سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فضاپیمای تحقیقاتی «محمد1» مسلمانان، ماهنشین میشود

ارسال شده توسط رضا در 89/7/7:: 3:6 عصر
دکتر «رضوان الفقیر» کیهان‌شناس و دانشمند فضایی کانادایی - مراکشی تبار، از ارسال یک ایستگاه فضایی تحقیقاتی بدون‌سرنشین به سطح کره ماه در سال 2013 توسط موسسه علوم فضایی «محمد» خبر داد.

این مرکز یک مؤسسه خیریه آموزشی - تحقیقاتی واقع در ونکوور کاناداست که در زمینه توسعه علوم ستاره‌شناسی، اختر فیزیک، کیهان‌شناسی و اکتشافات فضایی در دنیای اسلام فعالیت می‌کند. این موسسه با بسیاری از مراکز تحقیقاتی جهان همکاری کرده و تخصص دانشمندان مختلف از فرهنگ‌ها و ادیان گوناگون را در این زمینه به خدمت می‌گیرد. از میان همکاران حمایت‌کنندگان اصلی این موسسه می‌توان به دکتر چارلز الاچی لبنانی‌الاصل- که از سال 2001 تا کنون مدیریت آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) واقع در یاسادنا را به عهده داشته است- اشاره کرد.

دکتر رضوان‌الفقیر، مدیر موسسه «محمد (ص)» در معرفی پروژه‌های فضایی این مرکز عنوان کرد: «در دنیای امروز سرمایه‌گذاری بر روی برنامه‌های فضایی برای تمامی کشورها ضرورتی انکارناپذیر است. برنامه‌های فضایی می‌توانند صدای ملت‌ها را به گوش جهان رسانده و سرمایه‌های دیگر کشورها را نیز جذب کنند. زیرا کشورهایی مانند هند با میلیون‌ها نفر فقیر، به نحوی گسترده بر روی برنامه‌های فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما متاسفانه امروز کشورهای مسلمان، که زمانی در بسیاری از علوم و فنون پیشرو بودند، از قافله برنامه‌های فضایی عقب مانده‌اند».

دکتر رضوان‌الفقیر مدیر موسسه «محمد (ص)» با معرفی پروژه ارسال ایستگاه تحقیقاتی به ماه، در پاسخ به توهین‌هایی که در چند سال اخیر نسبت به پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است، ادامه داد: «در ابتدا قصد داشتیم تا سال 2015 یک تلسکوپ فضایی را در مدار زمین قرار دهیم، اما پس از اهانت‌هایی که به پیامبر اکرم(ص) انجام شد، تصمیم گرفتیم به جهان نشان دهیم که هدف اصلی تلاش‌های ایشان مبارزه با جهل بوده است. بنابراین، پروژه‌ای بزرگ‌تر به نام "ایستگاه تحقیقاتی ماه‌نشین محمد 1" را آغاز کردیم.» نشریه هوافضا، هدف از اجرای این پروژه، ارج نهادن به مقام پیامبر اکرم (ص) و نقش ایشان در ظهور استدلالات علمی - عقلی است که منجر به اکتشافات علمی مهمی در عصر طلایی تمدن اسلامی و در نهایت توسعه علوم مدرن امروزی شده است. این موسسه با نامگذاری آزمایشگاهی که قرار است تا سال 2013 بر سطح ماه فرود آید، به نام ایشان و ارتقای آن به یک آزمایشگاه بزرگ‌تر به نام ایشان و ارتقای آن به یک آزمایشگاه‌ بزرگ‌تر به نام "ایستگاه ماه‌نشین محمد 2" تا سال 2015، نام پیامبر اکرم(ص) را به کره ماه خواهد برد. این ایستگاه‌ها، ابزاری تحقیقاتی برای دانشمندان سراسر جهان خواهند بود و دانشجویان مسلمان جوان می‌توانند با استفاده از رایانه‌های خود از راه دور به این ایستگاه‌ها و داده‌های اندازه‌گیری شده توسط آن‌ها دسترسی داشته باشند؛ همچنین، می‌توان از این ایستگاه‌ها در برنامه‌های آموزشی مدارس و ترویج علم در جهان اسلام بهره گرفت. پروژه ارسال اولین ایستگاه در حدود 100 میلیون دلار و دومین ایستگاه نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

وی افزود: «موسسه "محمد (ص)" سازمانی غیرانتفاعی - خیریه آموزشی و تحقیقاتی است که تنها برای توسعه دانش فضایی پیشرفته در دنیای اسلام فعالیت می‌کند. بنابراین، ما هیچ تفاوتی بین کشورهای دنیا قائل نیستیم. ایستگاه‌های تحقیقاتی ماه‌نشین متعلق به یکایک مسلمانان خواهد بود. بنابراین، باید کمک‌هایی که برای ساخت این ایستگاه‌ها می‌شود، از جانب فرد فرد مسلمانان باشد نه کشورها یا سازمان‌ها. همچنین نام اهداکنندگان این کمک‌ها در کنار نام پیامبر اکرم (ص) بر روی این ایستگاه ماه‌نشین ثبت خواهد شد و برای همیشه بر روی ماه باقی خواهد ماند. ما از هر فرد مسلمان درخواست می‌کنیم، تنها یک دلار برای تحقق چنین هدف بزرگی اهدا کند».





بازدید امروز: 5 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330208
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ