سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معروفترین برخوردهای شهابی +عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/3/20:: 3:35 عصر

پدیده برخورد شهاب سنگ و اجرام آسمانی با زمین یکی از اتفاقات طبیعی است که از آغاز آفرینش وجود داشته و برخورد آنها با ستاره ها و سیارات مختلف به تشکیل بسیاری از کرات در منظومه شمسی و در کل کهکشان موجب شده است. کره زمین نیز از ابتدا با تعداد زیادی از برخوردهای شهاب سنگی رو به رو بوده است که موجب به وجود آمدن چاله ها، دریاچه ها و یا حتی تغییرات کلی جوی شده است. در این مطلب شما را با تعدادی از این برخوردها آشنا می کنیم.


دریاچه های " Clearwater "
این دو دریاچه که در شمال کانادا قرار دارند بنا بر تحقیقات صورت گرفت در یک زمان بر اثر برخورد دو شهاب سنگ به زمین به وجود آمدند. دانشمندان نتوانسته اند به درستی تشخیص دهند که آیا این دو شهاب سنگ از ابتدا جدا بوده و یا پس از گذر از جو زمین به دلیل حرارت بالا از یک دیگر جدا شدند. این دو دریاچه بزرگ دارای پهنایی به اندازه 24 و 35 کیلومتر هستند.



حفره " Barringer "
حفره مورد نظر در منطقه شمالی ایالت آریزونای آمریکا در حدود 50 هزار سال پیش تشکیل شده است. بنا بر نظر کارشناسان جنس شهاب سنگ مورد نظر از آهن بوده و با سرعتی در حدود 72420 کیلومتر بر ساعت به زمین برخورد می کند. حاصل این برخورد انفجاری به قدرت 10 مگاتن بوده است.



سنگی در وسط میدان کریکت
در جولای 2010 میلادی در یک حادثه نادر در جریان برگزای کریکت در کشور انگلستان یک تکیه سنگ آسمانی به قدمت 4.5 میلیارد سال در وسط زمین بازی به زمین خورد و دو تکیه شد. یک تکیه از این سنگ جدا شده و به سینه یکی از بازیکنان به نام "جان مارسزل" برخورد کرد. او از این برخورد جان به در برد و تصمیم گرفت تکیه سنگ مورد نظر را به عنوان یک یادگار برای نسلهای بعدی خود حفظ کند. این برخورد اولین برخورد یک جرم آسمانی با حریم کشور انگلستان تا آن زمان بوده است.



حادثه تانگوسکا در سیبری
این واقعه که به سال 1908 میلادی در منطقه سیبری کشور روسیه رخ داد یکی از معروفترین موارد برخورد شهاب سنگ با زمین در تاریخ معاصر است. در ساعت 7 و 14 دقیقه صبح روز سی ام ژوئن سال 1908 میلادی یک شهاب سنگ بزرگ به قطر چندین متر در جو زمین منفجر شده تکه های مختلف آن راهی زمین شدند. قبل از برخورد نیز دوباره این سنگها به چند تکه تقسیم شدند و سپس به زمین برخورد کردند. اما انفجار به وجود آمده در جو زمین نیروی در حدود بمب اتمی که بر روی هیروشیما افتاد داشته و باعث از بین رفتن 80 هزار درخت شد.



حادثه چیلینگ یانگ
شاید حادثه شرح داده شده در بالا یکی از قوی ترین انفجارهای مربوط به شهاب سنگها بوده باشد اما در سال 1490 میلادی در منطقه " چیلینگ یانگ " به نوعی ترسناکترین رویارویی انسان با اجرام آسمانی روی داد. در این برخورد یک سنگ آسمانی پس از ورود به جو زمین منفجر شده و به تکیه های کوچکتر تبدیل شدند و به راه خود به سمت زمین ادامه دادند. میزان دقیق تلفات این حادثه مشخص نیست اما به نظر چیزی در حدود 10 هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.



تولد ماه
آیا تاکنون فکر کرده اید که کره ماه از کجا آمده است و چگونه تشکیل شده است؟ تئوری های مختلفی در زمینه تشکیل کره ماه وجود دارد اما مهمترین تئوری که توسط بسیاری از کارشناسان نیز مورد تایید واقع شده است این نظریه است که کره زمین در زمانی که در حال تشکیل بوده و هنوز شکل امروزی خود را پیدا نکرده بوده است مورد اصابت یک شهاب سنگ قرار می گیرد و بخشی از زمین به هیمن دلیل کنده شده و ماه را تشکیل دهد. شبیه بودن بخش زیادی از مواد تشکیل دهنده سطح ماه با زمین نیز این نظریه را تایید می کند.



دایناسورها و شهاب سنگ
حتما بسیاری از شما این نظریه را شنیده اید که دایناسورها به دلیل برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین منقرض شدند. باید گفت که این نظریه به احتمال زیاد صحیح است.به احتمال زیاد شهاب سنگی به قطر 15 کیلومتر به زمین برخورد کرده است که انفجار حاصل از آن به یک دوره یخبندان طولانی منجر شده و بسیاری از دایناسورها را از بین برد.



شهاب سنگها و آینده
تا چند دهه پیش انسان ها خیلی نگران برخورد شهاب سنگ ها با زمین نبودند و تصور می کردند که دوره برخورد شهاب سنگها به زمین و خصوصا شهاب سنگهای بزرگ مربوط به گذشته است. در سال 1937 میلادی شهاب سنگ " هرمس " به قطر 1 کیلومتر با فاصله کمی از کنار زمین عبور کرد. در صورت برخورد این شهاب سنگ با زمین ممکن بود که حیات به طور کل در روی زمین به پایان برسد. در عین حال بسیاری از دانشمندان در مورد لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای دفاع از زمین در برابر تهدید شهاب سنگ ها تاکید دارند.





بازدید امروز: 28 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330623
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ