه مطلب...

رصد سه روح ستارهای توسط تلسکوپ اسپیتزر

ارسال شده توسط رضا در 92/8/12:: 10:12 صبح

دانشمندان در حال انتشار تصاویر سه روح ستاره‌ای هستند که در نور مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر به دام افتاده‌اند.

 8-846.jpgایسنا، تمامی این سه سازه که «سحابی‌های سیاره‌ای» نامیده می‌شوند، در واقع، ماده‌ای هستند که از ستاره‌های در حال مرگ ساطع می‌شوند. زمانی که مرگ ستارگان فرا رسید، این اجرام در شکل قطعاتی به فضای خارج منفجر شدند.

 دانشمندان تصاویر به دست آمده را با هدف مطالعه تاریخ از دست دادن جرم ستارگان و چگونگی تکامل آن‌ها طی گذر زمان بررسی می‌کنند.

 تمامی ستارگانی که جرم آن‌ها با جرم خورشید برابری می‌کند، دارای مرگ‌های آسمانی هستند.

ادامه مطلب...

اگر روزی خورشید خاموش شود، حیات چقدر روی زمین دوام خواهد آورد؟

ارسال شده توسط رضا در 92/8/9:: 6:35 عصر

اگر روزی خورشید ناگهان خاموش شود (البته از نظر فیزیکی غیرممکن است) ما انسان‌ها و سایر شکل‌های حیات تا کی می‌توانیم به زندگی خود روی این سیاره بدون خورشید ادامه دهیم؟

ادامه مطلب...

آیا سیاره دیگری پشت خورشید پنهان شده است؟

ارسال شده توسط رضا در 92/8/9:: 6:32 عصر

آیا پشت درخشش کورکننده خورشید سیاره دیگری پنهان شده است؟ اگر این‌گونه است، چطور می‌توان از وجود چنین سیاره‌ای مطلع شد؟ جالب اینجاست که این سوال چند صد سال قدمت دارد!

ادامه مطلب...

کشف سیاره شبیه زمین خارج از منظومه شمسی (+عکس)

ارسال شده توسط رضا در 92/8/9:: 2:6 عصر

خبرگزاری آریا، دانشمندان برای نخستین بار سیاره ای در ماورای منظومه شمسی کشف کرده اند که نه تنها اندازه ای مشابه زمین دارد، بلکه میزان سنگ و آهن موجود در این سیاره نیز مشابه کره خاکی است.

اخترشناسان، کشف این سیاره با تلسکوپ فضایی کِپلِر را گام مهمی برای یافتن دیگر سیاره های قابل سکونت در فضا می دانند.

سیاره جدید موسوم به کِپلر 78- بی ((Kepler-78b در مدار ستاره ای کوچکتر از خورشید، در صورت فلکی سیگنوس و فاصله چهارصد سال نوری از زمین قرار دارد.



ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 6 ، بازدید دیروز: 35 ، کل بازدیدها: 330244
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ