سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازسازی جو یک ستاره مرده در زمین

ارسال شده توسط رضا در 92/10/24:: 3:16 عصر
11-174.JPG تیمی از ستاره شناسان و مهندسان قصد دارند جو یک ستاره غول‌پیکر بزرگ مانند نمونه ثبت شده توسط تلسکوپ هابل را بر روی زمین و در آزمایشگاه بازسازی کنند.

 به گزارش ایسنا، این دانشمندان در پروژه‌ای موسوم به «نانوکازموس» (Nanocosmos) قصد دارند سه دستگاه با ارتفاع پنج متر را بسازند که با هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن، سیلیکون، تیتانیوم، آهن و دیگر فلزات در دمای 1500 درجه سانتیگراد کار خواهند کرد.

 این پروژه برای اولین بار به طراحی و ساخت دستگاهی با قابلیت تولید دانه‌های غبار میان‌ستاره‌ای برای تقلید از شرایط فیزیکی و شیمیایی لایه‌های بیرونی یک ستاره در حال مرگ خواهد پرداخت.

 طراحان این پروژه آنرا بسیار پیچیده اما شدنی خوانده‌اند.

 

به گفته آنها، هدف این پروژه، بازسازی جو یک ستاره در حال مرگ بوده که غبار میان‌ستاره‌ای در آن شکل می‌گیرد. این کار با ساخت اتاقکهای شبیه سازی شامل دو نمونه در اسپانیا و یکی در فرانسه، برای بررسی فرآیندهای متقاوت فیزیکی و شیمیایی سازنده این ذرات کوچک غبار میان‌ستاره‌ای انجام خواهد شد.

 

دانه‌های غبار شکل گرفته در اطراف ستارگان مرده مانند ستاره‌های غول‌پیکر قرمز، سحابی‌های سیاره‌ای و ابرنواخترها، به سوی فضای میان‌ستاره‌ای پرتاب شده که در آنجا پس از میلیونها سال در ابرهای میان‌ستاره‌ای جدید برای تولید ستارگان و سیارات جدید مانند زمین ترکیب خواهند شد.

 

دانشمندان در مورد ترکیبات این دانه‌ها آگاهی داشته اما ساختار و فرآیند اساسی شکل‌دهنده آنها را نمی‌شناسند.

 

این پروژه به استخدام 40 مهندس و ستاره‌شناس از سراسر جهان پرداخته و همچنین از تلسمئپ آلما در شیای و چندیدن تلسکوپ رادیویی دیگر در سراسر جهان استفاده خواهد کرد.





بازدید امروز: 6 ، بازدید دیروز: 84 ، کل بازدیدها: 329618
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ