سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احتمال برخورد شهابسنگ به زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/3/16:: 7:39 عصر

 برخوردهای شهاب سنگی به زمین همواره یکی از جذابترین مباحث در جامعه اخترشناسی بوده است اما به نظر می رسد این "جذابیت" در حال گذر به مفهومی "نگران کننده" باشد تا آنجا که سازمان ملل از ورود جدی خود به این مقوله خبر داده است.

 در این زمینه ورود سازمان ملل به این مباحث و هشدار دانشمندان برجسته آن بر اهمیت موضوع افزوده است. به تازگی یکی از دانشمندان برجسته سازمان ملل هشدار داده است، جامعه جهانی باید با همکاری نزدیک خطرات احتمالی ناشی از برخورد شهاب سنگها به زمین را از بین ببرد.

اظهارات جدید و بحث برانگیز پروفسور ریچارد گروتر در حالی مطرح شده است که گروهی از کارشناسان علوم فضایی خواستار آن شده اند تلاشهای جدید علمی برای بررسی واکنش لازم درخصوص برخوردهای احتمالی شهاب سنگی به زمین صورت گیرد.

ادامه مطلب...

خورشید ، زمین را میبلعد

ارسال شده توسط رضا در 90/3/16:: 7:37 عصر

محققان بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدیدترین شبیه سازی رایانه ای اعلام کردند زمین پس از اتمام سوخت اشتعالی خورشید سرنوشت بسیار غم انگیزی داشته و توسط این ستاره بلعیده خواهد شد.

دانشمندان برای سالها بر سر آینده زمین، زمانی که سوخت اشتعالی خورشید به اتمام رسیده و طی چند بیلیون سال آینده به یک جرم متورم عظیم و قرمز رنگ تبدیل شود به بحث گفتگو می پرداختند. اکنون شبیه سازی های جدید نشان می دهد سرنوشت زمین بسیار غم انگیزتر از آن است که تصور می شد. خورشید پس از تمام شدن سوخت اشتعالی اش زمین را خواهد بلعید.

ادامه مطلب...

آتلانتیس ایستاده بر سکوی پرتاب

ارسال شده توسط رضا در 90/3/15:: 11:44 عصر

شاتل فضایی آتلانتیس آماده می شود تا نقطه پایانی بر تاریخ پر فراز و نشیب شاتل های فضایی بگذارد

 


پس از آنکه شاتل فضایی ایندیور ماموریت 16 روزه خود را با موفقیت به پایان رساند اینک پرونده قطور پروازهای فضایی شاتل ها که با اوج و فرودهای بسیاری همراه بوده است به آخرین فصل خود رسیده است. تنها یک پرواز دیگر تا خاموشی دایمی غرش موتورهای شاتل های فضایی باقی مانده است . شاتل آتلانتیس همان شب که ایندیور فرود آمد به سکوی پرتاب منتقل شد تا برای آخرین پرتاب شاتل ها که با تنها 4 خدمه صورت می گیرد آماده باشد.


پایگاه اینترنتی اسپیس فلایت ناو، در گزارشی تصویری آخرین ایستادن شاتل فضایی بر سکوی پرتاب در پایگاه فضایی کندی را به نمایش گذاشته است.

ادامه مطلب...

همزاد کهکشان راه شیری کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 90/3/15:: 11:32 عصر

اخترشناسان موفق شده اند تصویری خیره کننده و شگفت انگیز را از همزاد کهکشان راه شیری به ثبت برسانند.

 نمای گسترده از کهکشانی به نام NGC 6744 می تواند نمونه ای خوب از نمای خارجی کهکشانی باشد که زمین به همراه ساکنانش در آن سکونت دارند، در واقع یک مسافر فضایی با عبور از کنار کهکشان راه شیری چنین منظره ای را مشاهده خواهد کرد.

این کهکشان مارپیچی در فاصله 30 میلیون سال نوری در جنوب صورت فلکی طاووس قرار گرفته است. این تصویر توسط اخترشناسان در رصد خانه جنوبی اروپا به گونه ای به ثبت رسیده که چهره کامل این کهکشان را به خوبی و وضوح آشکار کرده و بازوهای مارپیچی آن را نمایان ساخته است.

ادامه مطلب...

کامل ترین تصویر جهان با ?? هزار کهکشان

ارسال شده توسط رضا در 90/3/14:: 10:47 صبح

این کامل ترین تصویری است که بشر تا حال حاضر از جهان هستی به دست آورده است. حاصل ?? سال جمع آوری اطلاعات یک تصویر سه بعدی است که شامل ?? هزار کهکشان است و تا ??? میلیون سال نوری گسترش دارد. ‏

جهت گیری سه بعدی کهکشان ها و اجرام آسمانی نیز در این نقشه مشخص شده بنابراین با اطلاعات خام موجود می توانید یک نسخه سه بعدی از جهان را هم تولید کنید. هر چند شاید نقشه ده سال دیگر چندین برابر شده باشد. چرا که احتمالا هنوز اطلاعات ما از جهان هستی بسیار ناکامل است. اما فعلا تا ?? هزار کهکشان بعدی را بلدیم! ‏



اگر می خواهید بدانید ما کجا هستیم باید بدانید که کهکشان راه شیری تقریبا یک نقطه کوچک در وسط های نقشه محسوب میشود. فکر منظومه شمسی را هم نکنید چون که خیلی کوچک تر از آن است که در این تصویر قابل دیدن باشد. ‏

پایان موفق ماموریت 16 روزه شاتل فضایی ایندیور

ارسال شده توسط رضا در 90/3/11:: 6:32 عصر

شاتل فضایی ایندیور بامداد امروز با فرود موفق خود به بیست و پنچمین و آخرین پرواز فضایی اش پایان داد

 شاتل فضایی ایندیور و 6 فضا نورد آن بامداد روز چهارشنبه با موفقیت در پایگاه کیپ کندی فرود آمدند تا تنها یک گام دیگر تا پایان برنامه 30 ساله شاتل های فضایی باقی مانده باشد.

شاتل فضایی ایندیور همانند که برای آخرین بار روی زمین فرود می آمد تا برای همیشه از پروازهای فضایی خداحافظی کند در ساعت 11:04 دقیقه بامداد (به وقت رسمی ایران ) روز هارشنبه و ساعت 2:34 بامداد به وقت محلی و در زیر آسمان بامدادی و تاریک فلوریدا به روی زمین نشست.

ادامه مطلب...

کشف سوپر ستاره در همسایگی راه شیری

ارسال شده توسط رضا در 90/3/9:: 9:39 عصر

 تیمی از ستاره شناسان بین المللی سوپر ستاره تنهایی را در همسایگی کهکشان راه شیری کشف کردند که جرم آن 150 برابر جرم خورشید است.

 این سوپر ستاره که به طور شگفت انگیزی می درخشد و به طرز عجیبی تنها است گروهی از دانشمندان بین المللی با استفاده از دستگاه FLAMES تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف کردند. این ستاره که VFTS 682 نام دارد می تواند به درک بهتر فرایندهای تشکیل ستارگان کمک کند.

VFTS 682 به صورت یک لکه درخشان در نزدیکی سحابی رتیل در ابر بزرگ ماژلان (کهکشان کوچکی در نزدیکی راه شیری) دیده می شود.

ادامه مطلب...

نخستین نمای نزدیک از سطح عطارد

ارسال شده توسط رضا در 90/3/6:: 2:42 عصر

ساعت 13:50 نهم فروردین به وقت ایران، فضاپیمای مسنجر نخستین تصویر خود را از سیاره عطارد درحالی‌که در مدار نزدیک این سیاره قرار گرفته بود، ثبت کرد و منظره‌ای آشنا شبیه به سطح ماه را به نمایش گذاشت.

به گزارش سایت خبررسانی ناسا، فضاپیمای مسنجر طی شش ساعت پس از اولین تصویربرداری خود، 363 تصویر دیگر نیز از بخش‌های مختلف عطارد تهیه کرد و درنهایت بسته اطلاعات را به زمین مخابره کرد. دانشمندان ناسا پس از دریافت این اطلاعات، تحلیل آن‌ها را آغاز کرده و نخستین تصویر را برای عموم منتشر کرده‌اند.

سیاره عطارد نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است که قطرش کمتر از 0.4 قطر زمین است. این سیاره در فاصله تقریبی 55 میلیون کیلومتری از خورشید واقع است و هر 88 روز به‌دور خورشید می‌گردد. هر سال عطارد برابر 1.5 شبانه‌روز این سیاره است.

برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


گردبادهای سیاره سرخ

ارسال شده توسط رضا در 90/3/6:: 2:37 عصر

این تصویر را مدارگرد شناسایی مریخ، ام.آر.او از ارتفاع 250 کیلومتری نواحی جنوبی سیاره سرخ، مریخ گرفته و در آن می‌توان رد گردبادهای گردوغبار مریخی را مشاهده کرد که چطور تپه‌های شن را به‌هم ریخته‌اند.

گردباد، تپه‌های شن روان (نواحی روشن عکس)را به‌هم ریخته و مواد معدنی تیره‌رنگی را که در زیر آنها پنهان شده بود، آشکار کرده است.


فوران آتشفشان روی خورشید + تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 90/3/6:: 2:29 عصر

تصاویر به ثبت رسیده توسط ناسا نشان می دهد فورانهای مهیب آتشفشانی تنها مختص زمین نیستند بلکه در همسایه های سیاره زمین برای مثال در اقمار سیاره مشتری امری رایج به شمار می روند.

 از فاصله ای مناسب، توده آبی رنگی که در افق قمر آتشفشانی سیاره مشتری دیده می شود، مسخ کننده است، با این همه این آتشفشان مانند همه آتشفشانها بسیار مخرب است به شکلی که می تواند ابرهای قارچی شکل در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین که در پی فوران آتشفشان ایسلند به وجود آمده است را کمرنگ جلوه دهد.

تصاویر شگفت انگیز از دو انفجار سولفوری بر روی قمر lo سیاره مشتری توده هایی از مواد را نشان می دهد که تا ارتفاع 74 تا 186 کیلومتری از سطح قمر به بالا فوران کرده اند. این تصاویر توسط دوربینی که بر روی فضاپیمای گالیله نصب شده به ثبت رسیده اند.

فوران آتشفشان روی خورشید

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >



بازدید امروز: 89 ، بازدید دیروز: 84 ، کل بازدیدها: 329701
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ