سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناسا غافلگیر شد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/26:: 5:38 عصر

 استراتژی‌های ناسا در خصوص مریخ و تلاش‌های مربوط به رسیدن هرچه سریع‌تر پای انسان به این سیاره همواره در حال تغییر و بهبود است.

به تازگی گروهی از دانشمندانی که در زمینه مریخ و اکتشافات مربوط به آن فعالیت می‌کنند به فراخوان ناسا جهت ارائه راهکارهایی برای بهبود استراتژی‌های مربوط به اکتشافات روباتیکی در مریخ پاسخ مثبت داده‌اند.

آنها با مطرح کردن حدود 400 نظریه در این خصوص و همچنین طرح پیشنهاداتی مفهومی برای طراحی مأموریت‌های آتی به مریخ توجه مقامات ارشد ناسا را به خود جلب کرده‌اند.

در بودجه سال 2013 ناسا که از سوی رییس‌جمهور آمریکا ارائه شده است، کاهش قابل توجهی در بودجه برنامه مریخ این آژانس فضانوردی دیده می‌شود.

 

در نتیجه مدیران ارشد ناسا تصمیم گرفتند تا مأموریت ExoMars که توسط اروپایی‌ها اداره می‌شود را به حال تعلیق درآورند.

بر اساس این برنامه قرار است که در سال‌های 2016 و 2018 به ترتیب مدارگرد و مریخ‌نوردی به سوی سیاره سرخ پرتاب شود.

کاهش چشمگیر بودجه برنامه‌های مریخ، ناسا را بر آن داشته است تا به خانه‌تکانی گسترده‌ای در زمینه استراتژی‌های مربوط به اکتشاف در مریخ دست بزند تا شاید بهترین ایده‌ها برای توسعه اکتشافات در سیاره سرخ، آن هم با توجه به بودجه محدود موجود مطرح شود.

اما نکته جالب توجه این است درحالی که ناسا انتظار داشت در جریان کارگاه تخصصی نگرش‌ها و طرح‌های مفهومی مربوط به اکتشافات مریخ که در هوستون برگزار شد تا 200 پیشنهاد دریافت کند اما شمار ایده‌های مطرح شده به حدود 400 مورد رسید.

جان گرانسفلد، از مدیران ارشد ناسا در برنامه مریخ با اشاره به حجم خیره‌کننده پیشنهادهای مطرح شده می‌گوید: این پاسخ قاطع، پیام روشنی در خود داشت و آن چیزی نیست جز این‌که اکتشافات در مریخ در زمره اولویت‌های مربوط به اکتشافات آینده قرار دارد.

او ادامه داد: اکنون بزرگ‌ترین چالش فراروی ما، انتخاب بهترین گزینه‌ها از میان این ایده‌هاست. این درحالی است که در استراتژی کلی برنامه‌های ناسا، توجه ویژه‌ای نیز روی آموزش فضانوردانی شده است که احتمالا در دهه سوم قرن حاضر راهی مریخ خواهند شد.

ناسا در نظر دارد در سال 2013 مدارگردی موسوم به MAVEN نیز روانه مریخ کند. این نخستین مأموریت ناسا درخصوص مریخ است که با هدف درک بهتر از اتمسفر فوقانی سیاره سرخ انجام می‌شود.

گفته می‌شود نتایج به دست آمده از این مأموریت نقش قابل توجهی در شکل‌گیری برنامه‌های آتی ناسا درخصوص توسعه اکتشافات مریخ خواهد داشت.

livescience 





بازدید امروز: 6 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330773
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ