سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف گروهی از ستارگانی که می توانند از دایره گرانش راه شیری خارج

ارسال شده توسط رضا در 92/10/27:: 6:48 عصر
دانشمندان گروهی از ستاره های پرشتاب کشف کرده اند که با سرعت یک میلیون مایل در ساعت (یک میلیون و 609 هزار و 344 کیلومتر در ساعت) حرکت می کنند و می توانند از دایره گرانش راه شیری خارج شوند.

به گزارش ایرنا از دیلی میل، ستاره های فوق سریع در اصل، اجرام آبی رنگی هستند که احتمالا از مرکز کهکشانی نشات گرفته اند، اما این ستارگان که به تازگی کشف شده اند،به نظر نمی رسد از هسته کهکشانی باشند.

کهکشان راه شیری با مارپیچی از گازهای درخشان خون و میلیاردها ستاره هر 200 میلیون سال یک بار به دور محور خود می چرخد.

ادامه مطلب...

هویت واقعی خورشید فاش شد +تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 92/10/25:: 1:16 عصر
2-2036.jpg ظاهر ساده خورشید موجب پنهان‌شدن هویت واقعی آن به عنوان یک توپ آتشین داغ از پلاسما در آشفتگی باثباتش شده است.

 ایسنا، در واقع، شبکه‌ای پیچیده و نامرئی برای چشم غیرمسلح، دیسک خورشیدی را احاطه کرده است که در آن سلول‌های داغ‌تر و پلاسمای خنک‌تر در یکدیگر ادغام شده و ظرف ساعت‌ها ناپدید می‌شوند.

 مرزهای موجود در بین این سلول‌های همیشه متحرک، مکان‌های پر آشوبی هستند و جت‌های قدرتمند پلاسما اغلب در هر زمانی که الگوی سلولی تغییر می‌کند، پرتاب می‌شوند.

 این تغییرات ممکن است در نتیجه تغییرات موجود در میدان مغناطیسی موسوم به «اتصال مجدد میدان مغناطیسی» رخ دهد.

 دانشمندان به منظور آگاهی بیشتر از این جت‌ها و عامل آنها، خورشید را در طول‌موج‌های مختلف و با استفاده از طیفی از شیوه‌های مختلف مشاهده می‌کنند.

 تصاویر ارسالی، مجموعه‌ای از مشاهدات علمی را به نمایش می‌گذارند که توسط رصدخانه خورشیدی «سوهو» و برای درک بهتر ستاره میزبان زمین رصد شده‌اند.

ادامه مطلب...

ریزگرد کهکشانی در راه است

ارسال شده توسط رضا در 92/10/25:: 7:25 صبح

زمین امشب و فردا از میان غبار به جامانده از دنباله دار «آیسون» عبور می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری شبکه راشاتودی، سیاره آبی شب 14 ژانویه (24 بهمن ماه) از میان توده غبار ی عبور می کند که ستاره دنباله دار آیسون در مسیر خود به سوی خورشید پیش از متلاشی شدن، در آسمان به جا گذاشته است.

در ماه نوامبر گذشته، منجمان جهان منتظر مشاهده این ستاره دنباله دار در زمان رسیدن آن به نزدیکی زمین بودند اما با تغییر مسیر آن به سوی خورشید، این سیاره متلاشی شد و سوخت. دانشمندان همچنان بر این باورند که ستاره دنباله دار آیسون توده عظیمی از غبار را در فضا پراکنده است.

ادامه مطلب...

بازسازی جو یک ستاره مرده در زمین

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 3:16 عصر
11-174.JPG تیمی از ستاره شناسان و مهندسان قصد دارند جو یک ستاره غول‌پیکر بزرگ مانند نمونه ثبت شده توسط تلسکوپ هابل را بر روی زمین و در آزمایشگاه بازسازی کنند.

 به گزارش ایسنا، این دانشمندان در پروژه‌ای موسوم به «نانوکازموس» (Nanocosmos) قصد دارند سه دستگاه با ارتفاع پنج متر را بسازند که با هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن، سیلیکون، تیتانیوم، آهن و دیگر فلزات در دمای 1500 درجه سانتیگراد کار خواهند کرد.

 این پروژه برای اولین بار به طراحی و ساخت دستگاهی با قابلیت تولید دانه‌های غبار میان‌ستاره‌ای برای تقلید از شرایط فیزیکی و شیمیایی لایه‌های بیرونی یک ستاره در حال مرگ خواهد پرداخت.

 طراحان این پروژه آنرا بسیار پیچیده اما شدنی خوانده‌اند.

ادامه مطلب...

کشف چهار کهکشان فوقشفاف توسط هابل

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 3:15 عصر
6-1377.jpg تلسکوپ فضایی هابل به همراه تلسکوپ فضایی اسپیتزر، چهار کهکشان‌ فوق‌شفاف را در فاصله زمانی 13 میلیارد سال پیش کشف کرده‌ است

 ایسنا، گرچه هابل پیش‌تر کهکشان‌هایی را در دوران آغازین کشف کرده بود، منجمان از یافتن این اجرام که 10 تا 20 برابر شفاف‌تر از هر شی مشاهده‌ شده در جهان هستند، شگفت‌زده شده‌اند.

 این کهکشان‌های ریز با فعالیت شکل‌گیری ستاره‌ای منفجر می‌شوند و این انفجارها مسوول شفافیت آنهاست.

 درخشان‌ترین کهکشان در این مجموعه در حال شکل‌دهی ستارگان با سرعت 50 برابر سرعت ستاره‌سازی کهکشان راه شیری است.

 گرچه اندازه این اجرام کیهانی نوپا فقط یک بیستم اندازه کهکشان راه شیری گزارش شده، آنها احتمالا یک میلیارد ستاره را در خود جمع‌ کرده‌اند.

ادامه مطلب...

تصویر پانورامایی از کهکشان راه شیری

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 3:14 عصر

تصویر جدید پانورامایی، کهکشان راه شیری را به شکل درخشان و شگفت‌انگیزی به نمایش می‌گذارد.

 

به گزارش ایسنا، یک عکاس نجومی به نام «سین پارکر» نمای پانورامایی از کهکشان راه شیری ارائه داد و آن را با عنوان «یخ» (Ice) منتشر کرد.

 

سیاره مشتری، ستاره درخشان Sirius، صور فلکی اوریون و خوشه پروین در سمت راست این تصویر به چشم می‌خورند.

 

راه شیری، کهکشان مارپیچی است که قطر آن بین 100 هزار تا 120 هزار سال نوری است.

 

این جرم کیهانی بسته‌ای از گاز، غبار و تقریبا 400 میلیارد ستاره بوده و بخشی که در این تصویر نشان داده شده، مرکز کهکشان است.

 

 

 

 

پانورامای کهکشان راه شیری

سال 2014 شاهد چه رویدادهای نجومی خواهیم بود؟

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 3:13 عصر

درحالیکه در سال 2013 میلادی سفر دنباله‌دار آیسان (ISON) بداخل منظومه شمسی و نابود شدن در جو خورشید توجه اغلب اخترشناسان و منجمان را به خود جلب کرده بود، سال جدید میلادی با پدیده نجومی مشابهی همراه نیست.

 به گزارش ایسنا، در تقویم رویدادهای نجومی سال 2014 میلادی شاهد این پدیده‌ها خواهیم بود:

 2 و 3 ژانویه (12 و 13 دی)- بارش شهابی ربعی

 بارش شهابی ربعی یا کوادرانت (Quadrantids Meteor Shower) یک بارش شهابی متوسط با نرخ ساعتی سرسویی حدود 40 در اوج بارش است.

 این بارش از گرد و غبار باقی‌مانده از دنباله‌دار 2003EH1 که در سال 2003 کشف شد، منشأ می‌گیرد.

 20 مارس (29 اسفند)- اعتدال بهاری

 اعتدال بهاری (vernal equinox) نخستین روز از فصل بهار در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزی (autumnal equinox) نخستین روز از پاییز در نیمکره جنوبی زمین است.

ادامه مطلب...

احتمال وجود حیات در سیارات فرامنظومه شمسی 14 برابر بیشتر شد

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 9:0 صبح
 
 
تحقیقات محققان اسکاتلندی نشان می دهد که احتمال وجود حیات و یا پشتیبانی از حیات در سیارات و اقمار بسیار دورتر از خورشید وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان اظهار داشتند که مدلهای سنتی از سیارات قابل سکونت که می توانند از حیات پشتیبانی کنند و زیاد گرم و یا سرد نیستند این حقیقت را مد نظر قرار نداده اند که آب مایع می تواند زیر سطح هم وجود داشته باشد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ابردین که با شخصیتهای علمی دانشگاه سنت اندروز همکاری می کنند اقدام به یک مدل سازی رایانه ای کرده اند که نشان می دهد، این احتمال وجود دارد که مناطق قابل سکونت در سیارات هم اندازه زمین 14 مرتبه بیشتر از چیزی است که پیشتر تصور می شده است.

ادامه مطلب...

زیر و بم سفر بدون برگشت به مریخ

ارسال شده توسط رضا در 92/10/23:: 12:58 عصر

پروژه مارس یک توسط سازمانی به همین نام با هدف استقرار بشر روی سیاره سرخ با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی‌های موجود و قابل استفاده در سراسر جهان آغاز به کار کرده است. این سازمان قصد دارد ماجراجویی چندین ساله خود را از طریق نمایش برنامه‌یی تلویزیونی از تمامی لحظات این پروژه با تمامی جهان به اشتراک بگذارد. شرکت هلندی MarsOne ثبت نام اولیه از داوطلبان حضور در سفر بی‌بازگشت به مریخ را اواخر سال شمسی گذشته آغاز کرد.

براساس اعلام مسوولان این شرکت، پیش از شروع رسمی برنامه انتخاب داوطلبان، بیش از هزار درخواست برای حضور در این سفر دریافت شده بود. پذیرش اولیه داوطلبان از 8 ژانویه 2013 آغاز شد و فرآیند انتخاب جهانی داوطلبان از طریق برنامه‌های تلویزیونی انجام خواهد شد. این طرح تنها مختص دانشمندان یا خلبانان سابق جت‌های جنگی نیست و تمامی افراد علاقه‌مند با حداقل 18 سال سن می‌توانند داوطلب حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (MarsColonypioneer) باشند.

ادامه مطلب...

نمایش اسرار سحابی رطیل در تصویر زیبای تلسکوپ هابل

ارسال شده توسط رضا در 92/10/23:: 7:18 صبح
8-938.jpg تلسکوپ فضایی هابل نمای عمیق و جدیدی را از سحابی رطیل شکار کرده است.

 ایسنا، تلسکوپ هابل بیش از 800 هزار ستاره و پیش‌ستاره را در این سحابی شکار کرده است.

 مشاهدات جدید به عنوان بخشی از «برنامه گنجینه رطیل هابل» بدست آمده‌اند که پس از تکمیل، فهرست بزرگی از مشخصه‌های ستاره‌ای را برای کمک به منجمان در مطالعه طیف وسیعی از عناوین مهم و مرتبط با شکل‌گیری ستاره‌ای ایجاد خواهد کرد.

 نمای مادون‌قرمز نزدیک ارسال‌شده، ستاره‌های تازه‌شکل‌گرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد که اغلب در ابرهای غبار جاسازی شده‌اند و فقط نور مادون‌قرمز نزدیک می‌تواند از میان این ابرها عبور کند.

 سحابی رطیل که 30 Doradus نیز نام دارد، یک منطقه‌ تولد ستاره‌ای است که 170 هزار سال نوری از زمین فاصله داشته و در «ابر ماژلانی بزرگ» واقع شده‌ است.

 چون این سحابی شامل نزدیک‌ترین ابرخوشه‌های ستاره‌ای قابل‌مشاهده است، آزمایشگاه نزدیکی برای مشاهده توفان آتشین تولد ستاره‌ای به شمار می‌آید که در جهان آغازین معمول بوده است.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 12 ، بازدید دیروز: 4 ، کل بازدیدها: 329011
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ