سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهاب‎باران برساوشی را این ذرات به وجود آوردند / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/5/25:: 6:39 عصر

نقشه زیر، مسیر دنباله دار سویفت-تاتل، شهاب واره های برجامانده از آن و موقعیت زمین را نسبت به آن نشان می‎دهد. این نقشه را کارشناسان ناسا به کمک شبکه دوربین های جستجوگر شهاب در سراسر آسمان تهیه کرده‎اند.

وقتی آذرگوی یا شهاب پرنوری در آسمان عبور می‏کند، اگر بتوان مسیر آن را از سه نقطه متفاوت ثبت کرد، می‏شود مسیر حرکت دقیق آن را تعیین کرد. شبکه دوربین‏های جستجوگر شهاب در سراسر آسمان مجموعه‎ای از دوربین‏های مختلف است که شهاب‏ها را بر اساس زمان وقوع شناسایی کرده و مسیر آنها را مشخص می‏کند.

 

ادامه مطلب...

رد فضاپیمای غیر زمینی بر سطح مریخ +تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 91/5/24:: 5:34 عصر

سیاره سرخ یا همان مریخ، سیاره ای ناشناخته است که این روزها بشر برای دستیابی به اطلاعاتی درباره این سیاره خاموش، در تلاش است.

به گزارش روزگارنو، در حالی که بیش از یک ماه از فرود فضاپیمای حامل مریخ نورد می گذرد، روز گذشته این ربات هوشمند پس از استقرار کامل در این منطقه و ارسال عکسهایی پراکنده از مریخ، به کاوش در این سیاره پرداخت.

این ربات هوشمند که مجهز به دوربینی پانوراما است، در طی جستجو و ارسال تصاویری با کیفیت در لحظه، دانشمندان مستقر در ناسا را با شگفتی روبه رو کرد.


ادامه مطلب...

دریافت گواهینامه رانندگی کاوشگر «کنجکاوی» برای حرکت در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/5/23:: 6:43 عصر
getty03-48.jpg

پس از بیش از 566 میلیون کیلومتر پرواز، مریخ‌نورد «کنجکاوی» اکنون آماده دریافت گواهینامه رانندگی خود برای حرکت بر روی سطح سیاره سرخ است.

 

 

 مهندسان کنترل ماموریت در کالیفرنیا، چند روز آینده را به نصب از راه دور یک برنامه رایانه‌یی جدید بر روی کنجکاوری صرف خواهند کرد که اساسا مغزهای این خودروی شش چرخ را برای حرکت در اطراف سطح مریخ مجددا تنظیم خواهد کرد.

 

 

این کاوشگر نیروی اتمی که به اندازه یک خودروی کوچک است، تنها قادر به ذخیره اطلاعات از پیش برنامه‌ریزی شده در ماژول رایانه خود برای یکبار بوده و از ظرفیت حافظه آنبورد کمی نسبت به یک گوشی تلفن همراه برخوردار است.

 

 

نرم‌افزار کنترل پرواز پیشین کنجکاوی برای وظایف پیچیده ورود به جو، سقوط و فرود برنامه‌ریزی شده بود که این آزمایشگاه علمی متحرک را در یک فرود تاریخی بر سطح یک دهانه عظیم قدیمی در مریخ موسوم به گیل بر زمین نشاند.

 

 

نسخه جدید این نرم‌افزار که در زمان سفر کنجکاوی به مریخ آپلود شده بود به طور ویژه‌ای برای راندن ایمن این کاوشگر، کاربرد بازوی روباتیک آن و استفاده از حفار قدرتی این دستگاه برای جمع‌آوری نمونه، کنار زدن غبار و دیگر کاربریها در طول ماموریت علمی آن توسط مهندسان ناسا طراحی شده است.

 

 

این بسته نرم‌افزاری جدید بر روی رایانه اصلی کنجکاوی و برنامه پشتیبان آن نصب خواهد شد.

 

 

در طول این ارتقای سیستم که روز شنبه در پنجمین روز حضور کنجکاوی در مریخ آغاز شد، سایر فعالیتهای این کاوشگر معلق ماند. بررسی ابزار، ثبت تصویر و عملیات علمی قرار است نهمین روز اقامت این مریخ‌نورد در سیاره سرخ از سر گرفته شود.

 

 

مریخ‌نورد کنجکاوی در روز دوشنبه (16 مرداد) پس از هشت ماه و نیم سفر در فضا با موفقیت بر سطح سیاره سرخ نشست. این کاوشگر قرار است در طول دو سال ماموریت خود در این سیاره به بررسی امکان وجود حیات میکروبی در گذشته و آینده آن بپردازد.


نسل بعدی کاوشگرهای مریخ به کوچکی دانههای شن!

ارسال شده توسط رضا در 91/5/23:: 6:42 عصر
getty-351.jpg

نخستین نانوروبات‌های روی مریخ احتمالا به شکل ابری از غبار هوشمند خواهند بود که شامل روبات‌هایی به اندازه دانه شن با قابلیت حرکت به شکل توفان شن با استفاده از باد مریخی به عنوان محرک هستند. کاوشگر مریخی کنجکاوی که روز دوشنبه در سیاره سرخ فرود آمد با برخورداری از 74 کیلوگرم محموله علمی به اندازه یک خودروی سواری است. استفاده از کاوشگرهایی با این مقیاس در سیارات دیگر به دلیل هزینه بالا و مصرف انرژی زیاد و محدودیت آنها ممکن نیست؛ از این رو محققان به دنبال ساخت دستگاه‌های نانوروبات ارزانتر در ابهاد یک میلیاردم کنجکاوی هستند.

ادامه مطلب...

شهابباران فرداشب را از دست ندهید

ارسال شده توسط رضا در 91/5/21:: 7:52 عصر

" وقتی ذرات گرد و غبار سرگردان در فضای بین سیارات وارد جو زمین می‌شوند، در اثر سرعت بالا و اصطکاک شدید به وجود آمده می‌سوزند و به صورت شهاب دیده می‌شوند. در آسمانی صاف و تاریک ممکن است در هر ساعت چند شهاب مشاهده کنید که در نقاط مختلف آسمان ظاهر و به سرعت محو می‌شوند. اما در شب‌های خاصی از سال، تعداد شهاب‌ها به یک‌باره زیاد می‌شود که به این پدیده «بارش شهابی یا شهاب‌باران» (Meteor shower) گفته می‌شود و یکی از زیباترین آن‌ها فرداشب اتفاق می‌افتد." به گزارش ایسنا به نقل از خبرآن لاین، " بارش‌های شهابی در اثر ورود توده‌ای از ذرات به جو زمین به وجود می‌آیند. این ذرات با سرعت‌های زیاد (چند ده کیلومتر بر ثانیه) و تقریبا موازی یکدیگر وارد جو می‌شوند؛ در نتیجه از دید ناظر زمینی به نظر می‌آید که همه شهاب‌ها از یک نقطه آسمان خارج می‌شوند که به این نقطه کانون بارش گفته می‌شود.

 

ادامه مطلب...

مریخ نورد ناسا روی مریخ نشست + عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/5/21:: 1:57 عصر

 


مریخ نورد رباتی ناسا که از آن با عنوان " کنجکاوی" یاد می کنند صبح امروز دوشنبه 16 مرداد ماه با عبور از آسمانهای آبی مریخ در سطح این سیاره سرخ درون یک دهانه برخوردی بزرگ با موفقیت فرود آمد.

به گزارش ایران ویج ، آزمایشگاه رانش جت ناسا یکشنبه شب هفته گذشته  به وقت آمریکا ( دقایقی پیش به وقت ایران) پس از ارسال نخستین سیگنال این مریخ نورد میان سیاره ای که از فناوری بالایی برخوردار است غرق شادی شد، چرا که این سیگنال نشان داد که مریخ نورد کنجکاوی از اتمسفر مریخ عبور کرده است

ادامه مطلب...

کشف یکی از بزرگترین اسرار کائنات

ارسال شده توسط رضا در 91/5/19:: 5:27 عصر
248-12.jpg

درحالی که تئوری‌های فعلی بر رد امکان وجود ستارگان غول‌پیکر تأکید می‌کنند، دانشمندان موفق به شناسایی چهار ستاره‌ای شدند که این قوانین را بطور کلی نقض کرده‌اند.

 

 در سال 2010 میلادی محققان ناسا موفق به کشف چهار ستاره غول پیکر در ابعاد 300 برابر خورشید شدند.

 

پیش از این محققان با رصد کهکشان راه شیری و سایر کهکشان ها، حد نهایی اندازه ستارگان را حداکثر 150 برابر جرم خورشید پیش بینی کرده بودند، اما این ستارگان جرمی دو برابر جرم مطرح شده در تئوری‌های علم نجوم دارند.

ادامه مطلب...

مریخیها زمین را چطور میبینند؟ / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/5/9:: 9:19 عصر

این عکس، نخستین تصویری است که منظومه زمین را از نگاه ساکنان خیالی سیاره سرخ نشان می‌دهد. این عکس در می 2003/اردیبهشت 1382 توسط مدارگرد نقشه‌بردار سراسری مریخ و از فاصله 139 میلیون کیلومتری گرفته شده است.

در اینجا زمین را در وضعیت تربیع مشاهده می‌کنید، یعنی نیمی از سطح زمین که رو به مریخ است، توسط آفتاب روشن شده و قابل مشاهده است. از نگاه ساکنان احتمالی مریخ، این وضعیت عکس‌برداری بهترین وضعیت برای ثبت تصاویر سیارات داخلی مانند زمین است؛ وضعیتی که در زمین به آن بیشترین کشیدگی می‌گوییم.


حل 2 معمای مهم منظومه شمسی

ارسال شده توسط رضا در 91/5/9:: 3:33 صبح
28-173.jpg

محققان فیزیک نجومی و علم شیمی کیهانی موفق به توضیح دو معمای مهم در منظومه شمسی شدند.

 

ستاره‌های دنباله‌دار و سیارک‌ها حاوی بلوک‌های سازنده منظومه شمسی هستند و منشا آن را توضیح می‌دهند. با این حال معماهای حل نشده زیادی پیرامون این اشیا کیهانی وجود دارند؛از جمله این که «چگونه ستاره‌های دنباله‌دار یخی ذراتی را به دست آوردند که در دماهای بالا تشکیل شده بودند» و یا «چگونه این ذرات نسوز دیواره‌هایی (rim) را با ترکیبات مختلف به دست آوردند»

ادامه مطلب...

تعقیب ماده تاریک در فضا

ارسال شده توسط رضا در 91/5/7:: 7:53 عصر

یک آشکار ساز هفت تنی که بیش از یک سال است در ایستگاه بین المللی فضایی قرار دارد بررسی جهان تاریک را آغاز خواهد کرد.

ساموئل تینگ برنده جایزه نوبل فیزیک به عنوان محقق ارشد پروژه جستجوی ضدماده در کیهان با استفاده از آشکار ساز فضایی گفت: این آشکار ساز یا طیف سنج مغناطیسی آلفا که از آن با عنوان AMS نیز یاد می کنند تاکنون همه رکوردها را در ثبت 17 میلیارد اشعه کیهانی و جمع کردن اطلاعات برای تحلیل ها شکسته است.

وی افزود: اکنون پرسش ما این است که کدام نقطه از جهان از ضدماده تشکیل شده است. این نقطه ممکن است هرکجا باشد و در دور دستها ذراتی تولید کند که ما با این آشکار ساز بتوانیم آنها را شناسایی کنیم.

ادامه مطلب...

<      1   2   3      >



بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 35 ، کل بازدیدها: 330373
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ