سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر جالب از هنرنمایی دوربینها در فضا

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 2:7 عصر

شرکت «نیکون» سال گذشته درخواست کوچکی از جانب ناسا دریافت کرد تا تعدادی از دوربین‌های دیجیتال D3S خود را به همراه هفت لنز AF-S NIKKOR 14-24 mm برای سفر به فضا آماده و تولید کند تا این دوربین‌ها در ماموریت خطیر تصویربرداری مستند از پدیده‌های مختلف فضایی و زمینی مورد استفاده قرار گیرند.

 این درخواست مورد استقبال نیکون قرار گرفت؛ زیرا در صورتی که شرکتی بخواهد کیفیت و دوام دوربین‌های خود را در شرایط کم نور به رخ بکشد چه فرصتی بهتر از اینکه مشتری مانند سازمان ناسا داشته باشد؟

اکنون تعداد زیادی از ساکنین زمین این فرصت را دارند تا تصاویر خیره کننده‌ای که توسط ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی از زمین به ثبت رسیده است را مشاهده کنند. تاکنون ناسا با کمک دوربین‌ها و تجهیزاتش در حدود 700 هزار تصویر به ثبت رسانده و توانایی‌های حذف نویزهای تصویری دوربین D3S نیکون را به همراه قدرت آن در عکسبرداری در محیط‌های کم نور به نمایش گذاشته است.

وسعت بالای دامنه حساسیت نوری یا ISO این دوربین از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می‌رود که علاوه بر پوشش دادن حساسیت‌هایی از 200 تا 12800، این دوربین می‌تواند برای عکسبرداری با حساسیت نوری برابر ISO 102400 یا حساسیتی برابر 100 تنظیم شود.

با این همه یکی از مشکلات عکاسی در ایستگاه بین‌المللی این است که عکاس نمی‌تواند قطعات مورد نیازش را به راحتی در کیف مخصوصش جا به جا کند زیرا این قطعات در صورت شناور شدن می‌توانند به خود یا به تجهیزات ایستگاه صدمه جدی وارد کنند و از این رو باید کاملا در جای خود بسته شده باشند.

ناسا در کنار مجموعه‌ای از تصاویر زیبایی که توسط این دوربین به ثبت رسیده، لیستی از مجموعه تجهیزات عکاسی که هم اکنون در مدار زمین در حرکت است را نیز منتشر کرده است:

- یک دوربین دیجیتال SLR عادی و تجهیز نشده نیکون D3S

- هشت دوربین SLR ارتقا یافته نیکون D2Xs

- 36 لنز NIKKOR از جمله سه لنز تله (Teleconverter)

- هفت فلش SpeedLight SB-800

- چهار چشمی D2Ws ویژه برای دیدن از میان کلاه‌های فضایی

رابطه میان ناسا و شرکت نیکون از سال 1971 از زمان ماموریت آپولو 15 آغاز شده است. در ادامه تعدادی از تصاویر فضایی که توسط تجهیزات عکاسی این شرکت به ثبت رسیده است را مشاهده خواهید کرد:













چند قدم تا آزادی مطلق!

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 2:5 عصر

فضاپیمای "ویه جر 1" با سپری کردن 12 هزارمین روز از ماموریتش در منظومه خورشیدی به یکی از دورترین و آزادترین موجودیتها در جهان هستی تبدیل شده است.

 آخرین تصوری که از "آزادی" دارید چیست؟ شاید "هر چه خواستن انجام دادن" یا "هرکجا خواستن رفتن" اولین پاسخهایی باشد که به ذهنتان برسد. اما این دو پاسخ در واقع محصور مکان و زمان اند و گرفتار مرزها و مدار سیاره زمین. در همین لحظه که این واژه ها و حروف از برابر چشمان شما عبور می کنند واقعیتی فراتر از تصور در حال وقوع است: دو فضاپیمای "ویه جر" ناسا چند قدم به خروج از مرزهای منظومه خورشیدی فاصله دارند، قلمرویی که سیاره زمین در آن جزء کوچکترین سیاره ها به شمار می رود.

فضاپیمای "ویه جر 1" روز گذشته به مرحله بزرگی از ماموریت خود دست یافته و 12هزارمین روز از ماموریت خود را پشت سر گذاشت. این فضاپیما در پنجم سپتامبر سال 1977 یعنی در زمان ریاست جمهوری "جیمی کارتر" به فضا پرتاب شد و تا کنون مسافتی در حدود 14 میلیارد مایل را درنوردیده است.

ادامه مطلب...

تور مجازی ناسا به مریخ/ بر فراز کوه های مریخی پرواز کنید

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 2:3 عصر

ناسا با کمک برنامه تلسکوپ جهانی مایکروسافت امکان سفری مجازی و تعاملی را با بالاترین وضوح تصویری ممکن به سیاره مریخ برای علاقمندان فراهم آورده است، محیطی که حتی دانشمندان نیز تا کنون شانس حضور در آن را نداشته اند.

 دانشمندان ناسا به مدت سه سال در حال جمع آوری اطلاعات بر روی بیش از 100 رایانه بودند تا به نقشه ای کاملا جدید از مریخ دست پیدا کنند. مجموعه تصاویر این نقشه از محدوده تحت پوشش مدارگرد وایکینگ در حدود 40 سال پیش تا تصاویر به دست آمده از دوربین HiRISE بر روی مدارگرد اکتشافی مریخی که هنوز در حال تصویربرداری از سیاره سرخ است، جمع آوری شده است.

ناسا اعلام کرد در جستجوی راهی بوده است تا این گنجینه بزرگ از تصاویر مریخی را با دیگران به اشتراک بگذارد و تلسکوپ جهانی مایکروسافت ابزاری مناسب برای این کار بوده است. برای استفاده از این برنامه کاربران باید برنامه ویژه رایانه های خانگی آن را دانلود کرده و یا به صورت آنلاین از برنامه استفاده کنند.

ناسا انتظار دارد انتشار این نقشه با کیفیت به اکتشافات جدید علمی منجر شود. این برنامه به کاربر فرصت می دهد بر فراز نمایی سه بعدی از دره ویکتوریا و کوه های المپیوس پرواز کرده و روند شکل گیری صخره های مریخی را با جزئیاتی بالا مورد بررسی قرار دهد.

در برخی از مناطق مریخی می توان با کلیک کردن بر روی تصویر به صفحه اینترنتی وصل شد که اطلاعاتی درباره ماموریتی که این تصاویر را به ثبت رسانده ارائه می کند. ویژگی های سه بعدی موجود در این تصاویر با کمک ابزاری به نام MOLA بر روی کاوشگر MGS به وجود آمده است و دانشمندان ناسا در مرکز تحقیقاتی امز با ترکیب این اطلاعات با تصاویر عادی به مناظری سه بعدی دست پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، دو تن از دانشمندان ناسا نیز در این برنامه تورهای ویدیویی را در اختیار کاربران قرار داده اند و آنها را به سفری در میان تاریخچه زمین شناختی مریخ برده و توضیحاتی را درباره سه منطقه ممکن فرود برای انجام ماموریتهای اکتشافی در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ و کشفیات کاوشگر فونیکس ارائه می کنند.


هنرنمایی هابل در ثبت تصویر یک سحابی دوردست

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 2:2 عصر

تلسکوپ فضایی هابل در هنرنمایی جدید خود تصویری زیبا از یک سحابی محل تشکیل و تولد ستارگان تهیه کرده است.

 در این تصویر ستارگان درخشان آبی رنگ تازه متولد شده، حبابهای کف مانند و توده های بزرگ گاز و گرد و غباری که از هیدروژن تشکیل شده اند، به نمایش درآمده اند.

بعضی از این ستارگان جوان که در سطح قرار دارند نور درخشانی تابش می کنند و سایر ستارگان در حبابهای کف مانند پنهان شده اند.

این منطقه تشکیل ستارگان که NGC 2467 نامگذاری شده است شباهت بسیاری به سحابی جبار دارد اما در فاصله بسیار دورتری واقع در بیش از 13 هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است و با چشم غیرقابل مسلح قابل رصد نیست.

در این منطقه، ستارگانی که تازه متولد شده اند حجم بالایی از پرتوهای ماوراء بنفش را در فضا تابش می کنند.

این تصویر را دستگاه "کانال زمینه عریض" دوربین پیشرفته نقشه برداری هابل تهیه کرده است.

بررسی این ستارگان نوزاد برای تعیین فاصله و ترکیبات شیمیایی سایر کهکشانها از اهمیت بسیاری برخوردارند.

بعضی از کهکشانها محتوی مناطق تشکیل ستارگان هستند و این مناطق می توانند در خود هزاران ستاره جوان را جای داده باشند.

براساس گزارش یونیورس تودی، NGC 2467 در سال 1784 توسط ویلیام هرشل در صورت فلکی "تفر" جنوبی کشف شد "تفر" عنوان پلی در کشتی اسطوره ای "یاسون" پسر "آسون" و همسر "مدئا" در اسطوره های یونانی است


تصاویر هنرمندانه مدارگرد ناسا از سطح مریخ

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 2:0 عصر

در این تصاویر تپه‌های شنی رنگارنگ، یخ‌های قطبی و چشم‌اندازهای سنگلاخی که از فضا قابل رویت است، مشاهده می‌شود. به گزارش اسپیس فلایت‌ناو، این تصاویر توسط دوربین تصویربرداری آزمایش‌های علمی با کیفیت بالای ناسا، یا به اختصار HiRISE گرفته شده است که توسط محققین دانشگاه آریزونا ساخته و هدایت می‌شود. این دوربین قادر است تصاویر واضحی را با قدرت تفکیک 30 سانتی‌متر، از ارتفاع 300 متری سطح مریخ تهیه کند.

سیاره سرخ

این تصویر نشان دهنده بافت سطح مریخ، در کلاهک رسوبی قطب جنوب سیاره است. هنگام گرفتن این تصویر، کلاهک قطبی با دی‌اکسید کربن منجمد پوشیده شده بود.سیاره سرخ
در این تصویر یک تپه شنی پوشیده از یخ در دهانه آتشفشان ریچاردسون مشاهده می‌شود.سیاره سرخ
در این تصویر آبراه‌های منشعب از بالای یک تپه واقع در منطقه گرگونام (Gorgonum) مریخ دیده می‌شود. این منطقه شامل عوارض طبیعی آشفته‌ای است که در نیمکره جنوبی مریخ قرار دارد.
.سیاره سرخ
این تصویر دوربین HiRISE، مربوط به گودالی است که از برخورد یک شهاب‌سنگ ایجاد شده است. بیرون‌زدگی صخره‌های شکسته‌ به خوبی در کف این گودال مشاهده می‌شود.سیاره سرخ
شیب تند این فلات بخشی از یک سیستم آبراهه طولانی است که Kasei Valles نامیده می‌شود. این آبراهه حدود 1300 متر عمق دارد که تنها با دره‌های عمیق گراند کانیون در ایالات متحده قابل مقایسه است.سیاره سرخ
تصویری از محل یک برخورد باستانی در کوهستان‌های جنوبی مریخ، که پوشیده از سنگ‌های فرسایش یافته است. فرسایش این سنگ‌ها از عمر بسیار زیاد این دهانه حکایت دارد.


طرز کار راکت فضایی

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 1:58 عصر


یکی از عجیب ترین کشفیات انسان دسترسی به فضا است که پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد. راه یابی به فضا پیچیده است، چرا که باید با بسیاری از مشکلات روبرو شد. مثلا:
- وجود خلا در فضا
- مشکلات گرما و حرارت
- مشکل ورود مجدد به زمین
- مکانیک مدارها
- ذرات و باقی مانده های فضا
- تابش های کیهانی و خورشیدی
- طراحی امکانات برای ثابت نگه داشتن اشیا در بی وزنی

ولی بزرگترین مشکل ایجاد انرژی لازم برای بالا بردن فضاپیما از زمین است که برای درک این موضوع باید به بررسی طرز کار موتورهای موشک پرداخت.

در یک دیدگاه ساده، می توان موتورهای موشک را به آسانی و با هزینه ای نسبتا کم طراحی کرد و حتی آن را به پرواز درآورد اما اگر بخواهیم مسئله را در سطح کلان بررسی کنیم با مشکلات و پیچیدگی های بسیاری مواجه هستیم و این موتورهای موشک (و به خصوص سیستم سوخت آن ها) آنقدر پیچیده است که تا به حال تنها سه کشور توانسته اند با استفاده از این فناوری انسان را در مدار زمین قرار دهند.
راکت فضایی
در این مقاله ما موتورهای موشک های فضایی را مورد بررسی قرار می دهیم تا با طرز کار و پیچیدگی های آن ها آشنا شویم.ادامه مطلب...

انواع ستاره

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 1:55 عصر
ستارگان اجرامی هستند آسمانی که دارای منبع انرژی بوده (به سه صورت انرژی گرانشی ، حرارتی و هستهای) و این انرژی را با تابش خود بصورت امواج الکترومغناطیسی خرج میکند(از امواج رادیویی تا اشعه گاما)

بطور کلی ستارگان دارای مراحل مختلف جنینی ، کودکی و جوانی و پیری هستند. پس از اکتشاف برابری جرم و انرژی توسط انیشتین ، دانشمندان تشخیص دادند، که کلیه ستارگان باید تغییر و تحول یابند. هر ستاره هنگامی که نور (انرژی) پخش میکند، مقداری از ماده خویش را مصرف میکند. ستارگان همیشگی نیستند، روزی به دنیا آمدهاند و روزی هم از دنیا خواهند رفت. ستارگان گویهای بزرگی از گاز بسیار گرم هستند که بواسطه نورشان میدرخشند. ادامه مطلب...

مسافربرهای فضایی

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 1:53 عصر

اخیرا استفان هاوکینگ، یکی از چهره‌های برجسته و بزرگ علم معاصر در جهان و کیهان‌شناسی که در تلاش برای درک اسرار جهان است، در گفتگویی اعلام کرده است انسان اگر می‌خواهد از انقراض نجات پیدا کند، باید تا یک قرن دیگر شروع به ترک سیاره زمین بکند. این هشدار را دانشمندی برجسته می‌دهد که اندیشه‌هایش الهام‌بخش بسیاری از مردم بوده‌اند.

اما اگر انسان بخواهد تا یک قرن دیگر سفر طولانی و دائمی خود را به فضا آغاز و شروع به ساختن اقامتگاه‌های دائمی در بیرون از زمین کند، باید این راه را از مسیری شروع کند که شانس موفقیت آن بیشتر باشد. 50 سال از آغاز عصر فضا گذشته است و تاکنون تنها 3 کشور روسیه، آمریکا و چین توانسته‌اند مستقلا انسان‌هایی را به فضا اعزام کنند. انسان تا ماه بیشتر نتوانسته سفر کند و از سوی دیگر هزینه‌های سفرهای فضایی بشدت بالا و سرسام‌آور است. اگر قرار باشد همین داستان ادامه پیدا کند، شاید راه فتح فضا و سفر دائم به آن در آینده‌ای نزدیک چندان امکان‌پذیر نباشد؛ اما آیا راهی وجود دارد که بتواند این مسیر را شتاب بخشد. به نظر می‌رسد پاسخ در بخش خصوصی نهفته باشد.


ادامه مطلب...

شرایط حیات روی مریخ وجود دارد

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 1:50 عصر
تحقیقات نشان می‌دهد که شرایط وجود حیات روی مریخ وجود دارد.

 آژانس فضایی اروپا (اسا) اعلام کرد: با توجه به میزان آب پیدا شده در سطح مریخ، شرایط وجود حیات در مریخ فراهم است.

مدارگرد مریخ آژانس فضایی اروپا «مارس اکسپرس» و مدارگرد آژانس فضایی آمریکا به تازگی هیدرات سیلیکات معدنی را در شمال این سیاره سرخ پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد زمانی روی مریخ میزان زیادی آب وجود داشته است.

«جین پیر بیبرینگ» از دانشگاه فرانسه گفت: تحقیقات روی مریخ نشان داده که روی این سیاره آب وجود دارد اما به شکل اقیانوس وجود ندارد و همچنین ما می‌دانیم که در شمال و جنوب این سیاره سرخ هیدرات وجود دارد.

گزارشی از تحقیقات ستاره‌شناسان آمریکایی در روز 13 ژوئن در مجله معتبر «نیچر ژئو ساینس» به چاپ رسیده که نشان می‌دهد اقیانوسی بزرگ در حدود 3 و نیم میلیارد سال قبل سطح مریخ را پوشانده بوده است.

بیبرینگ افزود: هم اکنون مریخ اتمسفر 3 و نیم میلیارد سال قبل را از دست داده و دیگر در سطح این سیاره آب مایع دیده نمی‌شود.تحقیقات ما وجود هیدارت سیلیکات معدنی روی مریخ را ثابت کرده است و این نشان می‌دهد که شرایط برای وجود حیات روی مریخ موجود است.



تصویری آبی رنگ از سیاره سرخ

ارسال شده توسط رضا در 89/6/25:: 1:49 عصر
دوربین عکاسی پیشرفته مدارگرد مریخ از گودال های سیاره سرخ تصاویری به رنگ آبی تهیه کرده است که ردپایی از حضور آب در این گودال ها را نشان می دهند.

به گزارش Universe Today ، پس از مرگ کاوشگر مریخ نشین فونیکس که در ماه مه رسما پایان عملکرد آن اعلام شد ناسا بر روی کاوشگرهای دیگری که به مدار سیاره سرخ ارسال کرده است تمرکز کرد. یکی از این کاوشگرها Mars Reconnaissance Orbiter نام دارد که با دوربین ویژه ای به نام HiRISE به تازگی سه تصویر جدید را به زمین فرستاده است که ناسا در گزارشی با عنوان "آبی مثل مریخ" این تصاویر را در سایت خود قرار داده است.

HiRISE از یک گودال در نیمکره شمالی مریخ عکسبرداری کرده است. همانند بسیاری دیگر از گودالهای این منطقه، دیوارهای این گودال نیز از کانالهای عمیقی ایجاد شده اند که منشاء این کانالها امروزه مورد بحث جامعه علمی است. به طوری که اعتقاد بر این است که کانالها می توانند از جریان آب و یا همچنین از حرکت دی اکسید کربن مایع و یا جریان عناصر دانه ای تشکیل شده باشند.

نکته دیگری که توجه دانشمندان را در این تصاویر به خود جلب کرده این است که در اطراف این گودال ها عناصری وجود دارند که نشان می دهند زمین این منطقه غنی از یخ است. این ردپاها پیشنهاد می کنند که آب در تشکیل این کانالها نقش داشته است.

به اعتقاد این سیاره شناسان، همچنین حضور نوارهای موازی کانال ها نیز نشانه ای دال بر حضور یخ در این منطقه است.

تمام این شاخص ها می توانند تداعی کننده این مطلب باشند که این حفره ها در گذشته و در شرایط مختلف آب و هوایی میزبان یخ بوده اند.

این ماده غنی از یخ بعدها ذوب شده و مریخ را به سیاره ای که امروزه شناخته می شود تخوبیل کرده است.


<      1   2   3   4   5      >



بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 120 ، کل بازدیدها: 329923
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ