سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لحظاتی پس از انفجار بزرگ در روایت تصویری جدید تلسکوپ «اسپیتزر»

ارسال شده توسط رضا در 91/3/22:: 2:9 عصر
getty00-46.jpg 

تلسکوپ فضایی «اسپیتزر» در جدیدترین تصاویر خود به نمایش لحظاتی پس از انفجار بزرگ در حدود 13.7 میلیارد سال پیش پرداخته است.

به گزارش ایسنا به گفته ستاره‌شناسان این تصاویر نشان‌دهنده نورهای درخشان توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر در حقیقت اولین ستارگانی هستند که پس از رویداد بزرگ مهبانگ به وجود آمده‌اند.

این اجسام کم نور احتمالا ستاره‌هایی غول‌پیکر یا سیاه‌چاله‌های بسیار حریص هستند.

اگرچه به دلیل مسافت بسیار زیاد آنها نمی‌توان این اجسام را به طور جداگانه تشخیص داد اما اسپیتزر به ثبت شواهد جدید و متقاعدکننده‌ای از آنچه شبیه به یک طرح جمعی از نور مادون قرمز آنها بوده، پرداخته است.

اسپیتزر ابتدا نشانه‌هایی از این طرح نور دورافتاده را که «اشعه مادون قرمز زمینه کیهانی» نام داشته، در سال 2005 و سپس به طور دقیقتر در سال 2007 کشف کرد.

اکنون این تلسکوپ در دوره تمدید شده ماموریت خود قرار داشته که در آن به مطالعات عمقی‌تر در بخش‌های خاصی از آسمان می‌پردازد.

به گفته الکساندر کاشلینسکی از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، این اجسام فوق‌العاده درخشان بوده‌اند.

کاشلینسکی در مقاله خود که در مجله Astrophysical Journal منتشر شده، نوشته است: هنوز نمی‌توان به شکل مطمئن منابع اسرارآمیز این نور را که ممکن است از یک کهکشان نزدیک باشد، تعیین کرد؛ اما اکنون احتمال این امر زیاد است که ننشانه‌هایی از اوائل ایجاد جهان بدست آورده باشیم. اسپیتزر در حال ایجاد یک نقشه مسیر برای تلسکوپ آینده ناسا موسوم به جیمز وب است که به تعیین دقیق ماهیت این اجسام خواهد پرداخت.

به گفته این دانشمند ناسا، این تصاویر می‌توانند در گشایش برخی از اسرار انفجار بزرگ کمک کنند.

تلسکوپ اسپیتزر به نظارت و بررسی تایش مادون قرمز تابیده شده از اجسام در منظومه شمسی و ورای آن می‌پردازد.

این تلسکوپ یک رصدخانه فضایی مادون قرمز بوده که در سال 2003 به فضا پرتاب شد و از آن زمان در فضای عمیق در مدار خورشید می گردد.

اسپیتزر با یک آینه 85 سانتیمتری و یه ابزار علمی قادر به بررسی اجسام درون منظومه شمسی و همچنین اجسام دورتر است.

در ماه مارس بیش از 35 هزار علاقه‌مند به ستاره‌شناسی در یک پروژه آنلاین موسوم به «پروژه راه‌شیری» به بررسی داده‌های اسپیتزر پرداخته و موفق به شناسایی حبابهایی شدند که توسط ستاره‌های داغ و جوان به سمت گاز و غبار اطراف آنها تولید و منتشر می‌شد.

 

پروژه راه شیری اسپیتزر برای کشف حبابهای فضایی ستارگان

 

 

تلسکوپ فضایی اسپیتزر




بازدید امروز: 50 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330645
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ