سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر حیرت انگیز از گردباد عظیم در قطب شمال زحل

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 3:3 عصر
75-4.JPG

ماهواره ناسا تصاویر حیرت‌انگیزی از وقوع گردباد عظیم در قطب شمال سیاره زحل ثبت کرده است.

  تصاویر چرخش گردباد عظیم با پهنای یک هزار و 600 کیلومتر از قطب شمال زحل، در مکانی که سرعت باد تا یک هزار و 770 کیلومتر در ساعت می رسد، تهیه شده است.

 این تصاویر توسط کاوشگر فضایی کاسینی ناسا از ارتفاع 361 هزار کیلومتری فراز ابرها با کمک فیلترهای مادون قرمز تهیه شده است.

 گردباد عظیم در قلب ساختار ابری شش ضلعی اسرارآمیز زحل مشاهده شده است؛ کاوشگر وویجر دو دهه قبل این ساختار عجیب شش ضلعی را در اطراف قطب شمال زحل شناسایی کرد که طول هر یک از گوشه‌ها 13 هزار و 800 کیلومتر تخمین زده می‌شود.

 همچنین کاوشگر کاسینی به تازگی تصاویری از پدیده نجومی موسوم به «پکمن» را از سطح قمر «تتیس» زحل به زمین مخابره کرده است که تغییرات گرمایی بر سطح این قمر را نشان می دهد.

گردباد عظیم در قلب قطب شمال زحل

 

 


سرنخ شکلگیری منظومه شمسی

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 3:1 عصر
SOLAR.jpeg

در حال حاضر دو مدل درباره چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی وجود دارد؛

نخستین و محبوب‌ترین تئوری، «به هم پیوستگی هسته» لقب گرفته که بخوبی با تشکیل سیارات زمین از قبیل عطارد سازگار است؛ اما در مورد شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر پاسخگوی مناسبی نیست.

  دومین مدل، نظریه «ناپایداری دیسکی» (disk instability) است که می‌توان برای توضیح چگونگی شکل‌گیری سیارات عظیم به آن تکیه کرد.

 دانشمندان همواره در تلاش برای آگاهی بیشتر از میزان دقت و صحت این دو نظریه بوده‌اند.

ادامه مطلب...

دیدنیهای تازه از مریخ در همکاری تصویری «کنجکاوی» و مدارگرد مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 2:32 عصر
94-42.jpg

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا برای ارسال اطلاعات و داده‌های دریافتی از سطح مریخ از ماهواره‌ها استفاده می‌کند، اما داده‌ها و تصاویر اکتشاف اخیر در منطقه «راکنست» با کمک مدارگرد مریخ اروپا به زمین مخابره شده است.

  مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در همکاری مشترک با «کنجکاوی»، تصاویر و داده‌های دریافتی از سایت جدید کاوش بر سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کرده است.

ادامه مطلب...

هشدار ناسا نسبت به افزایش ترس و خودکشی در پی شایعه مضحک پایان جه

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 2:13 عصر
4-827.jpg

در حالیکه برخی با راه‌اندازی گروه‌های مختلف به شمارش معکوس پایان جهان در ماه آینده پرداخته‌اند، سازمان ناسا هشدار داده که شایعات مضحک و بی اساس «پایان جهان» مایاها یک تهدید واقعی برای ترساندن کودکان و افسردگی نوجوانان و در نهایت افزایش آمار خودکشی محسوب می‌شود.

 دیوید موریسون، فیزیک‌اخترشناس مرکز پژوهش ایمز ناسا از دریافت ایمیل‌ها و نامه‌های فراوان از سوی شهروندان مضطرب و به خصوص از افراد جوان خبر داده است.

به گفته مریسون، برخی از آنها اظهار کرده بودند که از ترس زیاد قادر به خوردن و خوابیدن نبوده و برخی از تمایل به خودکشی گفته بودند!

ادامه مطلب...

سیارهای که از دنیای مردگان بازگشت!

ارسال شده توسط رضا در 91/9/9:: 2:27 عصر

گروهی از اخترشناسان به شواهد جدیدی دست یافته‌اند که اگر درست باشد، باعث می‌شود تا سیاره فم‌الحوت b که پیش از این یک سیاره مرده تصور می‌شد، بار دیگر به دنیای سیارات باز گردد.

این تلسکوپ فضایی هابل بود که برای نخستین بار، وجود سیاره‌ای فراخورشیدی به نام فم‌الحوت b را آشکار ساخت. اما اندکی پس از این کشف، اخترشناسان این سیاره را یک دنیا مرده اعلام کردند و آن را به عنوان یک توده خاک بی‌ارزش به کناری گذاشتند. اکنون ناسا ادعا کرده است که فم‌الحوت b به صورت یک سیاره لفافه‌پوش (Shrouded Planet) به این دنیا بازگشته است.
به گزارش نیوساینتیست، فم‌الحوت ستاره درخشان و جوانی است که تنها 25 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت‌فلکی حوت جنوبی قرار دارد. در اطراف این ستاره، قرصی از گرد و غبار در حال چرخش است که احتمالا از زمان شکل‌گیری ستاره باقی‌مانده‌ است؛ مکانی که برای شکل‌گیری سیارات بسیار مناسب است.

ادامه مطلب...

فرق سر کیوان از فاصله 361,488,000 متری!

ارسال شده توسط رضا در 91/9/9:: 2:24 عصر

هشت سال و نیم است که فضاپیمای کاسینی به دور سیاره زحل می‌گردد و هنوز هم تصاویر حیرت‌انگیزی از این سیاره شکار می‌کند. این ساختار در مرکز توفان قطب شمال زحل مشابه همان چیزی است که پیش از این در نمای نزدیک از قطب جنوب سیاره زحل مشاهده شده بود. توجه داشته باشید که این تصویر خام هنوز پردازش نشده و تصویر پردازش‌شده به همراه اطلاعات تکمیلی سال آینده (2013/1392) منتشر خواهد شد.
برای مشاهده این تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر،
اینجا را کلیک کنید.


پایان دنیا: اگر واقعیت داشت چطور؟

ارسال شده توسط رضا در 91/9/9:: 2:23 عصر

پایان دنیا: اگر واقعیت داشت چطور؟

 

چند روزی بیشتر تا پایان دنیا باقی نمانده است. این دیدگاهی است که بیش از 700 میلیون نفر در جهان به آن معتقدند! بر اساس یک تحقیق علمی معتبر و گزارش منتشر شده در روییترز، از هر 7 نفر، یک نفر معتقد است که پایان جهان به زودی فرا می رسد. بر اساس جدیدترین نظرسنجی ها، تقریباً 15 درصد از مردم جهان بر این باورند که دنیا در طول دوران زندگی آنها پایان خواهد پذیرفت و این در حالی است که 10 درصد معتقدند  پیش بینی مایا کاملاً صحیح می باشد.

اما چرا؟ چطور ممکن است که جمعیتی بالغ بر 700,000,000 نفر در جهان به پایان دنیا طی روزهای آینده باور داشته باشند؟ دلایل آنها چیست و بر چه اساسی چنین پایانی برای آنها قابل قبول می باشد. در ادامه این مقاله از زاویه جدیدی به پایان جهان در سال 2012 نگاه...


ادامه مطلب...

تصویر جدید ناسا از عبور یک سیارک خطرناک از کنار زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/9/9:: 1:16 عصر
72-65.jpg

ناسا تصاویر جدیدی از سیارک بالقوه خطرناک 2007PA8 در زمان عبور از کنار زمین تهیه کرده است.

 

 برنامه رصد اشیای نزدیک به زمین در ناسا، با هدف شناسایی، رصد و رهگیری سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) و سیارک های نزدیک به زمین با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و فضایی انجام می‌شود.

 

تصاویر راداری جدید از سیارک 2007PA8‌ در زمان عبور سیارک از فاصله 6.5 میلیون کیلومتری زمین که 17 برابر فاصله زمین تا ماه است، توسط آنتن 70 متری شبکه عمیق فضایی در گلدستون طی 9 روز تهیه شده است و در هر تصویر نمایی از چرخش سیارک در جهت خلاف عقربه ساعت دیده می‌شود که با کمک این تصاویر، ابعاد سیارک 1.7 کیلومتر محاسبه شده است.

 

وضوح تصاویر با تغییر فاصله سیارک کاهش یا افزایش پیدا می کند که در نزدیک ترین حالت وضوح تصاویر بین 3.75 متر در پیکسل تا 18.75 متر در پیکسل متغیر است.

 

اندازه‌گیری جدید فاصله سیارک 2007PA8 با توجه به محاسبات حرکتی نشان می‌دهد که این سیارک تهدید جدی برای زمین محسوب نمی‌شود.

 

عبور سیارک در سال 2012 میلادی نزدیک ترین گذر این سیارک از کنار زمین از سال 1880 میلادی محسوب می‌شود و گذر نزدیک بعدی نیز در سال 2488 میلادی روی خواهد داد که سیارک از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.


کشف جدید از محدودیت حیات/ ردپای میکروبهای باستانی در قطب جنوب

ارسال شده توسط رضا در 91/9/8:: 9:11 عصر

دانشمندان باکتری های فراوان و متنوعی را در آبهای شور دریاچه قطب جنوب و در زیر 17 متر یخ کشف کرده اند که این کشف می تواند راه را برای شناخت محدودیت های حیات در شرایط زیست محیطی هموار سازد."پیتر دوران" و "فابین کنیگ" استاد علوم محیط زیست در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو می گویند این یافته ها شگفت انگیزند چرا که تحقیقات پیشین نشان داده بود که این آب شور به مدت دست کم 2 هزار و 800 سال از محیط سطحی و منابع خارجی انرژی دور افتاده است اما این کشف شرایط جدیدی در مورد محدودیت حیات را آشکار می سازد.

دمای پایین یا شوری زیاد به خودی خود محدود کننده هستند اما در ترکیب با عدم انرژی خورشیدی یا هرگونه ورودی دیگر از اتمسفر، این شرایط را به مکان بسیار سختی برای حفظ حیات تبدیل می کند.

محققان با استفاده از مته، هسته یخ را خارج کرده و از آب شور بدون یخ آن نمونه برداری کردند؛ سپس به ارزیابی کیفیت شیمیایی این آب و قابلیت هایش برای حفظ حیات پرداختند.

آنها دریافتند این آب شور عاری از اکسیژن و اندکی اسیدی و حاوی مقادیر زیادی کربن آلی و هیدروژن مولکولی است که هر دو ترکیبات اکسیده شده و کاهش یافته ای هستند. این یافته ها به خاطر شوری زیاد، تاریکی محض، سرما و اکوسیستم محصور در یخ برای دانشمندان غیرمنتظره بود.  

تحلیل های زمین شیمیایی حاکی از تعاملات شیمیایی بین آب شور و رسوب زمینه اکسید نیتروژن و هیدروژن مولکولی است.به نحوی که هیدروژن می تواند انرژی مورد نیاز برای پشتیبانی از حیات میکروب ها را فراهم کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


تأثیرات 4 فاز ماه بر سلامت روان/ کاهش اختلالات عصبی در آخرین فاز

ارسال شده توسط رضا در 91/9/8:: 9:7 عصر

یک گروه از دانشکده روانشناسی دانشگاه لاوال در کانادا پس از بررسی رابطه میان فازهای ماه و تعداد بیمارانی که بر اثر مشکلات روانشناختی در اتاقهای بیمارستانها بستری شده اند به این نتیجه رسیدند که هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در وب سایت مجله علمی روانپزشکی بیمارستان عمومی منتشر شده است.

این گروه از محققان برای بررسی اینکه آیا این باور شایع که میان ماه و مشکلات سلامت روانی ارتباطی وجود دارد به بررسی بیمارانی پرداختند که بین مارس 2005 و آوریل 2008 به بیمارستان قلب مقدس در مونترال و بیمارستان عمومی لویس مراجعه کرده بودند.

آنها به طور خاص موارد 771 یک نفری را بررسی کردند که با شکایت از درد سینه به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کردند اما هیچ علت پزشکی برای درد آنها تشخیص داده نشد.

بررسیهای روانشناسی نشان داد که تعداد قابل توجهی از این بیماران از حملات هراس، اضطراب، اختلالات روانی یا تفکرات انتحاری رنج می برند.

محققان با استفاده از تقویمهای قمری فازهای ماه را مشخص کردند تا معلوم شود که در کدام یکی از فازها مراجعه بیماران با چنین دردهایی به بیمارستانها بیشتر بوده است. نتیجه تحلیلهای آنها نشان می دهد که هیچ ارتباطی میان وقوع مشکلات روانشناختی و چهار فاز ماه وجود ندارد.

اما در این میان یک استثناء وجود داشت و آن اختلالات عصبی بود که تا 32 درصد هنگام آخرین فاز ماه شیوع کمتری داشت.

ژنوویو بلویل از محققان این پروژه اظهار داشت: ممکن است این مسئله تصادفی بوده باشد یا در نتیجه عواملی باشد که ما آن را مدنظر قرار نداده باشیم، اما یک مسئله قطعی است، ما تأثیرات ماه کامل و ماه نو را در مشکلات روانشناختی بررسی نکردیم.

نتایج این تحقیق ممکن است برخلاف باورهای عمومی و حتی باورهای 80 درصد از پرستاران و 64 درصد پزشکان باشد که اعتقاد دارند چرخه های ماه بر بیماران روانی تأثیرگذار است.

دکتر بلویل یادآور شد: ما امیدواریم که این نتایج پزشکان و پرستاران را ترغیب کند که این ایده را رها کنند در غیر این صورت این باور نادرست می تواند به قضاوتهای آنها در زمان ماه کامل صدمه بزند و یا آنها را نسبت به مشکلات روانشناختی که در این دوره از ماه رخ می دهد بی تفاوت کند.


<      1   2   3      >



بازدید امروز: 1 ، بازدید دیروز: 55 ، کل بازدیدها: 330157
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ