سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویری از آینده خورشید!

ارسال شده توسط رضا در 90/10/10:: 10:43 عصر

یک عکاس ستاره‌ای موفق به ثبت تصویری از سحابی دمبل شده است که پایان مشابه منظومه شمسی را به نمایش درمی‌آورد.

بیل اسنایدر، با به تصویر کشیدن این سحابی که در حقیقت ابری از بقایای ستاره‌ای پس از انفجار ستاره مرکزی آن بوده، آینده احتمالی منظومه شمسی ما یا دیگر منظومه‌های ستاره‌ای را به تصویر کشیده که در آن با انفجار ستاره، لایه‌های گاز بیرونی یک سحابی را شکل خواهند داد که با هسته تاره مرده روشن می‌شود.

خورشید نیز در زمان مرگ خود در حدود پنج میلیارد سال آینده، سرنوشت مشابهی را تجربه خواهد کرد.

به گفته اسنایدر، سحابی دمبل در فاصله حدود 1360 سال نوری از زمین قرار داشته که مشاهده آن را توسط تلسکوپهای آناتوری نیز ممکن می‌سازد.

این سحابی در سال 1764 بصورت تصادفی توسط چرلز مسیه کشف شد که در حال جمع‌آوری فهرستی از اجسام پراکنده‌ای بود که نباید آنها را دنباله‌دار تصور کرد.

جسم شماره 27 این فهرست موسوم به مسیه 27 که به دلیل شکل دمبل مانند آن در نور مرئی به سحابی دمبل مشهور شده، در حقیقت یک سحابی سیاره‌ای است که آینده خورشید را در آینده به تصویر می‌کشد.

نور این سیاره باید فاصله‌ای در حدود 1360 سال را برای رسیدن به زمین طی کند. سنجشهای مرتبط با مواد در حال انتشار از این سحابی منجر به برآوردهایی در مورد زمان پرتاب پوسته بیرونی آن بین 3000 تا 48 هزار سال پیش، به علاوه 1360 سال سفر نور آن به سوی زمین شده است.

اندازه این سحابی در حدود 4.5 سال نوری بوده که از فاصله خورشید تا نزدیکترین سیاره به آن نیز بیشتر است.





بازدید امروز: 15 ، بازدید دیروز: 14 ، کل بازدیدها: 330267
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ