سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تلسکوپ فضایی اشعه ایکس ناسا در مدار زمین قرار گرفت

ارسال شده توسط رضا در 91/3/25:: 1:54 عصر
218-1.png

تلسکوپ اسپکتروسکوپی هسته‌‌ای NuSTAR ناسا روز چهارشنبه از منطقه‌ای در میان اقیانوس آرام به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

 هواپیمای جت L-1011 "Stargazer" ساعت 16 به وقت گرینویچ، موشک Pegasus XL حامل تلسکوپ فضایی اشعه ایکس ناسا را به منطقه مورد نظر در اقیانوس آرام منتقل و موشک را در هوا رها کرد.

پس از روشن شدن موتورها، موشک حامل تلسکوپ راهی فضا شد. حدود 13 دقیقه بعد تلسکوپ فضایی با جدا شدن از موشک، در مدار تعیین شده در ارتفاع 563 کیلومتری بالای زمین قرار گرفت.

 

به گفته مقامات ناسا، هزینه های این شیوه پرتاب (انتقال موشک از طریق یک هواپیما به میان آسمان) در مقایسه با پرتاب مستقیم یک موشک بسیار کمتر است.

«یوجین کیم» مدیر پروژه تلسکوپ NuSTAR در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) گفت: تلسکوپ فضایی پس از استقرار در محل تعیین شده با گشودن پنل‌های خورشیدی، باتری‌های خود را شارژ و گزارشی نیز از وضعیتش به زمین مخابره کرد.

سیاهچاله‌ها نامرئی هستند، اما مناطق اطراف آنها دارای پرتوهای اشعه ایکس است. تلسکوپ «NuSTAR» قادر به تشخیص بالاترین میزان انرژی اشعه ایکس از کیهان است و می تواند از درون گرد و غبار و گازهای موجود در فضا، سیاهچاله های پنهان در کهکشان راه شیری و کهکشان های دور دست، همچنین سایر اجرام آسمانی را شناسایی کند.

قرار است نقشه جدیدی از سیاهچاله های قدیمی و سیاهچاله های تازه در کهکشان راه شیری تهیه شود. شناسایی بقایای ابرنواخترهای باستانی و ستاره های منفجر شده در قرن های گذشته از دیگر برنامه های مأموریت دوساله تلسکوپ NuSATR‌ عنوان شده است.

پروژه 165 میلیون دلاری تلسکوپ اسپکتروسکوپی هسته‌ای NuSTAR با رصد بخش دیده نشده از کیهان، امکان بررسی دقیق‌تر نحوه شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها را فراهم می‌کند.





بازدید امروز: 51 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330646
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ