سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایش زیبای دنبالهدار «خورشید خراش» با نورافشانی 15 برابر ماه

ارسال شده توسط رضا در 91/7/10:: 3:8 عصر



 

محققان موفق به شناسایی یک ابردنباله‌دار جدید شده‌اند که در زمان عبور از آسمان زمین در سال آینده 15 برابر ماه نورافشانی خواهد کرد.

به گزارش (ایسنا)، محاسبات نشان داده که این عابر سماوی در نوامبر 2013 با درخشش بسیار زیادی از آسمان عبور کرده و حتی در نور روز نیز در اطراف خورشید قابل مشاهده است.

دنباله‌دار سی/2012 اس1 اکنون ایسون خوانده شده چرا که برای اولین بار ویتالی نوسکی و آرتیوم نوویچونوک روسی با استفاده از تلسکوپ شبکه نوری علمی بین‌المللی آن را شناسایی کرده بودند.

در حال حاضر ایسون کاملا کم نور است چرا که در اعماق فضا و در نزدیکی مدار سیاره مشتری قرار دارد اما در ماههای آینده این دنباله‌دار درخشان‌تر شده تا زمانی که با فاصله کمتر از دو میلیون کیلومتری از کنار خورشید در روز 28 نوامبر عبور کند.

این مسیر باعث می‌شود که این دنباله‌دار را یک خورشید‌خراش بنامیم و این خطر وجود دارد که دنباله‌دار در این فاصله نزدیک از خورشید تجزیه شود.

اما همچنین این امکان وجود دارد که حتی از «ایکیا- سکى» بزرگترین دنباله دار قرن گذشته نیز که ستاره‌شناسان را در 1965 بسیار هیجان‌زده کرده بود، درخشان‌تر شود.

اگر ایسون بتواند طبق پیش‌بینی‌ها دوام بیاورد، بسیار چشمگیرتر از دنباله‌دار مک‌نات خواهد شد که یک درخشش مشابه سیاره ناهید را با یک دنباله بلند درخشان در ژانویه 2007 به نمایش گذاشته بود.

ایسون بنظر می‌رسد که از یک مدار سهمی‌وار برخوردار باشد که باعث شده دانشمندان به این باور برسند که این دنباله‌دار برای اولین بار از میان منظومه شمسی عبور می‌کند. این امر بدین معنی است که این دنباله‌دار احتمالا از ابر اورت در اطراف منظومه شمسی نشات گرفته است.

این دنباله‌دار یک توپ بزرگ از سنگ و یخ بوده و احتمالا حاوی ترکیبات فرار مانند یخ آب باشد که مانند جتهای گاز و غبار در فضا منتشر می‌شوند.

ایسون اگر بتواند نزدیکی با خورشید را دوام بیاورد از اواخر ماه نوامبر تا اوایل دسامبر در نیمکره شمالی زمین قابل مشاهده خواهد بود. اما همچنین ستاره‌شناسان متذکر شده‌اند دنباله‌دارهای خورشید‌خراش می‌توانند تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی باشند. کهوتک یکی از مثالهای بارز از دنباله دارهایی بود که در جهش خود به سوی خورشید در سال 1973 جان سالم بدر نبرد.

سال آینده همچنین دنباله‌دار دیگری موسوم به «پن‌استارز(سی/2011 ال 4)» در مارس 2013 در آسمان با درخششی برابر ستارگان دیگر قابل مشاهده خواهد بود.





بازدید امروز: 36 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330631
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ