سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخورد دهنده بزرگ دوباره شگفتی ساز شد/ تولید ماده جدید در هادرون

ارسال شده توسط رضا در 91/9/8:: 9:4 عصر

دانشمندان در برخورد دهنده بزرگ هادرون اعتقاد دارند که نتایج آزمایشهای آنها یک نوع ماده جدید ایجاد کرده است.

دانشمندان برخورد دهنده بزرگ هادرون اظهار داشتند که برخوردها میان پروتونها و یونهای سربی در برخورد دهنده بزرگ هادرون به ایجاد یک رفتار جدید در برخی از ذرات منتهی شده است.

این امر نشان می دهد که برخوردها یک نوع ماده جدید تولید کرده است. یک پروتون با یک هسته سربی برخورد و رگباری از ذرات را از طریق آشکار ساز آلیس (ALICE) ارسال می کند. 

ادامه مطلب...

درختان مریخی !

ارسال شده توسط رضا در 91/9/7:: 8:39 عصر



آنچه که در ابتدا در این تصویر دیده می شود به مانند جنگلی در مریخ است. اما ذوب یخ دی اکسید کربن در قطب شمال مریخ سبب پیدایش این پدیده شده است.
وبسایت تصویر روز نجوم ناسا؛ آنچه که در ابتدا با دیدن این عکس به ذهن میرسد جنگلی با درختان زیاد است. اما اینطور نیست. این عکس در آوریل سال 2008 در نزدیکی قطب شمال مریخ و توسط مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) گرفته شده است.

اینها در واقع رگه های قهوه ای رنگ تیره بر روی تلماسه های مریخ اند. این تپه های شنی مایل به صورتی رنگ از لایه ای یخ نرم و سبک درحال ذوب پوشیده شده اند. آن زمان با ذوب شدن یخ سبک کربن دی اکسید توسط نور بهاری خورشید، روز به روز ماسه های تیره در لبه داخلی تپه های شنی مریخ دیده می شدند.

هنگامی که این ماسه های تیره در نزدیک نوک تپه ایجاد می شوند، همچون آبشاری به پایین تپه سرازیر می گردند و رگه هایی تیره از خود بر روی سطح برجای می گذارند. این رگه ها ممکن است در ابتدا همانند درختانی ایستاده در مقابل مناطق روشنتر به نظر برسد، اما هیچ سایه ای ایجاد نمیکنند. همچنین ستون های مواجی نیز در نمای نزدیک این عکس دیده می شود که نشان می دهد در زمان گرفتن عکس نیز شن ها روان و در جریان بوده اند.

منبع:شفاف


شدیدترین طوفان خورشیدی در راه است

ارسال شده توسط رضا در 91/9/7:: 7:23 عصر
دانشمندان ناسا سطح آمادگی خود را برای ورود به دوره بیشترین فعالیتهای خورشید ظرف 14 ماه آینده افزایش داده اند، چرا که این دوره می تواند تأثیرات فاجعه باری روی شبکه های برق جهانی و سیستمهای ارتباطی بگذارد. 

دوره بیشترین فعالیت خورشید یک دوره عادی از فعالیتهای شدید یا تشدید شده خورشید در یک دوره خورشیدی 11 ساله است. در چنین دوره ای، تعداد بسیاری از لکه های خورشیدی ظاهر می شوند و قدرت خروجی خورشید با افزایش چشمگیر در میزان و قدرت شراره های خورشیدی بیشتر می شود.

 

ادامه مطلب...

استعمار سیاره مریخ تا دو دهه آینده با اعزام 80 هزار انسان

ارسال شده توسط رضا در 91/9/7:: 6:22 عصر
5-656.jpg

موسس شرکت اسپیس ایکس از طرحهای خود برای به استعمار درآوردن سیاره مریخ در 15 تا 20 سال آینده با اعزام 80 هزار پیشگام به این سیاره خبر داده است.

  الون موسک که در حال حاضر اولین کارآفرین خصوصی صنعت فضا است و یک ماموریت موفق به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در بهار سال جاری در کارنامه خود دارد، اظهار کرده که این برنامه ابتدا با اعزام کمتر از 10 نفر به سیاره سرخ آغاز شده و در پایان به حرکتی بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد.

 موسک هفته گذشته در نشست انجمن حمل و نقل هوایی سلطنتی در لندن پس از دریافت مدال طلا از این انجمن برای مشارکت خود در خصوصی‌سازی صنعت فضا اظهار کرد: در سیاره مریخ شما می‌توانید یک تمدن خودکفا را آغاز کرده و آنرا به یک چیز بسیار بزرگتر توسعه دهید.

ادامه مطلب...

تصاویر جدید سیاره سرخ در گفتوگوی «کنجکاوی» با مدارگرد مریخ اروپا

ارسال شده توسط رضا در 91/9/7:: 12:11 عصر
50-130.jpg

مدارگرد مریخ آژانس فضایی اروپا در همکاری مشترک با مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا، تصاویر جدیدی از سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کرد.

  مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در دسامبر سال 2003 میلادی به فضا پرتاب شده و داده‌های دریافتی از سیاره سرخ را به زمین مخابره می‌کند.

 این مدارگرد از سال 2004 با مریخ نوردهای ناسا شامل فونیکس (Phoenix)، روح (Spirit)‌ و فرصت (Opportunity) در ارتباط بوده و از ماه آگوست (مرداد ماه) و همزمان با فرود «کنجکاوی» تنها از طریق سیگنال‌های رادیویی با مریخ‌نورد جدید ناسا ارتباط برقرار می‌کرد.

 در نخستین ارتباط تصویری، مدارگرد «مارس اکسپرس» تصاویر تهیه شده توسط مریخ نورد کنجکاوی را به زمین مخابره کرد.

ادامه مطلب...

مرگ تلسکوپ فضایی یک ماهواره بر اثر تشعشات آسمانی

ارسال شده توسط رضا در 91/9/1:: 7:54 عصر

ماهواره COROT که در سال 2006 برای جستجوی سیارات خارج از منظومه شمسی پرتاب شد، دیگر توان استفاده از رایانه خود را ندارند از این رو داده‌ها را از تلسکوپ 12 اینچی خود دریافت نمی‌کند.

تلسکوپ ماهواره COROT که در معرض تشعشعات آسمانی قرار گرفته است

دانشمندان سازمان فضایی اروپا، عامل این از کار افتادگی را قرار گرفتن این ماهواره در معرض  تشعشات زیاد می‌دانند. این فضاپیمای مدارگرد زمان بسیار طولانی را در معرض ذرات شدید در125مایل تا 500 مایلی بالای زمین موسوم به منطقه "ناسانی اطلس جنوبی" بوده است.

میدان مغناطیسی زمین دراین منطقه ضعیف است ولی ماهواره COROT دو برابر بیشتر در معرض پرتو در طول مسیر مداری خود از این منطقه قرار گرفته و ظاهرا تحمل این تشعشات بیش از توان آن بوده است.

این ماهواره توانست نخستین سیاره خارج از منظومه سنگی را موسوم به COROT-7b را کشف کند. 30 سیاره تایید شده دیگر و حدود 500 جرم آسمانی که گفته می‌شود سیاره هستند از جمله اکتشافات این ماهواره محسوب می‌شود.

مدیران این ماموریت می‌گویند شانس بسیار کمی وجود دارد که این فضاپیما دوباره احیا شود.

ملکوم فریدلوند از سازمان فضایی اروپا و یکی از دانشمندان این پروژه می‌گوید احیای این ماهواره بستگی به مکان آسیب دیدگی آن دارد. اگر آن دسته از بخش‌هایی آسیب دیده باشد که قطعه یدکی دارند می‌توان به روی دادن یک اتفاق خوب امیدوار بود.


تصویر سیارهای که توسط ستارهاش بلعیده می شود

ارسال شده توسط رضا در 91/9/1:: 7:51 عصر

پژوهشگران با همکاری کنسرسیوم Wide Angle Search for Planets انگلیس، نخستین سیاره WASP-12 b را در سال 2008 کشف کردند که در فاصله نزدیکی به دور ستاره والدش می‌گشت.

فاصله بین این ستاره و سیاره‌اش آن قدر کم است که ابر گاز بسیار داغ شده‌ای بر روی این سیاره می‌جوشد، در حالی که برخی بخش‌های این سیاره، ستاره را تغذیه می‌کند، بخش‌های دیگری به سوی فضا کشیده می‌شوند. این شرایط پوشش و حجابی را ایجاد می‌کند که به خاطر مسدود شدن بسیاری از طول موج‌های نور، رصد دشوار می‌شود.

تصویر سیاره WASP-12b که توسط ستاره اش در حال بلعیده شدن است

ستاره شناسان می گویند چنین ساختاری پیش از این هرگز در اطراف هیچ ستاره‌ای مشاهده نشده است.

کارول هاسول از دانشگاه اوپن انگلیس می‌گوید ظاهرا این حجاب افول سیاره را تحت الشعاع قرار داده است.

رصد های جدید توسط تلسکوپ فضایی هابل و با استفاده از نور نزدیک به فرابنفش انجام شده است.


<      1   2   3      



بازدید امروز: 43 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330144
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ