سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر ناسا از تصادم خیالی دو کهکشان!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/27:: 3:0 عصر
228.JPG

ناسا تصاویری از دو کهکشان در حال تصادم را درحالی ارسال کرد که آن‌ها در واقع ده‌‌ها میلیون سال نوری از هم فاصله دارند.

 نزدیک شدن این دو کهکشان که NGC 3314 A و NGC 3314Bنام دارند در واقع خطای دید است.

بزرگترین نشانه دال بر این که آیا کهکشان‌ها در حال تعامل‌اند یا خیر، شکل آن‌هاست. نیروهای گرانشی عظیم موجود در ادغام کهکشان‌ها به اندازه کافی برای خارج کردن یک کهکشان از شکل طبیعی خود در مدت زمان طولانی قبل از تصادم واقعی آن قوی هستند.

 

از شکل انداختن یک کهکشان نه تنها موجب تغییر در ساختار آن می‌شود، بلکه می‌تواند آغازگر روندهای جدیدی در تشکیل ستاره‌‌ها که معمولاً به عنوان ستاره‌های آبی روشن و سحابی‌های درخشان قابل رویت‌اند، باشد. تصویر دوم نشان می‌دهد این کهکشان‌ها هرگز در مسیر تصادم نبوده و نیستند و بررسی‌های حرکت این دو کهکشان حاکی از آن است که هر دوی آن‌‌ها به طور نسبی دست‌نخورده‌اند و مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند.

با این حال نوعی تغییر شکل در کهکشان NGC 3314A مشاهده می‌شود که این امر تقریباً منحرف کننده است. شکل تغییر یافته NGC 3314A"s که در قسمت پایین قابل رویت بوده و دارای دسته‌یی از ستارگان آبی- سفید است، به دلیل تعامل با کهکشان NGC 3314B نیست. بلکه به احتمال فراوان این امر ناشی از رویارویی آن با کهکشان مجاور به نام NGC 3312 و یا هر کهکشان نزدیک دیگر است.

با این حال هم‌ترازی تصادفی این دو کهکشان بر چگونگی مشاهده آن‌ها تاثیر می‌گذارد.این هم‌ترازی کهکشان‌ها برای ستاره‌شناسان در مطالعه میکرولنزی گرانشی (gravitational microlensing) بسیار کارآمد است. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که ستاره‌های موجود در یک کهکشان موجب اختلالات کوچک در نور ساطع شده از کهکشان دوردست‌تر می‌شود.

 





بازدید امروز: 48 ، بازدید دیروز: 18 ، کل بازدیدها: 329844
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ