سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهشیری و نور شمالگان / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/10/12:: 9:10 عصر

تامی الیاسن، این نمای زیبا را از نوار راه‌شیری در کنار شفق قطبی شمالی در آسمان فینمارک نروژ ثبت کرده و از سوی نشنال‌جئوگرافیک برترین تصاویر شفق قطبی سال 2011 لقب گرفته است.

شفق قطبی وقتی اتفاق می‌افتد که ذرات باردار فوران‌یافته از خورشید به میدان مغناطیسی زمین برخورد کرده و پس از منحرف شدن به‌سوی قطبین مغناطیسی، به جو زمین نزدیک شده و با مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند. برانگیخته‌شدن ذرات اکسیژن منجر به تابش نورهای سبزرنگ می‌شود و تابش سرخ‌فام مربوط به مولکول‌های نیتروژن است. با نزدیک‌شدن به اوج فعالیت خورشیدی در سال 2013 و افزایش تعداد لکه‌ها و شدت فوران‌های خورشیدی، تعداد و شدت شفق‌های قطبی در نواحی قطبی زمین نیز افزایش می‌یابد.


سفر به فضا، هدیه هفتادمین سالگرد تولد هاوکینگ

ارسال شده توسط رضا در 90/10/12:: 8:51 عصر

استفان هاوکینگ یکی از برجسته‌ترین دانشمندان جهان که پس از ابتلا به یک بیماری غیرقابل درمان در 21 سالگی قرار بود حداکثر تا دو سال بعد آن زنده بماند، هفته دیگر هفتادمین سالروز تولد خود را در دانشگاه کمبریج جشن خواهد گرفت.

هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی ‌از بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی رنج می‌برد که پس از سال‌ها، پیشرفت این بیماری در بدنش او را به صورت یک فلج کامل درآورده است.

شهرت هاوکینگ بیشتر مرهون کتاب تاریخچه کوتاه زمان در سال 1988 است و البته با نظریات جنجال برانگیزش این آوازه بیشتر شده است.

ادامه مطلب...

ورود اولین فضاپیمای ناسا به مدار ماه

ارسال شده توسط رضا در 90/10/12:: 9:32 صبح

فضاپیمای گریل A در اواخر روز شنبه موتور اصلی خود را روشن کرد تا با این کار از سرعت خود کاسته و مسیری بیضی شکل را در مدار ماه طی کند. دو قلویش، گریل B نیز در روز اول سال جدید میلادی همین روند را در پیش خواهد گرفت.

این دو فضاپیما در کنار یکدیگر محاسباتی را انجام خواهند داد که انتظار می رود دیدگاهی جدید را درباره ساختار درونی ماه به وجود آورند. این اطلاعات جدید می توانند بسیاری از نظریه های موجود درباره ماه از قبیل دلیل تفاوت بالا میان بخشهای دور و نزدیک ماه را توضیح دهد. "ماریا زوبر" محقق ارشد این پروژه امیدوار است این دوقلو بتوانند در سال جدید میلادی اکتشافات بزرگی انجام ده
ند.

ادامه مطلب...

تصویری از آینده خورشید!

ارسال شده توسط رضا در 90/10/10:: 10:43 عصر

یک عکاس ستاره‌ای موفق به ثبت تصویری از سحابی دمبل شده است که پایان مشابه منظومه شمسی را به نمایش درمی‌آورد.

ادامه مطلب...

و اینچنین بود که قمر زمین غرق شد.../ عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/10/8:: 6:57 عصر

چهار قمر در فاصله یکونیم میلیارد کیلومتری زمین / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/10/8:: 6:55 عصر

قمرهای زحل، رنگهای واقعی و طرحهای هندسی شگفتانگیز/ عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/10/8:: 6:50 عصر

گروه علمی فضاپیمای کاسینی، تصاویر جدیدی از قمرهای سیاره زحل ارسال کرده است. این تصاویر زیبا که در رنگ‌های واقعی ثبت شده، تایتان، تنها قمر دارای جو غلیظ و چند قمر دیگر را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب...

2012؛ سالی پر از هیجانات فضایی

ارسال شده توسط رضا در 90/10/8:: 11:40 صبح

با وجود پایان برنامه شاتل‌های ناسا، سال 2012 چه از طریق فضاپیماهای روباتیک و سرنشین‌دار دولتی و چه خصوصی، سال پر سفری به فضا بوده که با اولین ورود ماموریت باربری صنعت تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی همراه خواهد بود.

در حالی که چین قصد دارد اولین سکنه جدیدترین آزمایشگاه فضایی خود را به فضا بفرستد، کاوشگرهای جدید ناسا نیز به ماه و سیاره مریخ وارد خواهند شد. سایت «اسپیس» در گزارشی به 12 ماموریت قابل پیش‌بینی سال 2012 اشاره کرده است.

پرتاب اولین فضاپیمای تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی

در پی پایان برنامه 30 ساله شاتل، ناسا به تشویق شرکت‌های خصوصی برای ساخت فضاپیماهایی پرداخته که قادر به ارسال محموله و سکنه به ایستگاه فضایی هستند.

در سال 2012 اولین نمونه این فضاپیماها از سوی شرکت تجاری اسپیس‌ایکس به سوی ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. کپسول فضایی دراگون قرار است بر روی موشک فالکون 9 در تاریخ هفت فوریه به سوی آزمایشگاه مداری پرواز کند. چند روز بعد آن و با نزدیک شدن این فضاپیما به ایستگاه، سکنه حاضر در آن با بازوهای روباتیک این فضاپیما را گرفته و در ایستگاه مستقر خواهند شد.

ادامه مطلب...

خورشید در نور فرابنفش

ارسال شده توسط رضا در 90/10/5:: 8:39 عصر

هفته گذشته، دانش‌آموزان چند مدرسه ابتدایی در سراسر جهان در پروژه‌ای بین‌المللی از سطح خورشید عکس‌برداری کردد که یکی از آن‌ها توانست عبور یک فرورند هواپیمای بوئینگ 737 را از مقابل قرص خورشید ثبت کند.

تصویر خورشید در این‌جا با استفاده از فیلتر K-کلسیم ثبت شده که اجازه می‌دهد بخشی از فعالیت خورشید در نور فرابنفش ثبت شود. نواحی روشن‌تر متناظر با نقاط داغ‌تر و نواحی تیره‌تر متناظر با مناطق خنک‌تر هستند.


نعل اسب اینشتین! / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/10/5:: 8:36 عصر

طبق نسبیت عام اینشتین، نور در عبور از نزدیکی اجرام سنگین خم می‌شود. گرانش شدید اجسام فوق‌سنگین مانند کهکشان‌ها می‌تواند تصویری حلقوی از اجسام پشتشان ایجاد کرده و حلقه‌های اینشتین را پدید آورند.

این تصویر زیبا از تلسکوپ فضایی هابل نیز یکی از حلقه‌ها را نشان می‌دهد. حلقه آبی‌رنگ درواقع تصویر کهکشانی بسیار دور است که توسط گرانش فوق‌العاده شدید کهکشان زرد-نارنجی وسط تصویر، تقویت و البته تغییر شکل یافته است. در حالت کلی، فقط بخشی از این کمان در اثر عدسی گرانشی ایجاد می‌شود، چراکه منبع نور، عدسی گرانشی و ناظر در نقاط مختلفی نسبت به یکدیگر قرار دارند، اما وقتی هر سه روی یک خط قرار داشته باشند، حلقه‌ای کامل یا نزدیک به کامل اتفاق می‌افتد.


<      1   2   3      >



بازدید امروز: 41 ، بازدید دیروز: 41 ، کل بازدیدها: 329524
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ