سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مغز «استفان هاوکینگ» در تسخیر دانشمندان!

ارسال شده توسط رضا در 91/4/5:: 5:40 عصر
36-111.jpg

محققان دانشگاه استنفورد به دنبال توسعه یک فناوری هستند که آنها را قادر می‌کند با دسترسی به امواج مغزی «استفان هاوکینگ» از طریق دستگاه iBrain با وی ارتباط برقرار کنند.

 «استفان هاوکینگ» فیزیکدان برجسته انگلیسی از سه دهه پیش به دلیل ابتلا به بیماری ALS قدرت تکلم خود را از دست داده و تنها از طریق رایانه قادر به برقراری ارتباط با دیگران است.

ادامه مطلب...

اهدای جایزه بزرگ کیهانشناسی به کاوشگران آغاز جهان

ارسال شده توسط رضا در 91/4/5:: 5:30 عصر
7-306.jpg

بنیاد «گروبر» با اهدای جایزه کیهان‌شناسی 2012 به چارلز.ال. بنت، استاد دانشگاه جانز هاپکینز و رهبر تیم کاوشگر WMAP ناسا و همکارانش از فعالیت‌های سازنده آن‌ها قدردانی کرد.

کاوشگر «ناهمسانگردی ریزموجی ویلکینسون» ناسا موسوم به WMAP علم کیهان‌شناسی را با بنیان نهادن عمر، هندسه و محتواهای جهان با دقت حیرت‌آوری متحول کرد.

این فناوری توسط ناسا و برای انجام ماموریت اندازه‌گیری قدیمی‌ترین نور جهان پرتاب شد. با اندازه‌گیری دقیق الگوهای حرارتی موجود در این نور، دانشمندان به بسیاری از پرسش‌های دیرینه در خصوص عمر، ترکیب و گسترش جهان پاسخ داده‌اند.

ادامه مطلب...

اخترشناسی با پرتو ایکس 50 ساله شد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/4:: 2:17 عصر
12-383.jpg

اخترشناسی کیهانی با پرتو ایکس در ماه جاری میلادی 50 ساله شد.

در تاریخ 18 ژوئن 1962، یک ردیاب پرتو ایکس بر روی موشک Aerobee 150 از صحرای نیومکزیکو به فضا پرتاب شد.

این ردیاب به مدت فقط پنج دقیقه و 50 ثانیه از جو زمین گریخت و به ارتفاع 225.3 کیلومتری رسید.

ناسا اخیراً در بیانیه‌یی اعلام کرد که محققان این پروژه پس از بازبینی داده‌های حاصل از این ابزار پیشگام، موفق به کشف یک منبع منفرد اشعه ایکس موسوم به Scorpius X-1 و یک تابش منتشره گسترده این پرتو که پس‌زمینه کیهانی اشعه ایکس لقب گرفت، شدند.

ادامه مطلب...

پنلهای محافظ ضد شهاب و زباله های فضایی در ایستگاه فضایی نصب می ش

ارسال شده توسط رضا در 91/4/4:: 2:15 عصر
26-185.jpg

کیهان نوردان کشورهای روسیه، آمریکا و ژاپن، طی یکی، دو ماه آینده پیاده روی فضایی خود را برای نصب پنل‌های محافظ در اطراف ایستگاه فضایی انجام خواهند داد.

 به گفته «یوری مالاچنکو» کیهان نورد روسی، پیاده روی فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در ماه آگوست (11 مرداد تا 9 شهریور)انجام خواهد شد.

ادامه مطلب...

«بوسه فضایی» چینیها در 322 کیلومتری زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/4/4:: 2:13 عصر
29-168.jpg

فضانوردان مستقر در فضاپیمای «شنژو 9» روز یکشنبه با موفقیت نخستین اتصال دستی فضاپیما به ماژول آزمایشگاه فضایی موسوم به مأموریت «بوسه فضایی» را انجام دادند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل هوافضا در پکن، فضاپیمای «شنژو 9» پس از 400 متر فاصله گرفتن از ماژول آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ-1» مراحل اتصال دستی به این ایستگاه را با موفقیت پشت سر گذاشت.

ادامه مطلب...

دهانه آتشفشانی آبی رنگ در سطح مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/4/4:: 2:4 عصر

تصاویر جدید از سطح مریخ دهانه آتشفشانی این سیاره را به رنگ آبی و نه قرمز نشان می‌دهد.

 این تصویر رنگی که توسط دوربین HiRISE نصب شده بر روی مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter ) گرفته شده، در واقع سطح ناحیه‌یی دهانه آتشفشانی این سیاره را نشان می‌دهد.

هر کدام از رنگ‌ها نشان‌دهنده نوع خاصی از صخره‌ها است که ترکیبی از مواد معدنی بوده و توسط یک شهاب‌سنگ که در مجاورت منطقه Nili Fossae به این سیاره اصابت کرده، بر جای مانده‌اند.

این صخره‌های موسوم به اجکتا (ejecta) دهانه آتشفشان فعال شده را احاطه کرده و به دانشمندان امکان مطالعه بستر صخره‌یی باستانی آن را می‌دهند.

گاهی اوقات اجکتا به سطح سیاره بازنگشته و به فضا پرتاب شده و شهاب‌سنگ‌هایی متشکل از مواد سطح مریخ را تشکیل می‌دهد.


کشف نزدکترین سیارات همسایه جهان در محدوده جنگی!

ارسال شده توسط رضا در 91/4/3:: 1:22 عصر
getty-157.jpg

ستاره‌شناسان دانشگاه واشنگتن و هاروارد موفق به شناسایی یک نمونه بزرگتر از زمین درون یک مدار جنگی با سیاره بزرگتر از نپتون شدند که در فاصله 1200 سال نوری در محدوده بسیار نزدیکی به یکدیگر می‌چرخند.

 این سیارات تقریبا یک مدار هوایی مشابه را اشغال کرده و در نزدیکترین رویکرد به هم، به حدود 1.9 میلیون کیلومتری، یعنی حدود پنج برابر فاصله ماه تا زمین و 20 برابر نزدیکتر از هر دو سیاره به یکدیگر در کل منظومه شمسی می‌رسند.

ادامه مطلب...

«فجر» جدیدترین مسافر ایرانی فضا

ارسال شده توسط رضا در 91/4/2:: 1:56 عصر

مسافر بعدی فضا از ایران زمین ماهواره بومی و ملی فجر است. این ماهواره توسط گروه فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران(صاایران) و با همکاری بخش های خصوصی و دانشگاهی کشور توسعه یافته است. پس از ماهواره امید، رصد-1 و نوید، ماهواره فجر ضمن برخورداری از سامانه هایی با فناوری مشابه این سه ماهواره، بستر آزمایشی برای برخی فناوری های جدید خواهد بود. گفتنی است این آزمایشات نیز مقدمه ای برای به کار گیری این فناوری ها در ماهواره های بعدی است.

ادامه مطلب...

ایستگاه فضایی چین در برابر خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/4/2:: 1:5 عصر

با اتصال موفق فضاپیمای شنزهو9 به ایستگاه فضایی تیانگونگ1، چین به سومین کشوری تبدیل شد که توانسته است فضانوردانی را با موفقیت به ایستگاهی فضایی در مدار زمین برساند. این عکس نیز نمایی از این موفقیت را نشان می‌دهد.

پس از گذشت 2 روز از این اتفاق، هم‌اکنون نخستین زن فضانورد چین، لیو یانگ (33 ساله) به همراه فرمانده 46 ساله پرواز، جینگ هایپنگ و مهندس پرواز 42 ساله، لیو وانگ در ایستگاه فضایی چین به سر می‌برند. آنها تا پایان ماه جاری میلادی (10 روز دیگر) در این ایستگاه باقی خواهند ماند و با انجام آزمایش‌هایی، شرایط سکونت در فضا و مانورهای اتصال فضاپیماها را بررسی می‌کنند.

این عکس را سو شائوجی، عکاس آماتور چینی از زینژو گرفته است. این تصویر، دقایقی پس از اتصال موفق کپسول سرنشین‌دار شنزهو9 به ایستگاه فضایی تیانگونگ1 را نشان می‌دهد.


هرکدام از این لکههای سیاه دو برابر زمین هستند! / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/2:: 1:1 عصر

لکه‌های خورشیدی، مناطقی با میدان مغناطیسی شدید بر سطح خورشید هستند که بین 1000 تا 1500 درجه سانتی‌گراد نسبت به محیط اطراف خود خنک‌ترند و به دلیل تابش کمتری که ساطع می‌کنند، تیره به نظر می‌رسند. ابعاد این لکه‌ها می‌تواند از چند هزار کیلومتر تا چند ده هزار کیلومتر متغیر باشد، مانند همین لکه‌های خورشیدی که بخش مرکزی هریک از آنها (که سایه نامیده می‌شود) حدود 25هزار کیلومتر قطر دارد. برای مقایسه جالب است بدانید که قطر سیاره زمین کمتر از 13هزار کیلومتر است.


<   <<   6   7   8      >



بازدید امروز: 64 ، بازدید دیروز: 105 ، کل بازدیدها: 330764
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ