سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشانها

ارسال شده توسط رضا در 90/3/5:: 3:22 عصر

تصویر سرچشمه جوانی کیهانی

ارسال شده توسط رضا در 90/3/4:: 9:45 عصر
تلسکوپ هابل آنچه دانشمندان آن را سرچشمه حقیقی جوانی، از نوع کیهانی می نامند را در تصاویر جدیدی که به ثبت رسانده آشکار کرده است.

 سرچشمه جوانی در بسیاری از داستان ها و فیلم ها یک افسانه است اما آنچه توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده به هیچ وجه افسانه نیست.

تصویر جدید هابل کهکشان NGC 5775 را نشان می دهد که در فاصله 85 میلیون سال نوری از زمین در گروه کهکشانی به نام خوشه سنبله قرار گرفته است این کهکشان یک کهکشان مارپیچی است که به شکلی از زمین منحرف شده که تنها لبه آن قابل مشاهده است.

موقعیت ویژه این کهکشان به محققان امکان داده تا هاله ای وسیع از گازهای داغ را در اطراف کهکشان NGC 7557 ردیابی کنند، اما اینکه این مواد چگونه به این منطقه از کهکشان رسیده اند، هنوز مشخص نیست.

برخی از اخترشناسان بر این باورند که گازهای داغ صفحه کهکشانی به واسطه انفجارهای ابرنواختری به شکل یک هاله درآمده اند که در نهایت پس از سرد شدن، مشابه یک سرچشمه کیهانی، دوباره به صفحه کهکشانی باز گشته اند از این رو این عکس بر اساس رویداد کیهانی که در آن به ثبت رسیده، سرچشمه کیهانی جوانی نامگذاری شده است.

درباره این کهکشان پدیده شگفت انگیز دیگری وجود دارد که توجه اخترشناسان را به خود جلب کرده است، یک پل هیدروژنی کهکشان NGC 7557 را به کهکشان همسایه که NGC 5774 نام دارد، وصل کرده است.

کهکشان NGC 7557 و همسایه اش NGC 5774 کهکشان های مارپیچی هستند که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار داشته و اکنون مراحل اولیه ترکیب شدن را پشت سر گذاشته اند.


تصویری پانوراما از لبه کهکشان راه شیری به ثبت رسید

ارسال شده توسط رضا در 90/3/4:: 9:44 عصر

عکاسی فرانسوی با کمک گرفتن از دوربین نیکون D3 موفق به ثبت تصویری پانوراما و زیبا از لبه کهکشان راه شیری شده که از هزار و 200 عکس مجزا تشکیل شده است.

یکی از شگفت انگیزترین تصاویری که تا به حال از کهکشان راه شیری از روی زمین به ثبت رسیده است با کمک دوربین عکاسی نیکون D3، ثبت هزار و 200 تصویر و صرف 120 ساعت زمان برای نوردهی ارائه شد.

این تصویر که توسط سازمان مطالعات نجومی اروپا ارائه شده است، کهکشان راه شیری را به تصویری پانوراما، خیره کننده و زیبا تبدیل کرده است. این تصویر بخشی از پروژه Giga Galaxy است که در آن تصاویر 360 درجه و یا پانوراما از مناظر کیهانی که زمین را در بر گرفته اند و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده اند به ثبت می رسند.

زمینیان تنها قادر به مشاهده لبه کهکشان زیبای راه شیری هستند که در برابر اجرام درخشان کیهانی و فضای خالی قرار گرفته است. این تصویر 800 میلیون پیکسلی یا 0.8 گیگا پیکسلی که با استفاده از لنزی 50 میلیمتری در صحرای شیلی به ثبت رسیده که هر یک از فریم های آن 6 دقیقه نوردهی شده اند و روی هم رفته 120 ساعت برای نوردهی ایجاد این تصویر زمان صرف شده است.

عکاسی فرانسوی به نام سرژ برونیه این تصاویر را از آگوست 2008 تا فوریه 2009 جمع آوری کرده و با پردازش رایانه ای آنها را در کنار یکدیگر به تصویری پانوراما از کهکشان راه شیری تبدیل کرده است. به دلیل اینکه تصاویر موجود در این تصویر طی ماه های مختلف به ثبت رسیده اند، عکس نهایی در حدود 300 منظره و میدان دید مختلف به وجود آورده است که در هر یک می توان پدیده های کیهانی متفاوتی را مشاهده کرد.

، پروژه Giga Galaxy بخشی از برنامه های سال جهانی نجوم به شمار می رود که تا کنون تصاویر مشابه دیگری را نیز ارائه کرده است از آن جمله می توان به تصویر 400 میلیون پیکسلی اشاره کرد که با کمک تلسکوپ از بخشی کوچکتر از آسمان به ثبت رسیده است.


تصویری جدید از کهکشان آندرومدا

ارسال شده توسط رضا در 90/3/4:: 9:43 عصر

تلسکوپ فضایی سوئیفت ناسا تصویر جدیدی با وضوح تصویر بسیار بالا از کهکشان آندرومدا تهیه کرده است که این کهکشان را با جزئیات بسیار دقیقتری نشان می دهد.

 کهکشان «مسیه 31» (M31) یا کهکشان آندرومدا نزدیکترین کهکشان مارپیچ به کهکشان راه شیری است.

این کهکشان تنها در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است. وسعت این کهکشان 220 هزار سال نوری بوده و محتوی یک تیلیارد ستاره است.

براساس گزارش نیوساینتیست، به تازگی تلسکوپ فضایی سوئیفت ناسا که رصدهای خود را هم در نور مرئی و هم در طیف ماوراء بنفش انجام می دهد بیش از 300 تصویر از این کهکشان تهیه کرده و از ترکیب این تصاویر، یک تصویر بسیار واضح از کهکشان آندرومدا را ارائه کرده است.

این اولین بار است که مسیه 31 با چنین وضوح تصویری دیده می شود.


راه شیری یک کهکشان نمونه است

ارسال شده توسط رضا در 90/3/4:: 9:42 عصر

ستاره شناسان آمریکایی با انجام شبیه سازی های رایانه ای و بررسی حدود یک میلیون کهکشان کشف کردند که راه شیری یک کهکشان نمونه است.

 دانشمندان دانشگاه استنفورد با استفاده از اطلاعات پروژه «ارزیابی دیجیتالی آسمان» (SDSS) کشف کردند که تنها چهار درصد از کهکشان ها همسایه ای شبیه به ابرهای ماژلان دارند و بنابراین راه شیری یک کهکشان نمونه و کمیاب است.

پروژه SDSS در مدت 8 سال فعالیت توانسته است یک نقشه سه بعدی تهیه کند که محتوی بیش از 930 هزار کهکشان و 120 هزار اخترنما است.

ادامه مطلب...

عجیبترین سیارههای خارج از منظومه ما +عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/3/3:: 10:45 عصر

گزیده‌ای از تصاویر عجیب‌ترین سیاره‌های خارج از منظومه شمسی از سریع‌ترین سیاره گرفته تا متراکم‌ترین آن‌ها را در این گزارش مشاهده کنید.

به نقل از اسپیس، گزیده‌ای از تصاویر عجیب‌ترین سیاره‌های خارج از منظومه شمسی از سریع‌ترین سیاره گرفته تا متراکم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

سیاره‌HAT-P-1 سبک‌تر از یک توپ چوب پنبه‌ای و یکی از پربادترین سیاره‌های خارج از منظومه شمسی است. حجم این سیاره نصف حجم سیاره مشتری اما عرض آن 1.76 برابر عرض مشتری است. HAT-P-1 به کمک یک لوله بزرگ می‌تواند در آب شناور باشد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      



بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329720
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ