سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر دیدنی از پیاده روی فضایی فضانوردان

ارسال شده توسط رضا در 91/8/14:: 2:11 عصر
102-4.JPG

رکورد طولانی ترین پیاده روی فضایی به «آناتولی سولوویف»، فضانورد روس اختصاص دارد که در قالب 16 مأموریت حدود 82 ساعت خارج از ایستگاه فضایی پیاده روی کرده است.

  خروج فضانوردان از ایستگاه فضایی بین المللی، «پیاده روی فضایی» نامیده می شود. کلمه EVA نیز که گاهی به جای واژه پیاده روی فضایی استفاده می شود، مخفف «فعالیت فضایی اضافی» است.

ادامه مطلب...

کشف مجرم در فضا؛ سرنخهایی از سرقت ستارهای

ارسال شده توسط رضا در 91/8/14:: 2:0 عصر
135-28.jpg

یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به راه شیری متهم اصلی سرقت ستارگان از کهکشان همسایه معرفی شده است.

 

 محققان نجوم با استفاده از روش‌های شبیه سازی موفق به کشف سرقت ستارگان توسط کهکشان «ابر ماژلانی بزرگ» (LMC) از کهکشان همسایه خود، «ابر ماژلانی کوچک» (SMC)‌ شدند.

 

محققان در جستجو برای یافتن اجرام پرجرم و فشرده هاله کهکشان (MACHOs) و بررسی حضور آنها در ترکیب اصلی ماده تاریک، موفق به شناسایی یک «کهکشان سارق» شدند.

 

«آوی لوب» از محققان مرکز فیزک نجومی هاروارد- سیمپسونیان تأکید می‌کند: در زمان بررسی «ابر ماژلانی بزرگ» و جستجو برای مشاهده MACHOs درون کهکشان راه شیری، دنباله‌ای از ستارگان در حال جدا شدن از «ابر ماژلانی کوچک» در اثر پدیده «میکرولنزیک گرانشی» رویت شدند.

 

«گورتینا بسلا» نویسنده ارشد تحقیق و از محققان دانشگاه کلمبیا خاطرنشان کرد: این مطالعه به درک بهتر نحوه تکامل ابر ماژلانی بزرگ و کوچک کمک کرد؛ همچنین می‌توان ایده تشکیل شدن ماده تاریک با اجرام پرجرم و فشرده هاله کهکشان (MACHOs) را نیز رد کرد.

 

محققان در حال جستجو برای کشف شواهد جدیدی از این ستارگان سرقت شده در پل گازی مابین ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک هستند.

 

نتایج این مطالعه بصورت آنلاین در مجله Royal Astronomical Society (انجمن سلطنتی نجوم) منتشر شده است.


مردان آهنین فضانوردی

ارسال شده توسط رضا در 91/8/12:: 3:12 عصر

گرچه پرواز 108 دقیقه‌ای یوری گاگارین به عنوان گام نخست در باز کردن دروازه‌های فضا به روی بشر اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اما این سفر نمی‌توانست اثرات ناخوشایند زیادی بر بدن وی بگذارد؛ زیرا مدت اقامت وی در حالت بی‌وزنی نسبت به پروازهایی که بعدا در بعضی سفرهای فضایی و ایستگاه‌های مداری صورت گرفت قابل مقایسه نیست.

ادامه مطلب...

کپسول فضایی سایوز راهی فضا شد

ارسال شده توسط رضا در 91/8/2:: 7:37 عصر
29-202.jpg

کپسول فضایی سایوز حامل سه فضانورد روس و آمریکایی امروز سه شنبه از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان راهی فضا شد.

 به گزارش  (ایسنا)، کپسول فضایی سایوز TMA-06M‌ روز سه شنبه 23 اکتبر (دوم آبان) ساعت 10:51 به وقت گرینویچ (14:21 به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

 «اولگ نوویتسکی» و «اوگنی تارلکین»، کیهان نوردان روس که نخستین سفر به ایستگاه فضایی را تجربه می کنند، در این مأموریت پنج ماهه با «کوین فورد» فضانورد ناسا و فرمانده بعدی ایستگاه فضایی همراه هستند.

 این فضانوردان در قالب سی و سومین مأموریت اکتشافی فضایی به فضانوردان مستقر در ISS‌ شامل «سونیتا ویلیامز»، «یوری مالنچنکو» و «آکیهیکو هوشیده» ملحق می شوند و همزمان با بازگشت این سه فضانورد در اواسط ماه آینده میلادی، مأموریت سی و چهارم آغاز می شود.

ادامه مطلب...

شکارچیان ژنوم در پی دیانای مریخی!

ارسال شده توسط رضا در 91/8/2:: 7:35 عصر
getty0-392.jpg

دو کارآفرین برجسته قصد دارند یک دستگاه تعیین توالی دی‌ان‌ای را در تلاش برای اثبات وجود حیات فرازمین در سطح مریخ مستقر کنند.

 به گزارش (ایسنا)، در تلاشی که می‌تواند آغازگر رقابت برای اولین ژنوم فرازمینی باشد، کریگ ونتر اعلام کرده که شرکت وی موسوم به Synthetic Genomics به ساخت دستگاهی با قابلیت تعیین توالی و ارسال اطلاعات دی‌ان‌ای به زمین خواهد پرداخت.

 همچنین جاناتان روتبرگ، موسس شرکت توالی ژنتیکی دی‌ان‌ای Ion Torrent نیز در تلاش برای تجهیز دستگاه ژنوم شخصی شرکت خود برای یک کار مشابه است.

 اگرچه هیچ یک از این دو تیم هنوز جایی را در یک موشک مریخ تعیین نکرده‌اند، برنامه‌های آنها بازتابنده این باور است که ساده‌ترین راه برای اثبات حیات در سیاره مریخ، ارسال یک دستگاه تعیین توالی دی‌ان‌ای است.

ادامه مطلب...

نخستین تصویر دقیق از بزرگترین دره منظومه شمسی

ارسال شده توسط رضا در 91/8/2:: 7:32 عصر
getty-670.jpg

در ادامه ارسال تصاویر جالب از سطح سیاره مریخ، یک تصویر جدید از چشم‌انداز 4000 کیلومتری رونمایی شده که بسیار شبیه به دره گراند کانیون زمین است.

  این تصاویر چشمگیر که اخیرا توسط سازمان فضایی اروپا رونمایی شده، نشان‌دهنده دره‌وار مارینر بوده که تصور می شود با طول 4000 کیلومتر، عرض 200 کیلومتر و عمق 10 کیلومتر بزرگترین دره منظومه شمسی باشد.

 این منظره بر اساس داده‌های بدست آمده از 20 مدار مختلف فضاپیمای مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا ساخته شده است که تقریبا 10 برابر بزرگتر و پنج برابر عمیقتر از دره گراند کانیون زمین است.

ادامه مطلب...

کشف راز یک مسیر حیرتآور در تکامل کهکشانها

ارسال شده توسط رضا در 91/8/1:: 12:29 عصر
kahkeshan.jpg

مشاهدات جدید دانشمندان پرده از راز یک مسیر حیرت‌آور در تکامل کهکشان‌ها بر می‌دارند.

 یک مطالعه جامع در خصوص صدها کهکشان مشاهده شده توسط تلسکوپ Keck در هاوایی و همچنین تلسکوپ فضایی هابل نشان‌دهنده وجود یک الگوی تغییر غیرمنتظره است که از هشت میلیارد سال قبل تاکنون در کیهان وجود داشته است.

 منجمان قبلاً بر این باور بودند که کهکشان‌های دیسکی حدود هشت میلیارد سال قبل شکل کنونی را به خود گرفته‌اند و از آن زمان تاکنون دارای تغییرات اندکی بوده‌اند. با این حال مطالعات سوزان کسین، منجم مرکز پرواز فضایی گودارد و همکارانش از واقعیتی کاملاً مخالف با این تصور حکایت دارند.

 به ادعای این دانشمندان، این کهکشان‌ها طی این بازه زمانی به طور مداوم در حال تغییر بوده‌اند.

ادامه مطلب...

امیدها برای یافتن دو قلوی زمین افزایش یافت

ارسال شده توسط رضا در 91/8/1:: 12:24 عصر
1-1482.jpg

کشفیات تازه و استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته، امیدواری محققان برای یافتن دوقلوی زمین و احتمال وجود حیات فرازمینی را افزایش داده است.

 از اوایل دهه 1990 میلادی تاکنون بیش از 800 سیاره شبه زمین شناسایی شده اند و شواهد غیر مستقیمی از احتمال وجود حیات بر روی این سیارات بدست آمده است که هنوز به اثبات نرسیده‌اند.

 دانشمندان به تازگی موفق به کشف سیاره‌ای جدید در فاصله چهار سال نوری با زمین شده‌اند که بار دیگر توجهات را به یافتن دوقلوی زمین با امکان میزبانی حیات جلب کرده است.

محققان رصدخانه ژنو تأکید کرده اند که سیاره تازه کشف شده بدلیل نزدیک بودن بیش از حد به ستاره میزبان، فاقد حیات است، اما کشف یک سیاره در مدار یک ستاره می تواند به معنای وجود سیارات دیگر در همین مدار باشد و شاید بتوان در آنها نشانه هایی از حیات پیدا کرد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      



بازدید امروز: 20 ، بازدید دیروز: 120 ، کل بازدیدها: 329936
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ