سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیارک تهدید کننده زمین زیر بمباران اتمی متلاشی شد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/24:: 11:11 صبح

محققان آزمایشگاه ملی «لوس آلاموس» وابسته به وزارت انرژی آمریکا معتقدند یک انفجار اتمی دقیق می‌تواند زمین را از خطر برخورد سیارک‌های بسیار بزرگ نجات دهد.

در شبیه‌سازی صورت گرفته، سیارکی به طول 500 متر با بمب اتمی با قدرت یک مگاتن (50 برابر قوی تر از بمب اتم ناکازاکی) مورد هدف قرار گرفت. انفجار بمب اتم باعث متلاشی شدن کامل سیارک شد.

ادامه مطلب...

سفر به فضا با قطار!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/24:: 1:17 صبح

دانشمندان با استفاده از فناوری مشابه با فناوری قطارهای مغناطیسی چین که Maglev نام دارد و با استفاده از شناوری مغناطیسی حرکت می کند، موفق به ارائه طرحی شده اند که می تواند قطارها را از میان لوله ای بسته به فضا پرتاب کند. برای کم مصرف شدن این قطار که Startram نام دارد، انرژی آن از انرژی خورشیدی زمینی تامین خواهد شد. راه آهن Startram که قدرت محرکه آن از کابلهای معلقی برخوردار است که به واسطه نیروهای مغناطیسی معلق باقی مانده اند. نسخه باری این قطار که هزینه ای در حدود 20 میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه خواهد شد تا 10 سال آینده تکمیل

شدت طوفان خورشیدی کمتر از پیش بینی ها

ارسال شده توسط رضا در 90/12/20:: 9:37 عصر

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند ابعاد و تاثیرات طوفان خورشیدی که صبح دیروز به میدان مغناطیسی زمین رسید ، به شدت و قدرتی که پژوهشگران پیشتر تصور می کردند ، نبوده است .

 جو کانچز از پژوهشگران اداره ملی اقیانوس شناسی و هواشناسی آمریکا دیشب در کنفرانسی خبری در واشنگتن با بیان این مطلب اعلام کرد :‌ « در مجموع این طوفان خورشیدی به بزرگی که تصور می کردیم نبود. »‌

وی افزود امواج طوفان خورشیدی حدود ساعت یازده صبح روز پنجشنبه به وقت گرینویچ به میدان مغناطیسی زمین رسید و موجب قطع برخی از ارتباطات رادیویی در نواحی قطبی شد ولی بر خطوط الکترونیکی و ارتباطاتی دیگر نقاط تاثیری نگذاشت .

به گزارش خبرگزاری شین هوا ، شدت طوفانهای خورشیدی مانند طوفان های زمینی و گردباد با سامانه ای ویژه درجه بندی می شود که در مورد طوفان های خورشیدی ، جی یک کم خطرترین و جی پنج شدیدترین طوفان درجه بندی می شود . دانشمندان ابتدا شدت طوفان خورشیدی دیروز را جی سه تخمین زده بودند ولی بعدا شدت این طوفان جی یک تعیین شد .

پیشتر دانشمندان اعلام کرده بودند از روز پنجشنبه، زمین تحت تاثیر شدید ترین فوران خورشیدی در پنج سال گذشته قرار می گیرد که طی این فرآیند، بر اثر بمباران ذرات الکترومغناطیس پلاسمای خورشیدی ، ارسال اطلاعات ماهواره ای و نیز شبکه های توزیع برق با اختلالاتی همراه خواهد بود.


ژاپن تا سال 2050 آسانسور فضایی می سازد‍!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/18:: 5:49 عصر

شما در سالن سینما ننشسته یا بر روی مبل راحتی تان لم نداده اید، این هم فیلم پیشتازان فضا یا هر فیلم علمی تخیلی دیگری با آن همه ربات و صفینه و این داستانها نیست! حقیقت آن است که دوستان چشم بادامی مان در حال ساخت یک آسانسور فضایی کاملاً واقعی هستند و امید می رود تا سال 2050 آن را افتتاح کنند! بنا به خبر منتشره در روزنامه یومیوری ژاپن، شرکت ساختمانی اوبایاشی قول داده تا نیمه قرن جاری آسانسوری به ارتفاع 36,000 کیلومتر را به بهره برداری برساند.

این کمپانی قصد دارد تا از لوله های کربن نانو که 20 برابر محکم تر از فولاد هستند، برای ساخت کابل مورد نیاز این آسانسور بهره ببرد. قرار است در ساخت این دستگاه از کابلهایی به طول کلی 96,000 کیلومتر برای بالا و پایین بردن اتاقک آسانسور استفاده شود. بدین ترتیب طول کابل مصرفی چیزی در حدود یک چهارم فاصله زمین تا ماه خواهد بود.
از این گذشته اتاقک این آسانسور ظرفیت 30 نفر را خواهد داشت و با سرعتی در حدود 200 کیلومتر در ساعت مسافت 36,000 کیلومتری بین مبداء و مقصد را طی خواهد کرد. در همین رابطه یکی از اعضای شرکت اوبایاشی اعلام کرده است که: در حال حاضر نمی توانیم رقم دقیقی از هزینه کلی این پروژه را محاسبه و اعلام نماییم. با این وجود، تمام توان خویش را صرف تحقق این رویا خواهیم نمود.

البته با پشتکاری که از دوستان ژاپنی مان سراغ داریم هیچ بعید نیست پیش از تاریخ اعلامی بتوانند آسانسور علمی تخیلی خود را بسازند. ولی نباید از یاد ببریم که بالا و پایین رفتن با این آسانسور نه تنها قدری برای جیب ما گران تمام می شود که احتمالاً باید در صف انتظار طولانی چند صد کیلومتری نیز بیایستیم!


سیاره زحل تغییر رنگ می دهد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/16:: 9:20 عصر

دانشمندان بین المللی وضعیت های گوناگون سیاره زحل را شرح می دهند.

 به نقل از اسپیس دات کام، بر اساس برخی از مقاله های اخیر، که بسیاری از آنها از اطلاعات به دست آمده از فضاپیمای کاسینی ناسا گرفته شده است، جزئیات جدیدی را در تصویر به دست آمده از این که چگونه قمر زحل، همگام با فصل ها و حتی در طی روز تغییر جهت می دهد .

مجموعه جدیدی از تصاویر منتشر شده اخیر با تغییر رنگ برای نمایان ساختن تفاوت های آنها نشان داده شده است، حاکی از آن است که از انبوه ابرها کاسته شده است و با تغییر فصل از زمستان به بهار در نیمکره شمالی عقب رانده شده است.

 لو موئیلیک گفت: "عکس های متعدد، به دانشمندان کاسینی شواهد مستدلی دال بر تغییرات جوی زحل با تغییر فصل ارائه می دهد.
"
 


دومین توفان خورشیدی 2012 رخ داد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/16:: 9:19 عصر

در ادامه ورود خورشید به دوره فعال خود، روز دوشنبه این ستاره یک جرقه را به فضا پرتاب کرده و در پی آن توفانی از پلاسما و ذرات باردار را به سوی زمین فرستاد.
 این جرقه که در گروه جرقه‌های X1.1 قرار داشته،‌ در ساعت 04:13 به وقت گرینویچ از سطح خورشید به فضا پرتاب شد.

جرقه روز گذشته از لکه فعال خورشیدی AR1429 منتشر شد که پیش از آن یک جرقه ضعیف‌تر را در سطح M به فضا فرستاده بود.

جرقه‌های سطح ایکس از پرقدرت‌ترین توفان‌های خورشیدی و سطوح ام و سی به ترتیب میانه و ضعیف هستند.

ادامه مطلب...

کشف هزار سیاره جدید خارج از منظومه شمسی

ارسال شده توسط رضا در 90/12/16:: 11:17 صبح

بررسی داده های جمع آوری شده از کشف هزار و 91 سیاره بالقوه جدید در خارج از منظومه شمسی خبر می دهد و به این ترتیب تعداد کل سیارات به رقم دو هزار و 321 عدد افزایش یافته است.

«رونالد گیلیلاند»، استاد نجوم دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی تلسکوپ کپلر ناسا تأکید می کند: با استناد به برخی دلایل آماری می توان گفت که حدود 90 درصد از کشفیات جدید احتمالا سیاره واقعی هستند.

پیش از این تیم تحقیقاتی کپلر وجود 61 سیاره بیگانه از جمله یک سیاره مشابه زمین را تأیید کرده بودند. بدون در نظر گرفتن تعداد سیارات جدید، شباهت بسیار زیاد این سیارات کوچک و سرد با زمین باعث شگفتی دانشمندان شده است.

آخرین کشفیات کپلر شامل 196 سیاره جدید در اندازه زمین بود که چهار برابر کشفیات سال گذشته است؛ همچنین تعداد سیارات ابرزمینی نیز با جهشی چشمگیر به رقم 416 عدد افزایش یافته است.

به گفته «گیلیلاند» برای کشف سیارات شبه زمین باید در طول یک دوره یک ساله چندین بار عملیات رصد را تکرار کرد. برای ثبت یک سیاره جدید، یک فرآیند دقیق شش ماهه تا یک ساله توسط تلسکوپ کپلر صورت می گیرد.


کشف مظنون اصلی بیپناه کردن مریخ!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/16:: 11:15 صبح

چهار میلیارد سال پیش، سیاره مریخ مانند زمین از میدان مغناطیسی برخورداربوده؛ اما این برخورد به همراه چهار سیارک 2400 کیلومتری دیگر، تاثیرات مخربی بر روی سنگ‌های داغ درونی و زیر سطح سیاره داشته و با از بین بردن میدان مغناطیسی آن، این سیاره را کاملا بی‌پناه و در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داده است.

فلات‌های عظیم برخوردی، همگی بین 4.2 و 4.1 میلیارد سال قبل روی داده که در همان زمانها، ‌میدان مغناطیسی سیاره نیز از بین رفته است.

ادامه مطلب...

مهر تائید «هابل» بر کشف اخترفیزیک ایرانی پس از پنج سالسردرگمی دا

ارسال شده توسط رضا در 90/12/14:: 8:16 صبح

مهر تایید تصاویر تازه تلسکوپ هابل بر توده بزرگ تیره‌ای که پنج سال پیش توسط دانشمند ایرانی در فضا کشف  و غیرواقعی پنداشته شده بود، دانشمندان را در حیرت فراوان فرو برده است.

 به نظر می‌رسد که ماده تاریک درون خوشه کهکشان دور آبل 520 در فاصله 204 میلیارد سال نوری از زمین در پی یک برخورد در میان کهکشان‌های آن به شکل یک هسته تاریک جدا از آنها شکل گرفته، در حالی که ماده تاریک که تصور می‌شود کهکشان‌ها را در کنار هم قرار داده، نباید از چنین رفتاری برخوردار باشد.

ادامه مطلب...

ماهواره ناسا از یک توفان زیر دریا عکس گرفت

ارسال شده توسط رضا در 90/12/14:: 8:8 صبح

یکی از ماهواره های ناسا عکسی میخکوب کننده را ثبت کرده است که توفان بسیار بزرگی را زیر دریا نشان می دهد.
به گزارش آپام،به نوشته دیلی میل : دایره ی مارپیچی، توده ی آب است که سرعت آن 90 مایل تخمین زده شده است و در ساحل آفریقای جنوبی متوقف شده ، این عکس توسط ماهواره ی تترا در 26 دسامبر گرفته شده است.

توفان زیر دریا

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >



بازدید امروز: 71 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330086
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ