سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویری آبی رنگ از سیاره سرخ

ارسال شده توسط رضا در 91/6/21:: 10:21 عصر

دوربین عکاسی پیشرفته مدارگرد مریخ از گودال های سیاره سرخ تصاویری به رنگ آبی تهیه کرده است که ردپایی از حضور آب در این گودال ها را نشان می دهند.

به گزارش Universe Today ، پس از مرگ کاوشگر مریخ نشین فونیکس که در ماه مه رسما پایان عملکرد آن اعلام شد ناسا بر روی کاوشگرهای دیگری که به مدار سیاره سرخ ارسال کرده است تمرکز کرد. یکی از این کاوشگرها Mars Reconnaissance Orbiter نام دارد که با دوربین ویژه ای به نام HiRISE به تازگی سه تصویر جدید را به زمین فرستاده است که ناسا در گزارشی با عنوان "آبی مثل مریخ" این تصاویر را در سایت خود قرار داده است.

HiRISE از یک گودال در نیمکره شمالی مریخ عکسبرداری کرده است. همانند بسیاری دیگر از گودالهای این منطقه، دیوارهای این گودال نیز از کانالهای عمیقی ایجاد شده اند که منشاء این کانالها امروزه مورد بحث جامعه علمی است. به طوری که اعتقاد بر این است که کانالها می توانند از جریان آب و یا همچنین از حرکت دی اکسید کربن مایع و یا جریان عناصر دانه ای تشکیل شده باشند.

نکته دیگری که توجه دانشمندان را در این تصاویر به خود جلب کرده این است که در اطراف این گودال ها عناصری وجود دارند که نشان می دهند زمین این منطقه غنی از یخ است. این ردپاها پیشنهاد می کنند که آب در تشکیل این کانالها نقش داشته است.

به اعتقاد این سیاره شناسان، همچنین حضور نوارهای موازی کانال ها نیز نشانه ای دال بر حضور یخ در این منطقه است.

تمام این شاخص ها می توانند تداعی کننده این مطلب باشند که این حفره ها در گذشته و در شرایط مختلف آب و هوایی میزبان یخ بوده اند.

این ماده غنی از یخ بعدها


شناسایی یک خوشه ستارهای کروی در میان توپهای درخشان

ارسال شده توسط رضا در 91/6/20:: 11:37 صبح
sciencedaily-59.jpg

تصویر درخشان تلسکوپ فضایی هابل ناسا به نمایش مرکز خوشه کروی M4 پرداخته که از میان چندین کره درخشان سماوی که هر کدام یک کوره عظیم هسته‌ای هستند، شکار شده است.

 

 

 M4 در فاصله 7200 سال نوری زمین و نسبتا نزدیک قرار داشته که آن را به یکی از اجسام اولیه برای پژوهش تبدیل کرده است.

 

 

این خوشه ستاره‌ای حاوی دهها هزار ستاره بوده و از نکات جالب آن، ‌برخورداری از چندین ستاره کوتوله سفید است. این کوتوله‌های سفید در حقیقت هسته ستاره‌های باستانی در حال مرگ محسوب می‌شوند که پوسته خارجی آنها در اثر انفجار به فضا پرتاب شده است.

 

 

در ژوئیه 2003 تلسکوپ هابل موفق به کشف سیاره‌ PSR B1620-26 b با حجم 2.5 برابر سیاره مشتری در این خوشه شد. سن این سیاره حدود 13 میلیارد سال برآورد شده که سه برابر سن منظومه شمسی است.

 

 

همچنین این سیاره در اطراف یک سیستم دوتایی حاوی یک کوتوله سفید و یک تپ‌اختر گردش می‌کند.


عکس یادگاری «کنجکاوی» از خود در برابر افق مریخ!

ارسال شده توسط رضا در 91/6/20:: 11:33 صبح

getty-493.jpg

کاوشگر «کنجکاوی» ناسا، شخصی‌ترین تصویر از چهره خود در مریخ را با تغییر جهت یکی از 17 دوربینش به ثبت رساند. این تصویر که اخیرا از مریخ به زمین ارسال شده، توسط دوربین MAHLI بر روی بازوی روباتیک 2.1 متری کنجکاوی به ثبت رسیده است.

در این تصویر چهره کنجکاوی در جلو و وسط کادر قرار داشته و در پشت آن می‌توان افق مریخ را مشاهده کرد.

 چشم بزرگتر در چهره کنجکاوی در حقیقت عدسی دستگاه ChemCam بوده که قادر به پرتاب پرتو لیزری برای پودر کردن سنگها و خوانش نشانه‌های شیمیایی موجود در نور بوجود آمده است.

ادامه مطلب...

مارپیچهای اسرارآمیز

ارسال شده توسط رضا در 91/6/17:: 9:7 عصر

اکتشافی که بتازگی در کیهان رخ داده بسیاری از کیهان‌شناسان را به تحیر واداشته است. این اکتشاف چیزی نیست جز پیداشدن الگوهایی غیرتصادفی در کیهان.

 


در واقع، شواهد جدید حکایت از یک «محور عدم‌تقارن» دارد که کهکشان‌های واقع در یک سوی آن به یک سمت می‌چرخند و کهکشان‌های سوی دیگرش به سمت مخالف. این اکتشاف حیرت‌آور، بسیاری از دانسته‌های ما در مورد ساختار گیتی را زیر سوال می‌برد.

دو سال پیش بود که اولین شواهد وجود چنین محوری توسط دانشمندانی که به بررسی 15 هزار کهکشان پرداخته بودند به دست آمد.

کهکشان‌های موجود در گیتی یا چپ‌گرد هستند یا راست‌گرد. از آنجا که دانشمندان تاکنون همیشه فرض را بر توزیع یکنواخت ماده و انرژی در گیتی و تقارن آن در همه جهات می‌گذاشتند، فرض بر این بود که توزیع کهکشان‌های راست‌گرد و چپ‌گرد در همه قسمت‌های کیهان یکنواخت است.

ادامه مطلب...

آشنایی با رکوردهای فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/6/17:: 9:1 عصر

 

 

رکورد دوران انتظار

شاید کوتاه‌ترین زمان بین انتخاب تا سفر به فضا متعلق باشد به دکتر باریس یگوروف و مهندس کنستانتین فئوکتیستف. آنها به ترتیب در ششم خرداد 1343 و بیست و دوم خرداد 1343 ‏انتخاب شدند و پس از تنها چند ماه آموزش، در بیست و یکم مهر 1343 با وسخد ـ 1 به فضا سفر کردند.

اما همه اینقدر خوش شانس نبودند. بعضی سال‌ها تمرین کردند، آموزش دیدند و سرانجام از سفر به فضا باز ماندند، اما بعضی‌ها هم آنقدر مقاومت به خرج دادند تا سرانجام به آرزویشان رسیدند. در بین این افراد لئونیدکادیونوک رکورد‌دار است.

کسانی که به عنوان فضانورد انتخاب می‌شوند، معمولا حدود دو سال آموزش می‌بینند و پس از آن، در گروه کیهان‌نوردان در انتظار سفر به فضا، تمرین و آموزش‌های عمومی را ادامه می‌دهند.

زمانی که به تخصص آنان نیاز شد، آموزش و تمرین خاص برای پرواز مورد نظر را آغاز می‌کنند که معمولا چند ماه طول می‌کشد.

ادامه مطلب...

تصویر دیدنی زمین از لبه منظومه شمسی در فاصله 17 میلیارد کیلومتری

ارسال شده توسط رضا در 91/6/12:: 1:57 عصر
getty-449.jpg

فیزیکدانان نجومی مرکز فیزیک نجومی هاروارد-اسمیتسونین با همکاری مؤسسه مطالعات نظری هایدلبرگ، واقعی‌ترین شبیه‌سازی رایانه‌ای از تکامل جهان را تا به امروز ارائه و فعالیت‌ها را از زمان انفجار بزرگ تاکنون در یک دوره زمانی حدود 14 میلیارد سال در تصاویر وضوح بالا دنبال کرده‌اند.

 از جنبه‌های جالب این فیلم شبیه‌سازی شده که توسط شبیه‌ساز «Arepo» ساخته شده، این است که تنها در زمان 78 ثانیه فشرده شده است.

 نرم‌افزار Arepo به ارائه تصاویر دقیقی از کهکشانهای مختلف در جهان محلی با استفاده از شیوه‌ای موسوم به «شبکه متحرک» پرداخته است.

ادامه مطلب...

کشف یکی از بزرگترین اسرار کائنات

ارسال شده توسط رضا در 91/6/9:: 1:58 عصر



 

 

درحالی که تئوری‌های فعلی بر رد امکان وجود ستارگان غول‌پیکر تأکید می‌کنند، دانشمندان موفق به شناسایی چهار ستاره‌ای شدند که این قوانین را بطور کلی نقض کرده‌اند. در سال 2010 میلادی محققان ناسا موفق به کشف چهار ستاره غول پیکر در ابعاد 300 برابر خورشید شدند.

ادامه مطلب...

فضانوردانی که نامشان در ماه باقی ماند + عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/6/9:: 1:3 عصر

این هفته نیل آرمسترانگ اولین انسانی که به ماه رفت، چشم از دنیا فروبست و تیتر اول بسیاری از رسانه‌های دنیا شد.

 اما آرمسترانگ در این ماموریت تنها نبود و دو فضا نورد دیگر با نامهای «مایکل کالینز» و «باز آلدرین» هم همراه وی بودند که آلدرین هم‌قدم بر سطح ماه گذاشت اما پس از آرمسترانگ و «کالینز» برای انجام وظایف خود در هنگام راهپیمایی آنها، در سفینه مادر باقی ماند تا سرانجام تنها نام آرمسترانگ بر زبانها باشد و نام این دو فضا نورد دیگر در نیمه تاریک ماه باقی بماند.

هرچند که بعدها برخی معتقد بودند که آن‌ها بر روی ماه نرفته بودند.


«کنجکاوی» اولین تصاویر رنگی با کیفیت خود از سطح مریخ را به زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/6/8:: 12:22 عصر

 به نقل از روزنامه دیلی‌میل، ناسا روز سه‌شنبه اولین تصاویر رنگی با کیفیتی را که مریخ‌نورد «کنجکاوی» به زمین فرستاده، منتشر کرد.

در این تصاویر تپه‌ای سنگی قابل مشاهده است که محل اصلی فعالیت تحقیقاتی این مریخ‌نورد خواهد بود.

کنجکاوی قرار است به کمک ابزارهای تحلیلی که با خود دارد، احتمال وجود حیات میکروبی در مریخ را مورد بررسی قرار دهد.

ادامه مطلب...

انگشت دست انسان در مریخ! +عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/6/8:: 6:18 صبح

براساس گمانه‌زنی‌ها یا حتی تصورات یک گروه اینترنتی که به وجود اجسام پرنده ناشناخته باور دارند، در مریخ موجودات بیگانه و حتی انگشت دست انسان مشاهده شده است.

به گزارش مهر، از دو هفته پیش که مریخ نورد کنجکاوی ناسا در سیاره سرخ مریخ فرود آمد با تجهیزات خود که دربرگیرنده 17 دوربین است تلاش کرده از به اصطلاح اجسام پرنده ناشناخته و سایر موارد نامتعارف در چشم اندازهای اطراف خود عکس بگیرد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      >



بازدید امروز: 38 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329745
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ