سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهمن در سیاره سرخ / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/8/8:: 2:21 عصر

این ابر گردوغبار که پهنایش به 200 متر می‌رسد، گواهی است بر ریزش بهمن در سیاره سرخ. این تصویر رابه‌تازگی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، ام.آر.او ارسال کرده است.

نخستین نشانه‌های وقوع بهمن در سیاره سرخ به سال 2008 / 1387 ثبت شد. تغییرات دمای هوا بر اثر توالی فصول یا وزش بادهای شدید باعث تغییر استحکام خاک در تپه‌های پرشیب مریخ می‌شود و بهمنی از گردوخاک به راه می‌افتد.


گام ستارهشناسان در کشف راز ابر اطراف سیاهچالهها

ارسال شده توسط رضا در 90/8/8:: 12:15 عصر

ستاره‌شناسان بریتانیایی می‌گویند: ابر پیراشکی مانندی از غبار که دیدن برخی از سیاه چاله‌ها را مشکل می‌کند، ناشی از برخورد سریع و شدید میان سیاره‌ها و سیارکهاست.

حدود نیمی از سیاه چاله‌های بزرگ که در مرکز اکثر کهکشان‌ها قرار دارند، قابل مشاهده نیستند، زیرا ابری مرموز از غبار که منشا آن مشخص نبود، اطراف آن را احاطه کرده است.

پژوهشگران دانشگاه «لیسستر» احتمال می‌دهند این غبار ناشی از تصادم اجرام آسمانی باشد.

ادامه مطلب...

این شبها بهترین زمان برای مشاهده سیاره مشتری است

ارسال شده توسط رضا در 90/8/7:: 12:10 عصر

 غول سیارات منظومه شمسی که 11.2 برابر زمین قطر دارد، این شب‌ها به مقابله با خورشید رسیده و از دید ناظران زمینی در بهترین شرایط رصدی قرار گرفته است. مشتری هم‌اکنون پرنورترین جسم آسمان شب است.

مقابله حالتی است که خورشید، زمین و سیاره روی یک خط قرار می‌گیرند. برای سیاره مشتری این آرایش فضایی سبب می‌شود این سیاره غول‌پیکر به فاصله 4.2 واحد نجومی از زمین برسد (حدود 630میلیون کیلومتر) و از آن‌جاکه این کمترین فاصله ممکن مشتری از زمین است، قرص این سیاره به بزرگ‌ترین اندازه مشاهده خواهد شد. این جایگاه فضایی شبیه به همان حالتی است که شب چهاردهم ماه قمری برای ماه بدر اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود تمام قرص مشتری روشن باشد. از آن جالب‌تر، این‌که مشتری با غروب خورشید، طلوع می‌کند و تا طلوع خورشید در آسمان باقی می‌ماند.


تصاویر هوایی زیبا از زشتیهای زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/8/7:: 11:57 صبح

تصاویر هوایی جدیدی که توسط عکاسی به نام «هنری فیر» به ثبت رسیده عمق زخمهای صنعتی که به واسطه فعالیتهای انسان بر چهره زمین نقش بسته‌اند را به زیبایی نمایان می‌کند.

ادامه مطلب...

چند ماهواره دور زمین می چرخد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/8/7:: 11:53 صبح

بیش از سه هزار ماهواره با سرعت سی و شش هزار کیلومتر در ساعت اطراف کره زمین حرکت می کنند.
 
به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، حضور ماهواره ها در فضا ضمن آنکه فرصتهای تازه ای را برای کاوش های علمی بوجود آورده ، چالشهای جدیدی را نیز سبب شده است.

تعداد زیاد ماهواره ها و فضاپیماهای فعال سبب شده است ، فضا نیز همانند زمین شلوغ شود.

در حال حاضر حدود سه هزار و سیصد و هشتاد و پنج ماهواره به دور زمین می چرخند.

ادامه مطلب...

عبور سیارکی غولآسا از کنار زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/8/7:: 11:45 صبح

ستاره‌شناسان می‌گویند یک سیارک غول‌آسا در آینده‌ای نزدیک از کنار زمین عبور می‌کند که قادر به اندازه‌گیری آن خواهند بود.

 این سیارک با نام 2005 YU55 روز 8 نوامبر در نزدیکترین فاصله از 201،700 مایلی از کنار زمین می‌گذرد.

دانشمندان این سیارک را با استفاده از آنتن‌های شبکه فضای عمیق ناسا رصد خواهند کرد.

ستاره‌شناسان می‌گویند این سیارک به تدریج به زمین نزدیک شده است؛ اما این نزدیک‌ترین فاصله سیارک از زمین طی 200 سال گذشته است.

آخرین باری که سیارکی به این بزرگی نزدیک زمین شد، در سال 1976 بود. ناسا می‌گوید سال 2028 یک سیارک دیگر از فاصله نزدیک زمین عبور می‌کند.


برخورد جسم مصنوع عظیم فضایی با زمین!

ارسال شده توسط رضا در 90/8/1:: 1:4 عصر

ماهواره فضایی روسات آلمان امروز یکشنبه، پس از دو دهه فعالیت و گردش در مدار، با جو زمین برخورد کرد و در جای نامعلومی فرود آمد. این ماهواره 2.4 تنی به گفته مقامات مرکز هوا و فضای آلمان بین ساعات 01:45 تا 02:15 به وقت گرینویچ در روز یکشنبه با جو زمین برخورد کرد. اگرچه هنوز هیچ خبری از محل احتمالی فرود قطعات این ماهواره با سطح زمین دریافت نشده است. در حالیکه این ماهواره 21 ساله در زمان ورود مجدد به جو زمین به چندین تکه تقسیم شده، مقامات فضایی آلمان تخمین زده‌اند که حدود 30 قطعه آن با وزن کلی 1.9 تن شامل بخشهایی از آینه‌های مقاوم در برابر گرمای رصدی و بخشهای سرامیکی این ماهواره با سطح زمین برخورد کرده باشد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      



بازدید امروز: 45 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330146
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ