سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولین عکس تاریخ هوانوردی / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/12/6:: 4:45 عصر


تصویری زیبا از خورشیدگرفتگی در فضا!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/6:: 12:40 صبح

رصدخانه دینامیک خورشیدی در فرصتی جالب موفق به ثبت تصاویری از یک خورشید گرفتگی جزئی در فضا شده است.

 این فضاپیما توانست صحنه عبور ماه از روی بخشی از خورشید را در مدار زمین همزمان در فاصله 36 هزار کیلومتری زمین در طول موجهای مختلف نور شدید فرابنفش ثبت کند.
 


ادامه مطلب...

احتمال وقوع «مریخ لرزه» بر اساس شواهد تازه دانشمندان!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/4:: 8:10 عصر

دوربین‌های مدارگرد مریخ «های رایز» تصاویری با وضوح بسیار زیاد از سطح مریخ تهیه کرده‌اند و محققان با بررسی این تصاویر به شواهد تازه‌ای از احتمال بروز «مریخ لرزه» بر سطح سیاره سرخ دست یافتند.

به گفته «جرالد رابرتس» زمین‌شناس و محقق زلزله‌شناسی در مؤسسه Birkbeck وابسته به دانشگاه لندن و سرپرست تیم تحقیقاتی، در تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد «های -رایز» تخته سنگ‌هایی به قطر 2 تا 20 متر دیده می‌شوند که در جریان وقوع بهمن اخیر در سطح مریخ فرو ریخته‌اند.

ادامه مطلب...

سریعترین توفان کیهانی اندازهگیری شد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/4:: 8:6 عصر

دانشمندان رصدخانه پرتو ایکس چاندرا، زمان وقوع توفان های عظیم در سیاه چاله را در سال 2011 تخمین زده بودند. سیاه چاله جرم ستاره‌ای IGR J17091-3624 انرژی این ابر توفان کیهانی را تأمین کرده است.

سیاه چاله جرم ستاره‌ای IGR J17091-3624 در مرکز برآمدگی کهکشان راه شیری و در فاصله 28 هزار سال نوری با زمین قرار دارد. این سیاه چاله یک سیستم دوتایی است که در آن یک ستاره خورشید مانند، دور یک سیاه چاله قرار گرفته است.

ادامه مطلب...

\فضاپیمای زباله جمع کن\ به فضا میرود+عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/12/2:: 9:18 عصر

تعدادی از دانشمندان متخصص در زمینه فضا و فضا نوردی از کشور سوئیس، اعلام کردند که قصد دارند در آینده ای نزدیک با همکاری سازمان فضانوری آمریکا (ناسا) فضاپیمایی را به فضا ارسال کنند که زباله و باز مانده های ماهواره و فضاپیماهای سابق که در فضا پراکنده شده را جمع آوری کند.

به گزارش روزگارنو، این فضاپیما که دانشمندان سوئیسی به دنبال ارسال آن به فضا هستند، "فضاپیمای زباله جمع کن" (CleanSpace) نامیده شده و برای ساخت و ارسال آن 11 میلیون دلار هزینه خواهد شد.


 

ادامه مطلب...

قلبی برمریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/12/1:: 11:36 عصر

مریخ را خدای جنگ نامیده‌اند، اما بر روی سطح این سیاره اثری عشق هم دیده می‌شود.
سفینه پیمایشگر جهانی مریخ در سال 1999 این تصویر "قلب" را از سطح سیاره سرخ مخابره کرد.

این "قلب" در واقع چاله‌ای است که در نتیجه ریزش درون یک "پایین‌افتادگی" یا "فروزمین" (graben) به وجود آمده است؛ این اصطلاح زمین‌شناختی برای شیارهای دارای دیواره‌های مستقیم به کار می‌رود که در طول خطوط گسل ایجاد می‌شوند.
این حفره قلب‌مانند در عریض‌ترین نقطه 2.3 کیلومتر پهنا دارد و در کوهپایه‌های آتشفشان آلبا پاترای مریخ واقع است.


<      1   2   3   4      



بازدید امروز: 82 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330097
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ