سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف مه در بزرگترین قمر زحل

ارسال شده توسط رضا در 89/7/22:: 12:26 عصر
دانشمندان آمریکایی در قطب جنوب بزرگترین قمر سیاره زحل، تایتان موفق به کشف توده ای از بخار در حرکت شده اند.

این قمر در منظومه خورشیدی تنها مکانی به شمار می رود که از مقادیر زیادی مایعات به ویژه متان مایع برخوردار است. کشف جدید نشان می دهد زمین و تایتان ویژگی مشترک دیگری نیز دارند که با وجود مایعات در سطح این دو جرم در ارتباط نزدیک است. مه گرفتگی ویژگی است که در زمین رایج بوده و به تازگی در تایتان نیز کشف شده است.

حضور مه و بخار اولین نشانه های مستقیم از تبادل ماده میان سطح و اتمسفر را در این قمر نمایان کرده است. به گفته محققان قطب جنوب تایتان به دلیل حضور دریاچه های بزرگی از متان تقریبا از همه جا قابل مشاهده است و گاه و بی گاه لایه هایی از مه را می توان بر فراز آن مشاهده کرد

محققان با استفاده از اطلاعات طیف سنج نقشه برداری مادون قرمز و بصری یا VIMS بر روی فضاپیمای کاسینی موفق به رصد این پدیده شدند. کاسینی پنجمین سال ماموریت خود بر مدار سیاره زحل را پشت سر می گذارد. محققان با بررسی آرشیوهای آنلاین اطلاعات مرتبط با جستجوهای کاسینی در قطب جنوب این قمر از سال 2006 تا 2007 دریافتند ویژگی های درخشانی در اتمسفر این قمر باعث پراکندگی نور می شود. آنها با جداسازی ابرهایی که در ارتفاع 750 متری از سطح تایتان قرار داشتند دریافتند که این ابرها در واقع مه هستند.

به گفته محققان تبخیر متان در تایتان به این معنی است که در این قمر باران می بارد و بارش باران به معنی ایجاد نهرها، گودالها، فرسایش و زمین شناسی است. وجود مه بر روی تایتان برای اولین بار ثابت می کند که این قمر از چرخه فعال متان هیدرولوژیکی برخوردار است.

بر اساس گزارش زی نیوز، این پدیده همچنان ثابت می کند این قمر باید مملو از استخرهای متانی باشد زیرا هر نوع هوا که از سطح زمین برخیزد، پس از مرطوب شدن 100 درصدی به مه تبدیل شده و به تدریج و در قالب ابرهایی بزرگ به سمت اتمسفر ارتفاع می گیرد.





بازدید امروز: 24 ، بازدید دیروز: 55 ، کل بازدیدها: 330180
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ