سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولد یک ستاره، راز بزرگ جهان هستی

ارسال شده توسط رضا در 90/9/14:: 3:34 عصر

یک تیم جهانی ستاره‌شناسی توانستند منطقه‌ای ستاره‌ساز در اطراف کهکشان راه‌شیری، بسیار شبیه به این کهکشان را شناسایی کنند و جزئیاتی از این منظقه به دست بیاورند.
به گزارش اوج نیوز، این امر سبب نزدیک شدن هرچه بیشتر دراطراف تولید ستارگان خواهد شد. ابر عظیم ماژلانی یک کهشان شناخته شده در میان ستاره شناسان است چه از نظر نزدیکی و چه از نظر زیبایی خاص این کهکشان گه عکسی ناگرفته از کهکشان راه شیری است.
تونی وونگ، پروفسور ستاره‌شناسی دانشگاه Illinois دراین‌باره می‌گوید:" اگر شما کهکشان‌ها را مانند یک دیسک تصور کنید، LMC دقیقا مانند رونویس این دیسک است که به ما این امکان را می‌دهد که تنها با یک نگاه بدانیم چهچیزیدر این دیسک قرار دارد." هرچند ستاره‌شناسانهمچناندر حال بررسی تئوری‌هایی هستند که در زمینه چگونگی شکل‌گیری ستارگان شکل می‌گیرد. ستاره‌شناسان دانش چندانی در ارتباط با پروسه تولد ستاره‌ها ندارند. تیم تحقیقاتی وونگ در حال کار کردن بر روی ابرهای مولکولی – تکه‌های متراکم گاز – جایی که ستاره‌‌ها متولد می شوند، هستند. با مطالعه این ابرهای مولکولی و ارتباطاتشان با ستارگان جدید در کهکشان‌ها، تیم امید دارد تا مطالب بیشتری درارتباط با چگونگی دگردیسی این ابرها و تبدیلشان به ستاره‌ها بیشتر بدانند.


کشف 18 سیاره عظیم فراخورشیدی جدید

ارسال شده توسط رضا در 90/9/12:: 6:26 عصر

این اکتشافات که توسط رصدهای رصدخانه کک در هاوایی و تجهیزات موجود در تگزاس و آریزونا صورت گرفته، تعداد سیارات شناخته شده را که در اطراف ستارگان عظیم می‌چرخند تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، این تعداد زیاد سیارات شبه‌خورشیدی همچنین به ستاره‌شناسان در درک بهتر چگونگی شکل‌گیری سیارات عظیم و رشد آنها در منظومه‌های خورشیدی در حال پیدایش بیگانه کمک خواهد کرد.

ادامه مطلب...

خلاصی فضانوردان از لباسهای کثیف با ماشینلباسشویی فضایی ناسا!

ارسال شده توسط رضا در 90/9/12:: 6:23 عصر

در این طرح که توسط شرکت UMPQUA ارائه شده، لباس‌های فضانوردان درون کیسه‌های پلاستیکی مهر و موم شده، قرار گرفته و با انفجاری از ریزامواج، خشک می‌شوند.

این شیوه ساده یک راه حل کارآمد در استفاده بهینه از آب و انرژی در فضا ارائه می‌دهد که فضانوردان را از بازگرداندن لباس‌های کثیف به زمین بی‌نیاز می‌کند.

این طرح منتخب قرار است در بودجه اولیه خود از 125 هزار دلار کمک مالی ناسا برخوردار باشد.

نسخه اولیه لباسشویی UMPQUA قادر به تولید ترکیب کف‌دار ماده شوینده، آب و هوا نبود. همچنین مشکل چرخیدن لباسها در این دستگاه نیز وجود داشت که برای کار به گرانش زمینی نیاز است.

مهندسان این شرکت یک سیستم از جت آب درون یک کیسه پلاستیکی با لباس و آب و بدون هوا ایجاد کردند. این جت‌ها، لباسها را درون پلاستیک به جلو و عقب حرکت می‌دهد تا شوینده به تمام الیاف لباسها برسد.

پس از این که تمام هوای موجود در بسته به بیرون کشیده شد، آب از طریق لوله‌های متصل به داخل فرستاده می‌شود. با پایان یافتن شست‌وشو، لباس‌ها در یک فضای بزرگتر با ژنراتور ریزموج روبرو می‌شوند که مانند گرم کردن غذا در مایکروفر، لباس‌ها را خشک می‌کند.

در آخر یک چرخه غلتان از هواجتها برای نرم کردن لباسهای شسته شده فضایی استفاده می‌شود. این طراحی به راحتی در زمانی که فضانوردان مجبور به انتقال لباسهای خیس از یک لباسشویی به یک خشک‌کن جدا هستند، صرفه‌جویی می‌کند.

شرکت UMPQUA قصد دارد با بودجه ناسا به اقدام به ساخت یک نسخه کارآمدتر کرده و از جمله، میزانی از آب را با فشار خلا خارجی به کیسه، تبخیر کند تا جای بیشتری برای لباسها در جریان شست‌وشو وجود داشته باشد.


برترین عکسهای نجومی 2011

ارسال شده توسط رضا در 90/9/12:: 3:56 عصر

سومین رقابت عکاس نجومی‌سال 2011 در حال پایان یافتن است و تاکنون بیش از 700 عکس توسط عکاسان نجومی ‌آماتور و حرفه ای در این رقابت حضور پیدا کرده و تصاویری زیبا از ماه رنگارنگ و ردپای ستاره ها در آبشار را به ثبت رسانده اند. 
این تصاویر توسط اخترشناسان آماتور و حرفه ای در مناطق مختلفی، از حیاط پشتی خانه عکاس گرفته تا کوه های هیمالیا، دره مرگ در آمریکا و تپه گلاستنبری در سامرست به ثبت رسیده اند.

برندگان این رقابت در چهار بخش مختلف به رقابت می‌پردازند و سه جایزه نهایی این رقابت در هشتم سپتامبر 2011 توسط رصد خانه سلطنتی درگرینویچ اعلام خواهد شد. در ادامه تعدادی از برترین تصاویر حاضر در این رقابت معرفی می‌شوند:
 
به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups

 آبشار "یوسمیت" و ردپای ماه و ستاره ها

نوردهی طولانی مدت باعث شده به نظر بیاید عکس در روز به ثبت رسیده اما این نور در واقع نور ماه کامل است که در آبشار یوسمیت رنگین کمانی را ایجاد کرده است، این رنگین کمان شبانه به ندرت و در زمانی به وجود می‌آید که ماه کامل باشد و شدت ریزش آب آبشار نیز بالا باشد تا در شکست نور در ریزه قطره های آب آبشار منجر به تولد آبشار شود.

 
به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups

اعتدال شب و روز

این تصویر چرخش زمین را در روز اعتدال بهاری در سال 2010 نشان می‌دهد، با حرکت خورشید به سوی غرب خطی درخشان در میانه آسمان در اثر نوردهی طولانی مدت به جا مانده است، سپس با تاریک شدن آسمان ستاره ها مرئی شده و رد دایره ای شکل آنها بر روی آسمان نقش بسته است، در این تصویر عکاس با قرار گرفتن در منطقه ای استوایی شب و روز با یکدیگر ترکیب کرده است

ادامه مطلب...

تصاویر جدید ناسا از سطح کره مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/9/10:: 5:55 عصر

دوربین کاوشگر اکتشافی مریخ ناسا تصاویر جدیدی را از سطح سیاره مریخ آشکار کرده است.

 به نقل از ساینس نیوز، تصاویر زیر توسط دوربین های پانورامیک مریخ نورد در سفر اکتشافی به مریخ گرفته شده است. در یکی از این تصاویر وجود آب در مریخ تایید شده است.



ادامه مطلب...

آتش در فضا چگونه شعلهور میشود؟

ارسال شده توسط رضا در 90/9/10:: 5:48 عصر

از ماه مارس 2009، تجربه اطفای آتش ناسا، بیش از 200 آزمایش برای درک بهتر رفتار آتش در ریزگرانش که هنوز به درستی درک نشده، انجام داده است.

به گفته دانشمندان، این پژوهش می‌تواند سیستم‌های اطفای آتش در فضاپیماهای آینده را بهبود بخشیده و همچنین از کاربری‌های مفیدی در زمین برخوردار باشد.

فورمن ویلیامز از دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما امیدواریم بتوانیم دانش بهتری از سوختن قطرات کسب کرده، ایمنی فضاپیماها را در برابر آتش بهبوده بخشیده و به ایده‌های بهتری برای استفاده کارآمدتر از سوختهای مایع در زمین دست یابیم.

ادامه مطلب...

زیباترین عکسهای نجومی: ساعت شنی آسمان

ارسال شده توسط رضا در 90/9/10:: 12:42 عصر

مجله نشنال جئوگرافی همانند هفته‌های گذشته گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که در میان آنها می‌توان از سحابی ارغوانی زورق و سحابی درخشانی به شکل ساعت شنی لذت برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جئوگرافی طبقه بندی کرده است، تصاویری از ستاره دنباله دار گاراد واقع در صورت فلکی هرکول و رد مسیر حرکت یک فضاپیمای باری را مشاهده کرد.


زورق ارغوانی- تصویری از سحابی زورق که به رنگ ارغوانی برفراز آتشفشان «سیلیکو» در شیلی می‌درخشند. این سحابی در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین در صورت فلکی زورق قرار دارد. این سحابی به دلیل واکنش میان گاز هیدروژن داغ با پرتوهای ماوراء بنفشی که از ستاره جوان و عظیم داخل آن خارج می‌شود به رنگ ارغوانی دیده می‌شود.

ادامه مطلب...

بزرگترین عملیات فضایی در مریخ آغاز شد

ارسال شده توسط رضا در 90/9/5:: 9:9 عصر
احتمال وجود حیات در کرات دیگر همواره یکی از بزرگترین سوالات بی پاسخ علمی بوده، سوژه بسیاری از فیلم ها و داستان های علمی - تخیلی موجوداتی بودند که در کرات دیگر زندگی می کردند و در این میان سیاره سرخ مریخ، با شباهت های فراوان به زمین، این شانس را دارد که محل تحقق این رؤیا باشد. دانشمندان ناسا پس از طرح ریزی دو عملیات علمی پر سرو صدا، امروز با ارسال کیوریاسیتی، بزرگترین پروژه تاریخ فضا نوردی را کلید زده اند. آیا انها می توانند به سوالات فروان این عرصه پاسخ دهند؟
دقایقی پیش پروژه بزرگ ناسا تحت عنوان انتقال "آزمایشگاه علمی مریخ" بر سطح این سیاره سرخ‌رنگ کلید خورد و کیوریاسیتی، ربات چهار چرخی که 2 میلیارد و پانصد میلیون دلار ارزش دارد به سوی سیاره سرخ پرتاب شد. کیوریاسیتی یکی از مجهز ترین ربات های فضا پیمایی است که تا کنون به فضا پرتاب شده و نسبت به مریخ نوردهای گذشته از امکانات و قابلیت های فراوانی برخوردار است.

ادامه مطلب...

کشف سیاره هایی شبیه زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/9/4:: 11:15 عصر

تلسکوپ فضایی کپلر برای اولین بار یک سیاره به اندازه زمین را در کمربند حیات کشف کرد. تا کنون 1200 سیاره بر اساس اندازه و موقعیت برای بررسی توسط کپلر انتخاب شده اند.
تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که لقب شکارچی سیارات را یدک می کشد، تا کنون ده ها سیاره زمین مانند را در اطراف دیگر ستاره ها کشف نموده است. این تلسکوپ تصور ما در مورد جایگاه زمین و جستجوی حیات در عالم را به صورت اساسی تغییر داده است. باید گفت این گونه اکتشافات تاریخی- علمی بر اساس اطلاعات چند ماه اول فعالیت های این تلسکوپ قوی و با نشانه گرفتن به یک نقطه بسیار کوچک آسمان جمع آوری شده است.

فضا

ادامه مطلب...

گورستانی از موجوداتی عظیم الجثه و بیگانه در آفریقا

ارسال شده توسط رضا در 90/9/4:: 11:12 عصر

گروهی از انسان شناسان آرامگاه مرموزی را در جنگلی نزدیک شهر کیگالی روآندا (در افریقای مرکزی) پیدا کردند.بقایای این موجودات  شباهت کمی به انسان داشتند. سرپرست گروه محققان اعتقاد دارد که آنها می توانند موجوداتی از سیاره ای دیگر باشند، که در اثر یک  بلای ناگهانی مرده اند.

Cemetery of giant creatures found in Central Africa

طبق گفت? دانشمندان، آنها دست کم 500 سال پیش دفن شده اند. در ابتدا، محققین تصور کردند که آنها از یک تمدن قدیمی می آیند، اما هیچ نشانه ای از تمدن انسانی در آن اطراف پیدا نشده است.در این گورستان، 40  قبر همگانی،  حدود 200 جنازه را دربرداشتند، که همگی به خوبی حفظ شده و باقی مانده بودند. قد این موجودات  حدوداً به 7 فوت میرسید. سرهایشان بسیار بزرگ بود و دهان، بینی یا چشم نداشتند.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >



بازدید امروز: 23 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330226
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ