سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریزگرد کهکشانی در راه است

ارسال شده توسط رضا در 92/10/25:: 7:25 صبح

زمین امشب و فردا از میان غبار به جامانده از دنباله دار «آیسون» عبور می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری شبکه راشاتودی، سیاره آبی شب 14 ژانویه (24 بهمن ماه) از میان توده غبار ی عبور می کند که ستاره دنباله دار آیسون در مسیر خود به سوی خورشید پیش از متلاشی شدن، در آسمان به جا گذاشته است.

در ماه نوامبر گذشته، منجمان جهان منتظر مشاهده این ستاره دنباله دار در زمان رسیدن آن به نزدیکی زمین بودند اما با تغییر مسیر آن به سوی خورشید، این سیاره متلاشی شد و سوخت. دانشمندان همچنان بر این باورند که ستاره دنباله دار آیسون توده عظیمی از غبار را در فضا پراکنده است.

دمیتری ویبه عضو انجمن نجوم آکادمی علوم روسیه می گوید: آیسون وقتی به خورشید رو آورد، از هم پاشید و غبار زیادی را پست سر خود رها کرد. اگر این غبار غلیظ باشد، ساکنان زمین در حین گذر از میان غبار شاهد سقوط اجزای بزرگ ستاره به صورت شهاب سنگ با وضوح زیاد خواهند بود. زمان شروع این پدیده از امشب تا پایان فردا شب خواهد بود.

صدای روسیه نیز در گزارشی آورده است: در تاریخ 15 و 16 ژانویه سیلی از غبار کیهانی- باقی مانده های دنباله جسم سماوی کوچکی که چندی پیش متلاشی شد به کره زمین سرازیر می شود. اگر اجزای آن بزرگ از آب در بیاید زمینیان «باران ستارگان» را تماشا خواهند کرد و اگر کوچک باشند آن ها احتمالاً شاهد پدید آمدن ابر های نقره فام خواهند شد. دانشمندان تلاش خواهند کرد اجزای غباری رسیده به زمین را جمع آوری کنند چون در آن می تواند ماده بسیار قدیمی منظومه شمسی ما حتی با اجزای ارگانیک وجود داشته باشد.

در آخر نوامبر سال گذشته «آیسون» از تزدیکی خورشید رد و متلاشی شد. این دنباله دار در ابر «اوورت» - کمربند بزرگ متشکل از یخ پاره های عظیم در اطراف منظومه شمسی در زمانی بوجود آمد که در زمین حتی باکتری وجود نداشت و با سرعت هرچه بیشتری سقوط تدریجی خود بروی خورشید را آغاز کرد. ترکیب آن دارای ماده دست نخورده موجود در فضای میان ستارگان است و دانشمندان سعی خواهند کرد این ماده را بدست بیاورند. «سرگی بولات» دانشمند فیزیکدان روس در این باره گفت: هنگام پرواز آن دنباله دار بسوی خورشید هم دارای سیلی از گاز و غبار در پشت سر خود بود و حالا در اواسط ژانویه کره زمین وارد آن فضایی می شود که دنباله دار، قبل از نزدیک شدن به حورشید داشت. وظیفه ما جمع آوری این غبار است که قدمت آن بالغ بر 4 میلیارد سال می شود. تکیه بر اجزایی می شود که اندازه چند میکرونی دارند، زیرا این اجزای بسیار کوچک در حین ورود به اتمسفر زمین تا آن درجه ای گرم نمی شوند که کل مواد ارگانیک موجود در آنها محو و نابود شود.

اعضای هیات اعزامی روسیه در قطب جنوب که پاکترین جای زمین محسوب می شود تا آخر ژانویه این اجزای غبار را جمع آوری و این ماده منجند را زیر ذره بین الکترونیکی بررسی خواهند کرد. سرگی بولات گفت: ممکن است در آنجا بلوک های حیات، نوکلئوتید ها و اسیدآمینه ها موجود باشند. اگر این اجزا بدرستی جمع آوری شوند می توان به این پرسش پاسخ داد که در زمان پیدایش زمین در کره ما بلوک های زندگی وجود داشتند یا نه؟

با این حال دانشمند روس شک دارد که اجزا بتوانند تا آخر ژانویه به آنتراکتیک برسند. «دمیتری ویبه» رئیس شعبه فیزیک و تحلات ستارگان در آکادمی علوم روسیه گفت: اجزای کوچک غبار در جو زمین ترمز کرده و همراه با دیگر گرد و غبار کیهانی به زمین ته نشین خواهد شد با چه اطمینانی می شود گفت که آنها اجزای دنباله دار «آیسون» هستند یا نه؟ حتی اگر ما آن اجزا را پیدا کنیم و ترکیب شیمیایی آن را مشخص کنیم نسبت دادن آن ها به جسم آسمانی مشخص دشوار خواهد بود.

بنا بر این گزارش، اجزای بسیار کوچک دامنه دار ها می توانند چند ماه با جریانات هوایی حرکت کرده و سبب پدیده بسیار زیبایی به نام «ابر های نقره فام» شوند، اما «باران ستارگان» احتمالاً بوقوع نخواهد پیوست. ستارگان دنباله دار اجرام کم مطالعه شده هستند و احتمال دارد پدیده های غیر مترقبه به بار آورند.





بازدید امروز: 1 ، بازدید دیروز: 84 ، کل بازدیدها: 329613
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ