سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمادهسازی کاوشگر «کنجکاوی» با اجرای نخستین حمله لیزری و گسترش با

ارسال شده توسط رضا در 91/5/31:: 10:17 عصر
getty-400.jpg

مریخ‌نورد «کنجکاوی» در نخستین ماموریت لیزری خود توانست با موفقیت سنگی مریخی را با یک سلاح لیزری پر قدرت که برای بررسی محتویات معدنی مریخ طراحی شده است مورد حمله قرار دهد.

  ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آزمایشگاه علمی روباتیک روز یکشنبه (29 مرداد) پرتو لیزری خود را به یک سنگ کوچک با 30 پالس در یک دوره 10 ثانیه‌ای پرتاب کرد.

 هر پالس بیش از یک میلیون وات انرژی را برای حدود پنج یک میلیاردم ثانیه منتقل کرده که یک بخش سنگ به اندازه سر سوزن را برای تولید یک جرقه کوچک پودر می‌کند و توسط یک تلسکوپ کوچک سوار بر کاوشگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این درخشش یونیزه که از فاصله 7.6 متری قابل مشاهده است، سپس توسط سه طیف‌سنج به طول موجهای سازنده آن تجزیه شده که اطلاعاتی را در مورد ترکیبات شیمیایی سنگ هدف در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

 

 

این سیستم ترکیبی موسوم به ابزار ChemCam (مخفف شیمی و دوربین) قادر به درک بیش از شش هزار طول موج متفاوت در طیفهای فرابنفش، مادون قرمز و نور مرئی بوده و برای اجرای حدود 14 هزار سنجش در طول ماموریت مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی شده است.

 

 

هدف از کاربرد لیزر در روز یکشنبه در حقیقت یک تمرین هدفگیری برای این دستگاه بوده است.

 

 

به گفته ناسا، با این وجود دانشمندان از اطلاعات به دست آمده برای تعیین ترکیبات این سنگ موسوم به «تاج‌گذاری» استفاده خواهند کرد.

 

 

همچنین کنجکاوی در روز دوشنبه (30 مرداد) برای اولین بار از زمان حضور در سیاره مریخ، بازوی روباتیک بلند خود را گسترش داده و یک آزمایش حیاتی را با موفقیت به پایان رساند.

 

 

کنجکاوی در تلاش برای اطمینان از سلامت بازوی روباتیک 2.1 متری خود، پس از باز کردن آن چندین حرکت نمایشی آزمایشی را اجرا کرد. این بازوی روباتیک از پنج مفصل برخوردار بوده و با ابزارهای پیچیده برای نزدیک شدن بیشتر به محیط مریخ تجهیز شده است.

 

 

در زمان آزمایش تمام این مفاصل کشیده شده و بازو در جلوی کاوشگر گسترده و سپس مجددا به موقعیت ابتدایی خود در زمان سفر بسته شد.

 

 

بازوی روباتیک کنجکاوی یکی از قویترین ابزارهای این کاوشگر است. در انتهای این بازو یک برجک 30 کیلوگرمی قرار داشته که حدود 60 سانتیمتر است.

 

 

این برجک شامل یک حفار با قابلیت حفر تا 2.5 سانتیمتر در سنگهای مریخی، یک بیل و دیگر ابزارهای برای نمونه‌برداری، یک دوربین برای بررسیهای میکروسکوپی و یک طیف‌سنج برای تعیین ترکیب اهداف موشکی و سطحی است.

 

 

به گفته مهندسان ناسا، از این سیستم نمونه‌برداری در هفته‌های آینده استفاده خواهد شد.

 

 

کنجکاوی که یک کاوشگر یک تنی شش چرخ به اندازه یک خودرو است در روز 16 مرداد وارد گودال وسیع دهانه گیل در سطح مریخ شد که در نزدیکی استوای این سیاره قرار دارد.

 

 

هدف اصلی این کاوشگر دستیابی به کوه شارپ و بررسی سنگهای لایه‌ای آن و تعیین امکان وجود حیات میکروبی در مریخ است؛ اما کنترل‌کنندگان این ماموریت به طور تدریجی مجموعه ابزارهای پیچیده روی کنجکاوی را پیش از ارسال آن به اولین سفر جاده‌ای در مریخ بررسی می‌کنند.





بازدید امروز: 3 ، بازدید دیروز: 35 ، کل بازدیدها: 330366
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ