سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شدیدترین طوفان خورشید سالهای اخیر چه شکلی بود؟ / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/5:: 8:12 عصر

شب گذشته، ساکنان مناطق قطبی نیم‌کره شمالی زمین شاهد یکی از منحصربه‌فردترین شفق‌های قطبی در سال‌های اخیر بودند. طوفان خورشیدی که با سرعتی غیرمعمول به زمین برخورد کرد، تمام آسمان را نورافشانی کرد.

این طوفان خورشیدی که امروز به سیاره مریخ برخورد خواهد کرد، در اثر فوران‌های مرتبط با یکی از لکه‌های خورشیدی روی داد. ذرات پرانرژی حاصل از این فوران روز گذشته با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد و در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از 66 درجه وارد جو زمین شد. انتقال انرژی این ذرات به مولکول‌های هوا باعث پدید آمدن این نورافشانی شد. رنگ سبز به‌دلیل برانگیختگی اتم‌های اکسیژن و نور سرخ به‌دلیل برانگیختگی اتم‌های نیتروژن ایجاد شده است.
این تصویر پانوراما را گوران استراند از آسترساند سوئد تهیه کرده و در توضیح آن نوشته است: «برای کسی که بیش از 5هزار ساعت را روی یخ‌های قطبی به رصد پرداخته، این منحصربه‌فردترین شفق قطبی بود». برای تماشای عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


چشم آن سوی کهکشان به منظومه ما + عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/2:: 6:31 عصر

به تازگی تصویری از یک سحابی بزرگ تهیه شده است که بی‌شبهات به یک چشم نیست. چشم بزرگی که در آن سوی کهکشان‌ها به نظاره ما نشسته است. 

به نقل از سی‌ان‌ان، با استفاده از این تصویر، اکنون اختر‌شناسان می‌توانند جزئیات بیشتری از سحابی هلیکس (مارپیچ) را مشاهده کنند؛ تصویری از یکی از نزدیک‌ترین سحابی‌های سیاره نما به زمین.


 

ادامه مطلب...

اشتباه نکنید! این تصویر ماه شب چهارده است...

ارسال شده توسط رضا در 90/11/1:: 8:7 عصر

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی که فقط 400 کیلومتر بالاتر از ما زندگی می‌کنند، جهان را طور دیگری می‌بینند. در اینجا ماه شب چهارده را می‌بینید که به خاطر پدیده شکست شبیه به ماه تربیع ظاهر شده است.

مشابه همین پدیده را می‌توان به هنگام طلوع یا غروب خورشید در روی زمین نیز مشاهده کرد، اما از آن‌جا که پرتوهای نوری که به فضانوردان می‌رسند از مسافت طولانی‌تری در جو زمین عبور می‌کنند، اثر شکست شدیدتر است. همین پدیده باعث می‌شود ارتفاع ظاهری ستارگان و دیگر اجسام سماوی بخصوص درنزدیکی افق بالاتر از محل واقعی باشد.


آنتنهایی برای شنیدن آوای کیهان

ارسال شده توسط رضا در 90/11/1:: 11:49 صبح

برای بهبود درک بشر از جهان، دانشمندان آزمایش‌های بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. آرایه بسیار بزرگ با شبیه‌سازی آنتنی چند ده کیلومتری در تلاش است امواج رادیویی موجودات هوشمند فرازمینی را ردیابی کند.

 برای بهبود درک بشر از جهان پیچیده و بیکران پیرامون، دانشمندان آزمایش‌های فوق‌العاده بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. پروژ‌هایی که اجرای آنها به هیچ عنوان آسان نیست، چرا که علوم برجسته و بزرگ نیازمند دهه‌ها تعهد پرهزینه از جانب ملل مختلف است. ابزارهایی که برای این آزمایشات مورد نیاز است، تقریبا به همان پیچیدگی و الهام‌بخشی دنیاهایی جدیدی هستند که قرار است دانشمندان به کمک این ابزارها آنها را کشف کنند.آرایه خیلی بزرگ

ادامه مطلب...

پیشرفتهترین رصدخانه روی زمین / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/1:: 11:43 صبح

مجموعه وی.ال.تی رصدخانه جنوبی اروپا در صحرای آتاکامای شیلی از 4 تلسکوپ 8.2 متری و تعدادی تلسکوپ کوچکتر 1.2 متری بهره می‌برد که این مجموعه را به بزرگ‌ترین تلسکوپ روی زمین تبدیل کرده است.

در این تصویر نمای داخلی گنبد و خود تلسکوپ سمتی-ارتفاعی را می‌بینید که همه تدابیر برای کاهش اغتشاش‌های حرارتی و خنثی کردن اثرات مخرب جو در آن پیش‌بینی شده است.به تازگی، یکی از این چهار تلسکوپ 8.2 متری موفق شده است نوری بسیار قدیمی را ثبت کند، بخشی از پرتوهای آزادشده در یک فورانگر پرتوهای گاما یا جی.آر.بی که میلیاردها سال پیش در عالم اتفاق افتاد.

ادامه مطلب...

آینه بزرگترین تلسکوپ روی زمین / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/1:: 11:39 صبح

تلسکوپ عظیم ماژلان (جی.ام.تی) از 7 آینه عظیم 8.4 متری بهره خواهد برد که آن‌را به بزرگ‌ترین تلسکوپ فعال روی زمین (در آینده نزدیک) تبدیل خواهد کرد. در اینجا، دیگ ذوب این آینه‌ها را می‌بینید.

به گزارش نیوساینتیست، این هفت آینه در آزمایشگاه زیرزمینی ساخت آینه در دانشگاه آریزونا ساخته خواهند شد که زیر زمین استادیوم فوتبال دانشگاه واقع شده است. مهم‌ترین مرحله ساخت این آینه‌ها، ذوب کردن، شکل دادن و خنک‌کردن آن‌هاست که در دیگ چرخشی بزرگ انجام می‌شود. در این دیگ که قطرش 8.4 متر است، 21 تن شیشه بوروسیلیکات تا دمای 1170 درجه سانتی‌گراد داغ شده و ذوب می‌شوند. دیگ با سرعت مشخصی به چرخش درمی‌آید تا سطحی سهمی‌شکل به خود بگیرد (درست مانند وقتی که چای یا شربتی را درون استکان یا لیوان هم می‌زنید و سطح آن به یک سهمی‌گون تغییر می‌یابد). بخش زیرین شیشه الگویی خانه‌زنبوری دارد و علاوه بر کاهش وزن، موجب می‌شود سطح خنک‌شونده بیشتر باشد و آینه سریع‌تر خنک شود.

ادامه مطلب...

عکاسی فضایی از حیاط خانه + تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 90/11/1:: 11:6 صبح

مارک شلی، منجم آماتور و ریاضیدان با استفاده از زمانهای نوردهی بسیار طولانی موفق شد این تصاویر تماشایی را از پهنه آسمان تهیه کند. اما نکته جالب توجه در این است که وی تمام این تصاویر را با کمک یک تلسکوپ دست دوم که در کریسمس 2006 به عنوان هدیه دریافت کرد گرفته است.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      



بازدید امروز: 38 ، بازدید دیروز: 43 ، کل بازدیدها: 329997
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ