سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح جدید ناسا برای کاهش هزینههای فضایی با ساخت تلسکوپ از نوار چس

ارسال شده توسط رضا در 91/5/31:: 10:22 عصر
getty-323.jpg

سازمان فضایی ناسا تاکنون چند رصدخانه چندمیلیون دلاری را برای بررسی ستارگان در مدار قرار داده است، اما تلسکوپ فضایی جدید آن ممکن است از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر بنظر برسد. ماکسیم مارکویچ، دانشمند ناسا و تیم وی در حال کار بر روی ایده ساخت یک تلسکوپ پرتو ایکس بر مبنای یک لوله نوار چسب هستند. مارکویچ به همراه تیمی از کارشناسان اپتیک پرتو ایکس مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در حال بررسی امکان طراحی یک آینه کم هزینه از نوار چسب و پیچاندن محکم آن مانند نوار چسبهای مرسوم در ادارات و خانه‌ها هستند. به گفته محققان در صورتیکه این ایده عملی شود، می‌تواند برای ستاره‌شناسی پرتو ایکس شخت یک گام تغییردهنده به شمار رود. این ایده می‌تواند به طور چشمگیری هزینه ساخت آینه‌های بزرگ را کاهش داده و امکان ساخت آینه‌هایی با منطقه موثر 10 تا 30 برابر بیشتر از تلسکوپهای پرتو ایکس کنونی را فراهم کند.

ادامه مطلب...

اعلام مأموریت جدید ناسا در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/5/31:: 10:19 عصر
335.JPG

همزمان با فعالیت مریخ‌نورد «کنجکاوی» بر سطح سیاره سرخ، ناسا از آغاز مأموریت اکتشافی جدید در این سیاره در سال 2016 خبر داد. ناسا قصد دارد در قالب مأموریت موسوم به InSight به درون سیاره سرخ نفوذ کرده و هسته مریخ را مورد بررسی قرار دهد.

 

کاوشگر جدید مریخ توسط آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)‌ در دست طراحی بوده و مأموریت اصلی آن تعیین وضعیت هسته سیاره مریخ از لحاظ جامد بودن یا شرایط مذاب بودن مانند مرکز زمین اعلام شده است.

 

برخلاف بودجه هنگفت 2.5 میلیارد دلاری که برای مأموریت مریخ نورد «کنجکاوی» هزینه شده است، بودجه جدیدترین مأموریت های کلاس اکتشافی شامل پروژه InSight به همراه تلسکوپ فضایی کپلرحدود 425 میلیون دلار اعلام شده است. یکی از مأموریت های مطرح کلاس اکتشافی ناسا شامل فرود یک کاوشگر به شکل قایق بر سطح دریاچه متان مایع قمر زحل موسوم به تیتان است.

 

کاوشگر InSight با استفاده از حسگرهای پیچیده، هسته مریخ را بر اساس ارتعاش و گرمای درون پوسته مورد بررسی قرار می دهد.

 

تحقیقات قبلی نشان می دهد که هسته مریخ برای بروز تغییرات در پوسته سیاره به اندازه کافی بزرگ نیست، اما اکتشافات اخیر از بروز حرکات صفحات تکتونیکی بسیار آرام و لرزش هایی در طول چند میلیون سال خبر می دهد.


آمادهسازی کاوشگر «کنجکاوی» با اجرای نخستین حمله لیزری و گسترش با

ارسال شده توسط رضا در 91/5/31:: 10:17 عصر
getty-400.jpg

مریخ‌نورد «کنجکاوی» در نخستین ماموریت لیزری خود توانست با موفقیت سنگی مریخی را با یک سلاح لیزری پر قدرت که برای بررسی محتویات معدنی مریخ طراحی شده است مورد حمله قرار دهد.

  ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آزمایشگاه علمی روباتیک روز یکشنبه (29 مرداد) پرتو لیزری خود را به یک سنگ کوچک با 30 پالس در یک دوره 10 ثانیه‌ای پرتاب کرد.

 هر پالس بیش از یک میلیون وات انرژی را برای حدود پنج یک میلیاردم ثانیه منتقل کرده که یک بخش سنگ به اندازه سر سوزن را برای تولید یک جرقه کوچک پودر می‌کند و توسط یک تلسکوپ کوچک سوار بر کاوشگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب...

بازسازی تکهای از جهان

ارسال شده توسط رضا در 91/5/29:: 1:45 عصر
getty06-26.jpg

دانشمندان مرکز هاروارد اسمیتسونین با همکاری محققان مؤسسه هایدلبرگ یک رویکرد جدید محاسباتی را ابداع کرده‌اند که ‌می‌تواند تولد و تکامل هزاران کهکشان را به دقت در طول میلیاردها سال پیگیری کند.

 با این رویکرد اکنون برای اولین بار می‌توان جهانی را که مملو از کهکشانهای شبیه به آنچه امروز می‌بینیم است از ابتدا ساخت.

 در همسایگی کیهانی ما کهکشان‌های مارپیچی مانند آندرومدا، فرفره و گرداب وجود دارند. کهکشانهای مارپیچی متداولتر هستند اما شبیه‌سازی‌های قبلی در ساخت آنها با مشکل روبرو بودند. در عوض محققان تعداد زیادی از کهکشانهای بی‌شکل را به شکل توپ بدون دیسکهای خارجی و بازویی کشیده شده یک مارپیچ عادی تولید کرده بودند.

ادامه مطلب...

برنامه هند برای مأموریت اکتشافی به مریخ در سال 2013

ارسال شده توسط رضا در 91/5/29:: 1:43 عصر
321-10.jpg

نخست وزیر هند همزمان با شصت و پنجمین سالگرد استقلال این کشور، از برنامه پرتاب یک مدارگرد شناسایی به مریخ در سال آینده میلادی خبر داد.

 

 دولت هند طی سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای برای ارتقای برنامه فضایی این کشور انجام داده است که از آن جمله می‌توان به پرتاب موفق مدارگرد بدون سرنشین «چاندرایان - 1» به ماه در سال 2008 و برنامه پرتاب مدارگرد مریخ در سال 2013 اشاره کرد.

 

در مأموریت مدارگرد مریخ که نخستین برنامه اکتشافی هند در سیاره سرخ محسوب می‌شود، اطلاعات علمی مهمی از نزدیکی این سیاره جمع‌آوری خواهد شد. بودجه اختصاص داده شده به این پروژه بالغ بر 82 میلیون دلار اعلام شده است و پرتاب موفقیت آمیز این مدارگرد در نوامبر سال آینده میلادی یک گام بسیار مهم برای هند در حوزه فناوری و علوم فضایی محسوب می‌شود.

 

سازمان تحقیقات فضایی هند علاوه بر برنامه مدارگرد مریخ، در حال پیگیری مأموریت به ماه توسط فضاپیمای «چاندرایان - 2» است که شامل پرتاب یک کاوشگر روباتیک برای اکتشاف بر سطح ماه است و این برنامه نیز احتمالا در سال 2013 انجام خواهد شد.

 

برنامه نخستین پرتاب فضاپیمای سرنشین دار هند نیز برای سال 2015 میلادی در نظر گرفته شده است.

 

هند در حالی از آغاز نخستین برنامه اکتشافی خود در اطراف مریخ خبر می‌دهد که مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا نیز در تاریخ پنجم آگوست بر سطح سیاره سرخ فرود آمده و قرار است در طول دو سال کاوش در دهانه گیل، نشانه‌های احتمالی از حیات میکروبی را جستجو کند.


کشف گاز هلیوم در جو ماه برای اولین بار

ارسال شده توسط رضا در 91/5/29:: 1:41 عصر
sciencedaily-52.jpg

دانشمندان با استفاده از طیف‌سنج LAMP مدارگرد اکتشافی ماه برای اولین بار توانستند گاز هلیوم را در جو نازک اطراف این نزدیکترین جرم آسمانی به زمین شناسایی کنند.  این مشاهدات سنجش از راه دور با اندازه‌گیری‌های انجام شده در سال 1972 توسط تجربه LACE ماموریت آپولو 17 تکمیل شده‌اند.

اگرچه LAMP برای طراحی نقشه از سطح ماه طراحی شده، اما مهندسان به گسترش تحقیقات علمی آن برای بررسی انتشارات فرابنفش دور در جو نازک بالای سطح این قمر پرداخته و موفق به کشف هلیوم در محیط گسترده‌ای به اندازه بیش از 50 مدار شدند.

ادامه مطلب...

موفقیت در پیوند مغز مریخ نورد ناسا

ارسال شده توسط رضا در 91/5/27:: 3:48 صبح


طی روزهای آغازین این هفته مهندسین ناسا نرم افزار پرواز کنجکاوی را به روز کرده و رایانه های اصلی و پشتیبانه آن را از حالت فرود به حالت سطح تغییر دادند. این تغییرات که از آن با عنوان پیوند مغز برای کنجکاوی یاد شده بود چهار روز بررسی های علمی آن را که به سرعت پس از لحظه فرودش در مریخ آغاز شده بود، به تعویق انداخت.براساس اعلام محققان، این فعالیتها از دیروز سه شنبه 24 مرداد ماه به عنوان نهمین روز از حضور این مریخ نورد در سیاره سرخ از سرگرفته می شود چرا که انجام این پیوند مغز موفقیت آمیز بوده است.مایک واتکینز از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اظهار داشت: این پیوند بدون هیچ مانعی انجام شد.

ادامه مطلب...

وقوع یکی از سریعترین انفجارهای خورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/5/26:: 12:47 عصر
6-687.jpg

دانشمندان اعلام کردند موج حاوی پلاسما و ذرات داغ که در ماه جولای از خورشید به فضا فرستاده شد ممکن است یکی از پرسرعت‌ترین توده‌های ثبت شده باشد.

 در تاریخ 23 جولای سال جاری میلادی یک ابر عظیم حاوی مواد خورشیدی در سمت راست خورشید فوران کرد و به فضا فرستاده شد.

سفینه فضایی رصدخانه خورشیدی ناسا (STEREO) این صحنه را رصد کرد.

دانشمندان مرکز پرواز فضایی گودارد در گرینبلت سرعت جدایی این ابر عظیم موسوم فوران تاج خورشیدی (CME) به هنگام جدایی از خورشید را بین یک هزار و 800 و دو هزار و 200 مایل در ثانیه اعلام کرده‌اند.

ادامه مطلب...

معمای 4.5 میلیارد ساله: چرا مریخ قرمز رنگ است؟

ارسال شده توسط رضا در 91/5/26:: 12:43 عصر
8-355.jpg

با فرود کنجکاوی بر روی مریخ هنوز هم این پرسش مطرح است که چرا سطح این سیاره قرمز رنگ است.

 

 ساده‌ترین توضیح برای قرمز رنگ بودن سطح مریخ آن است که ماده سطحی یا سنگپوش آن دارای مقادیر زیادی اکسید آهن است. این ماده همچنین دلیل قرمز بودن زنگ آهن و خون است.

 

اما چرا مریخ دارای مقادیر زیادی آهن است؟ چرا آهن اکسید می‌شود و چرا اکسید آهن قرمز رنگ است؟

 

پاسخ این پرسش‌ها به 4.5 میلیارد سال قبل و زمان شکل‌گیری منظومه شمسی باز می‌گردد. در آن زمان عنصر سنگین آهن در قلب ستارگان مرده در ابرهای گازی و غباری در حال چرخش بود. این ابرها از لحاظ گرانشی برای تشکیل خورشید و سیارات دیگر در هم شکسته شدند.

ادامه مطلب...

زیباترین عکس شهاب‎باران در شب‎های اخیر / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/5/25:: 6:40 عصر

شهاب‏باران برساووشی در شامگاه 12 و بامداد 13 آگوست / 22 و 23 مرداد به اوج فعالیت خود رسید و گزارش‎های رسیده حاکی از مشاهده بیش از 120 شهاب در ساعت در بهترین شرایط رصدی است. فعالیت این شهاب‏باران در شب گذشته به نصف کاهش پیدا کرد و با دور شدن زمین از توده ذرات دنباله‏دار سویفت-تاتل، این شهاب‏باران نیز به پایان می‏رسد.

توجه داشته باشید شهاب‏ها تا 16 برابر کم‏نورتر از آن‎چه با چشم دیده می‎شوند در دوربین ثبت می‏شوند، بنابراین آذرگوی‎هایی که در این تصویر می‏بینید بسیار پرنورتر از چیزی هستند که به نظر می‎‏رسند. آذرگوی به شهاب گفته می‎شود که از سیاره ناهید پرنورتر ظاهر شود.


   1   2   3      >



بازدید امروز: 62 ، بازدید دیروز: 45 ، کل بازدیدها: 329590
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ