سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دومین توفان خورشیدی 2012 رخ داد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/16:: 9:19 عصر

در ادامه ورود خورشید به دوره فعال خود، روز دوشنبه این ستاره یک جرقه را به فضا پرتاب کرده و در پی آن توفانی از پلاسما و ذرات باردار را به سوی زمین فرستاد.
 این جرقه که در گروه جرقه‌های X1.1 قرار داشته،‌ در ساعت 04:13 به وقت گرینویچ از سطح خورشید به فضا پرتاب شد.

جرقه روز گذشته از لکه فعال خورشیدی AR1429 منتشر شد که پیش از آن یک جرقه ضعیف‌تر را در سطح M به فضا فرستاده بود.

جرقه‌های سطح ایکس از پرقدرت‌ترین توفان‌های خورشیدی و سطوح ام و سی به ترتیب میانه و ضعیف هستند.

این جرقه سطح ایکس با خود موجی از پلاسما و ذرات باردار موسوم به تخلیه تاج خورشیدی را به سوی زمین فرستاد.

به گفته کارشناسان مرکز پیش‌بینی‌آب‌ و هوای فضا، این توفان احتمالا از کنار زمین می‌گذرد؛ اما این مرکز در برابر توفان‌های جزئی وابسته به جاذبه زمین آماده خواهد بود که از اواخر امروز آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

به نوشته وب سایت این مرکز، این توفان احتمالا با سیارات ناهید و زحل برخورد خواهد کرد. همچنین احتمال وقوع شفق‌های قطبی در شب‌های پیش ‌رو در عرض‌های شمالی وجود خواهد داشت.

این جرقه فرابنفش شدید توسط چند فضاپیما از جمله رصدخانه دینامیک خورشیدی و سوهو مشاهده شد. این جرقه، دومین توفان خورشیدی سطح ایکس در سال 2012 محسوب می‌شود که اولین آن در اواخر ماه ژانویه در سطح X1.7 رخ داد.

در صورتی که چنین توفانی با این درجه قدرت مستقیما به سمت زمین حرکت کند، ممکن است اختلالات قابل‌توجهی بر روی ماهواره‌های مداری و شبکه‌های برق و زیرساختهای ارتباطی سطحی ایجاد کند.

همچنین امکان بروز تهدید برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی که در مدار زمین ساکن هستند، وجود دارد.

در عین حال، دانشمندان مرکز هواشناسی فضایی از امکان قرار گرفتن برخی از ماهواره‌های ناسا مانند استریو B، فضاپیمای مسنجر در سیاره ناهید و تلسکوپ فضایی اسپیتزر در مسیر این توفان خبر داده و به کنترل کنندگان این فضاپیماها در مورد امکان بروز اختلال در برخی از ابزارهای آنها هشدار دادند.





بازدید امروز: 4 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330771
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ