سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف متراکمترین سیاره سنگی

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 8:29 صبح

ستاره شناسان بین المللی دریافتند سیاره فرامنظومه خورشیدی که در سال 2004 کشف شده بود متراکم ترین و چگال ترین سیاره سنگی است که تاکنون شناسایی شده است.

 این سیاره که "خرچنگ 55 - e" نام دارد همانند یک "سوپر زمین فوق نامتعارف" و متراکم ترین سیاره سنگی است که تاکنون شناسایی شده است.

نخستین بار در سال 2004 با اطلاعاتی که تلسکوپ کانادایی MOST ارائه کرده بود ساختار شناسایی شد.

اکنون تیمی بین المللی از ستاره شناسان موفق شدند جزئیات این سیاره فرامنظومه خورشیدی "فوق- نامتعارف" را کشف کنند.

ادامه مطلب...

شناسایی سیارهای با شرایط جوی شبیه به زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 8:23 صبح

سیاره‌ای صخره‌ای که در مدار یک ستاره در نزدیک آن می‌چرخد به عنوان نخستین سیاره با شرایط مشابه زمین برای حیات شناسایی شد.

 سیاره گلیس 581d نشان داده که به اندازه زمین گرم و مرطوب باشد. این سیاره به دور ستاره به نام گلیس 581 می چرخد که حدود 20 سال نوری از زمین فاصله دارد.

دمای سیاره به حدی است که نه باعث تبخیر آب شده و نه منجر به یخ زده شدن آن می‌شود و برای مایع باقی ماندن آب کاملا مناسب است.

به گفته مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه این با جوی از دی اکسید کربن نه تنها در برابر فروپاشی دارای ثبات است بلکه برای داشتن اقیانوس ابر و بارش باران نیز دمای مناسبی دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه از سال 1995 تاکنون بیش از 500 سیاره شناسایی شده اند که به دور سایر ستاره می‌چرخند.


حل تدریجی معماهای مریخ اولیه در گذر زمان

ارسال شده توسط رضا در 90/2/26:: 7:55 صبح

همه برنامه‌های اکتشافی که تاکنون در سطح سیاره مریخ صورت گرفته در مقایسه با کل این سیاره و ناشناخته‌های آن همچون خراشیدگی است که در یک سطح عظیم ایجاد شده است. درخصوص دوران‌ اولیه پیدایش مریخ نظریه‌های متعددی مطرح شده است که البته هر یک در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

با این حال نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که مریخ اولیه دارای محیط بسیار اسیدی بوده و به جهت شوری بیش از حد امکان حیات روی آن وجود نداشته است. عقیده کلی بر این است که به احتمال فراوان مریخ در دوران‌های ابتدایی پیدایش دارای آب بوده است، اما این آب آنقدر اسیدی و اکسیدی بوده است که عملا امکان ادامه حیات روی آن وجود نداشته است.

این اطلاعات یکی از ارزشمندترین یافته‌هایی است که به وسیله 2 مریخ‌نورد روح و فرصت به دست آمده است. این دو مریخ‌نورد که در ابتدا قرار بود تنها برای 3 ماه روی مریخ حرکت کرده و اطلاعات مورد نیاز دانشمندان را برای آنها تهیه و ارسال کنند، اکنون سالیان طولانی است که در اضافه‌کاری به سر می‌برند.

ادامه مطلب...

فضانوردان از مریخ وبلاگنویسی میکنند

ارسال شده توسط رضا در 90/2/25:: 10:33 صبح

 پدر اینترنت جهان طی همکاری با ناسا در تلاش است پروتکل اینترنتی استانداردی را ارائه کند که از توانایی پوشش انتقال داده ها در فضای میان سیاره ای برخوردار باشد.

زمانی که انسان بتواند برای اولین بار قدم بر خاک مریخ بگذارد، ساکنان زمین انتظار دارند بتوانند هر لحظه از این ماموریت را به صورت مستقیم و تصویری مشاهده کنند. در آن زمان از نظر انسانها هر ذره ای از مریخ در هوا باید دیده شود، صدای چکمه فضانوردان در حالی که خاک مریخ را زیر پا له می کنند، باید شنیده شود تا ساکنان زمین بتوانند اولین قدمهایی که برای اکتشاف سیاره سرخ برداشته شده است را با تمام وجود احساس کنند.

ادامه مطلب...

جسد یک موجود فضایی در سیبری+تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 90/2/24:: 11:0 عصر

فیلمی که به تازگی از جسد یک بیگانه فضایی در سیبری در شبکه منتشر شده است کاربران وب را به شدت شگفت زده کرده است.

این فیلم شگفت انگیز را یک گروه روسی بر روی سایت یو تیوب گذاشته اند. این گروه مدعی شده اند این موجود کوچکی که در ته یک گودال کم عمق در سیبری پیدا شده جسد یک بیگانه فضایی است. به گفته این گروه، پس از اینکه ماه گذشته سقوط یک "یوفو" در منطقه "ایرکوتسک" واقع در شمال سیبری گزارش شد، آنها به محل رفته اند و این بدن بی جان بیگانه فضایی را کشف کرده اند.

به نظر می رسد که موجود فرازمینی پیش از مرگ از جراحات سختی رنج برده و یک پایش را از دست داده است.

ادامه مطلب...

دانشمندان با ابداع روشی برای اندازهگیری دقیق نیروی گرانشی با است

ارسال شده توسط رضا در 90/2/23:: 11:0 عصر

دانشمندان با ابداع روشی برای اندازه‌گیری دقیق نیروی گرانشی با استفاده از نوترون‌های فوق‌سرد تلاش دارند علاوه بر تعیین قلمرو نیروی گرانش نیوتنی، وجود ماده تاریک و ابعاد بالاتر را نیز بررسی کنند.

ادامه مطلب...

کشف شبیهترین منظومه سیارهای به منظومه شمسی

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:21 عصر

کشف شبیه‌ترین منظومه سیاره‌ای به منظومه شمسی 

اخترشناسان به کمک تلسکوپ فضایی کپلر موفق شده‌اند شش سیاره سنگی و گازی را در اطراف ستاره‌ای خورشیدمانند کشف کنند. این منظومه که کپلر11 نام گرفته، دوهزار سال‌نوری از زمین فاصله دارد.

جک لیساور، دانشمند سیاره‌شناس و عضو گروه علمی تلسکوپ فضایی کپلر در مرکز تحقیقات فضایی امیز ناسا در گفتگو با بخش خبری ناسا گفت: «منظومه سیاره‌ای کپلر11 بسیار هیجان‌انگیز است. هم به‌شکل جالبی جمع‌وجور است، هم تخت است (همه سیارات شبیه به منظومه‌شمسی در یک صفحه دوران می‌کنند) و از همه جالب‌تر اینکه تعداد زیادی از سیارات غول‌پیکر در فاصله نزدیکی از ستاره خود دوران می‌کنند. ما اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که چنین منظومه‌ای بتواند وجود داشته باشد».

ادامه مطلب...

منظومههای شمسی بیگانه چهشکلیاند؟

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:19 عصر

منظومه‌های شمسی بیگانه چه‌شکلی‌اند؟ 

 ارتباط میلیاردها ستاره و سیاره در خارج از مرزهای منظومه شمسی ما با یکدیگر چگونه است؟ آیا آنها هم مانند منظومه ما رفتار می‌کنند یا این‌که علاوه بر ما انسان‌ها، منظومه شمسی ما هم در دنیا تنهاست؟

ارتباط میلیاردها ستاره و سیاره در خارج از مرزهای منظومه شمسی ما با یکدیگر چگونه است؟ آیا آنها هم مانند منظومه ما رفتار می‌کنند یا اینکه تنها ما در دنیا اینگونه هستیم؟

ادامه مطلب...

پس از بازنشستگی چه بلایی بر سر شاتل و قطعات آن خواهد آمد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:15 عصر

پس از بازنشستگی چه بلایی بر سر شاتل و قطعات آن خواهد آمد؟

با آماده شدن شاتل‌های فضایی برای رفتن به موزه، مسولان ناسا مرتب کردن انبارهای قطعات یدکی را آغاز کرده‌اند. آنها باید تصمیم بگیرند که با این قطعات به یادماندنی که دیگر کاربردی ندارند، چه کار بکنند.

هم‌زمان با آماده شدن شاتل‌های فضایی برای آغاز بخش دوم زندگی خود به عنوان قطعات موزه‌ای، مسولان ناسا مرتب کردن انبارهای قطعات یدکی آنها را آغاز کرده‌اند. این مسولان باید تصمیم بگیرند که با تمام این خاطرات عزیز که دیگر قابل استفاده نیستند، چه باید بکنند.

  ادامه مطلب...

تا 5 سال دیگر، ویجر1 از منظومه شمسی خارج میشود

ارسال شده توسط رضا در 90/2/22:: 11:9 عصر

تا 5 سال دیگر، ویجر1 از منظومه شمسی خارج می‌شود 

فضاپیمای ویجر1 که لقب تنهاترین و دورافتاده‌ترین ابزار دست‌ساز بشر را یدک می‌کشد، رکوردی جدید را در سفر 33 ساله خود به به ثبت رسانده و در فاصله 17.4 میلیارد کیلومتری، می‌رود تا از منظومه شمسی خارج شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ویجر1 که اکنون 17.4 میلیارد کیلومتر از زمین دور شده، موفق به ردیابی تغییرات مشخصی در جریان ذراتی شده است که آن را احاطه کرده‌اند. این ذرات که از خورشید سرچشمه می‌گیرند، دیگر به سوی خارج سامانه خورشیدی در حرکت نیستند؛ بلکه حرکت آنها به اطراف متمایل شده و این بدان معنی است که ویجر1 تا فضای میان‌ستاره‌ای در خارج از سامانه خورشیدی تنها چند قدم دیگر فاصله دارد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      >



بازدید امروز: 31 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330132
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ