سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نخستین نمای نزدیک از سطح عطارد / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:2 عصر

فضاپیمای مسنجر نخستین تصویر خود را از سیاره عطارد درحالی‌که در مدار نزدیک این سیاره قرار گرفته بود، ثبت کرد و منظره‌ای آشنا شبیه به سطح ماه را به نمایش گذاشت.

به گزارش سایت خبررسانی ناسا، فضاپیمای مسنجر طی شش ساعت پس از اولین تصویربرداری خود، 363 تصویر دیگر نیز از بخش‌های مختلف عطارد تهیه کرد و درنهایت بسته اطلاعات را به زمین مخابره کرد. دانشمندان ناسا پس از دریافت این اطلاعات، تحلیل آن‌ها را آغاز کرده و نخستین تصویر را برای عموم منتشر کرده‌اند.

سیاره عطارد نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است که قطرش کمتر از 0.4 قطر زمین است. این سیاره در فاصله تقریبی 55 میلیون کیلومتری از خورشید واقع است و هر 88 روز به‌دور خورشید می‌گردد. هر سال عطارد برابر 1.5 شبانه‌روز این سیاره است.

ادامه مطلب...

ناسا شکارچی دنبالهدارهایش را نابود کرد

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:0 عصر

ناسا شکارچی دنباله‌دارهایش را نابود کرد

هفته قبل ناسا فضاپیمای استارداست، یکی از فضاپیماهای خود را به عمد نابود کرد تا از تجربیات به دست آمده طی این مانور، برای بهبود طراحی ماموریت های فضایی آینده استفاده کند.

پنج‌شنبه هفته قبل، ناسا طی آزمایشی که برای کمک به مهندسان برای طرح‌ریزی ماموریت‌های فضایی آینده برنامه‌ریزی شده بود، فضاپیمای استاداست را با سوزاندن آخرین ذخیره سوخت آن عمدا نابود کرد.

ادامه مطلب...

جدیدترین پروژه فضایی: قایقهای روباتیک ناسا روی اقیانوسهای تیتان؟

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 10:56 عصر

جدیدترین پروژه فضایی: قایق‌های روباتیک ناسا روی اقیانوس‌های تیتان؟

به نظر شما کاوشگر بعدی ناسا کدامیک از این سه گزینه خواهد بود: ماه‌نورد جدید به مقصد مریخ، کاوشگر روباتی برای بررسی دنباله‌دارها یا یک کشتی فضایی شناور بر روی دریاچه‌های فصلی نیتان؟

 اگر قرار باشد از میان گزینه‌های زیر تنها یکی را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام‌یک خواهد بود: فرستادن یک ماه‌نورد جدید به مریخ، فرستادن یک کاوشگر روباتی به سمت یک دنباله‌دار، یا فرستادن یک کشتی فضایی که بر روی اقیانوس‌های هیدروکربن تیتان شناور شود؟

ادامه مطلب...

تصویر خوشهای از حفرههای جدید برسطح مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 1:18 عصر

مدارگرد اکتشافی مریخی به تازگی چهار زخم جدید بر چهره صفحات آتشفشانی سیاره مریخ مشاهده کرده است که در اثر برخوردهای کیهانی به وجود آمده اند.

 این لکه های زخم مانند جدید در واقع حفره هایی هستند که از برخورد سنگهای آسمانی با سطح مریخ به وجود آمده اند. دوربین هایریس مدارگرد اکتشافی مریخ برای اثبات وجود این حفره ها بر روی این منطقه از مریخ متمرکز شده و دریافت اجرامی که با سطح مریخ برخورد کرده اند ابعادی برابر توپ های بازی ساحلی داشته اند.

این نشانه های جدید برای اولین بار در اوت 2010 مورد توجه قرار گرفتند، زمانی که دوربین مدارگرد اکتشافی مریخ متوجه توده هایی تیره رنگ شد که تا دوسال پیش در این منطقه وجود نداشتند.

ادامه مطلب...

هنرنمایی هابل در ثبت تصویر یک سحابی دوردست+عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 1:17 عصر

تلسکوپ فضایی هابل در هنرنمایی جدید خود تصویری زیبا از یک سحابی محل تشکیل و تولد ستارگان تهیه کرده است.

 در این تصویر ستارگان درخشان آبی رنگ تازه متولد شده، حبابهای کف مانند و توده های بزرگ گاز و گرد و غباری که از هیدروژن تشکیل شده اند، به نمایش درآمده اند.

بعضی از این ستارگان جوان که در سطح قرار دارند نور درخشانی تابش می کنند و سایر ستارگان در حبابهای کف مانند پنهان شده اند.

ادامه مطلب...

تصاویر شگفتانگیز فضایی از ایران

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 1:15 عصر

یکی از وظایف روزانه کیهان نوردان در ایستگاه های فضایی، برداشتن عکس از زمین است که این عکس‌ها گاهی به صورت عادی و گاهی با استفاده از فیلترهای مختلف و یا طیف های گوناگون برداشته می شود.

 تا پیش از به کارگیری دوربین های دیجیتالی، این کار محدویت هایی به لحاظ کمی داشت اما اینک بستگی به علاقه فضانوردان و اوقات فراغت آنها دارد و آنها می توانند هر میزان که علاقمند هستند به عکسبرداری از زمین بپردازند. به طور مثال پاول وینوگرادوف طی سفر شش ماهه خود بیش از 80 هزار عکس از زمین برداشت.

در بین عکس‌های تهیه شده توسط فضانوردان که با استفاده از فیلترهای مختلف و یا طیف های گوناگون برداشته می شود عکس‌های بسیار زیبایی وجود دارد که گاهی تصورش برای مردم عادی غیرممکن و از زیبایی‌های ویژه ای برخوردار است. به طوری که بعضی از آنها مثل نقاشی های نوآورانه، آمیزه‌ای از رنگ های مختلف است.

آنچه می بینید تصاویری است از میهن عزیزمان ایران که از فضا توسط کیهان نوردان و یا ماهواره‌ها برداشته شده است:



دشت کویر

ادامه مطلب...

شرایط جدید زندگی در سیارات

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 1:9 عصر

 کشش و رانشی که در اطراف ستارگان کم‌حجم رخ می‌دهد، می‌تواند مفهوم «منطقه قابل سکونت» را تغییر دهد.

 این ایده، نتیجه آخرین تحقیقی است که اخیرا توسط تیمی از اخترشناسان به رهبری «رنه هیلر» از مؤسسه «فیزیک نجومی پتسدام» آلمان منتشر شده است.

دانشمندان از سال1995 به‌وجود سیاراتی که خارج از منظومه شمسی ما به دور ستارگان دیگر در حال گردش هستند، پی بردند. زمانی که دانشمندان به‌دنبال جست‌وجو برای حیات در خارج منظومه شمسی بودند، بیشتر بر آن دسته از سیاراتی تمرکز کردند که در منطقه قابل سکونت قرارگرفته‌اند. این سیارات، در فاصله‌ای از خورشید، خود در حال چرخش هستند که دمای ایجاد شده روی سطح آنها اجازه حضور آب به شکل مایع را می‌دهد و آب نیز ماده‌ای حیاتی برای وجود حیات به شمار می‌رود.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      



بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330111
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ