سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمان پرتاب نخستین فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی بینالمللی اعلا

ارسال شده توسط رضا در 91/1/31:: 2:24 عصر

سازمان فضایی ناسا از ترخیص یک فضاپیمای باری متعلق به شرکت اسپیس برای پرواز آزمایشی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی خبر داد.

 ماموریت «دراگون» اولین پرواز یک فضاپیمای خصوصی به سوی ایستگاه فضایی محسوب شده که یک مجموعه مداری 100 میلیارد دلاری مشترک میان آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن وکانادا در ارتفاع 386 کیلومتری زمین است.

ناسا در پی پایان برنامه 30 ساله شاتل خود اکنون بر روی شرکتهای اسپیس ایکس و اوربیتال ساینس برای انتقال تدارکات و تجهیزات علمی به ایستگاه فضایی حساب می‌کند.

قراردادهای ترکیبی این دو شرکت برای انتقال محموله‌ها حدود 3.8 میلیارد دلار است.

مایک سوفردینی، مدیر برنامه ایستگاه فضایی در نشست مطبوعاتی پس از بازبینی ناسا از ماموریت پیش روی ناسا اظهار کرد: به منظور عملکرد موفق ایستگاه فضایی، این سیستمها باید به آنجا منتقل شوند.

به گفته الون موسک، موسس مدیرعامل شرک اسپیس ایکس، تا کنون ناسا 381 میلیون دلار در موشک و فضاپیمای باری این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و قرار است 700 میلیون دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری انجام شود.

موشک فالکون 9 و فضاپیمای دراگون همچنین قرار است در آینده برای انتقال فضانوردان به فضا نیز مورد استفاده قرار گیرند.

آمریکا امیدوار است بتواند یکه‌تازی روسیه را در انتقال فضانوردان به ایستگاه که بیش از 60 میلیون دلار به ازای هر شخص هزینه‌ برای این کشور در بر داشته، تا سال 2016 بشکند.

به گفته موسک، این یک پرواز آزمایشی بوده و شاید نتواند مسیر را با موفقیت تا مقصد طی کند؛ اما فرصت خوبی برای امتحان است.

در صورت موفق بودن این آزمایش، فضاپیمای دراگون به اجرای یک مجموعه مانور و آزمایش در مدار پرداخته تا زمانی که ناسا برای نزدیک شدن آن به ایستگاه فضایی که برای سوم مه برنامه‌ریزی شده، اجازه صادر کند.

در صورت موفقیت، این فضاپیما برای چندین هفته به ایستگاه متصل باقی مانده و سپس به سوی زمین حرکت کرده و برای بازیافت در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، این فضاپیما قرار است 521 کیلوگرم مواد غذایی و تجهیزات غیرحساس و همچنین تدارکاتی را به ایستگاه منتقل کند. در راه بازگشت نیز 660 کیلوگرم محموله با دراگون به زمین بازخواهد گشت.

فضاپیماهای اروپایی و ژاپنی که به سوی ایستگاه پرواز می‌کنند، در جو زمین سوخته و به زمین باز نمی‌گردند.

قرار است آخرین بازبینی ناسا بر روی این ماموریت در تاریخ 23 آوریل (چهارم اردیبهشت) برای تائید نرم‌افزار پرواز اسپیس‌ایکس انجام شود.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، موشک فالکون 9 در روز 30 آوریل (11 اردیبهشت) در ساعت 16:22 به وقت گرینویچ به مدار پرتاب شود.





بازدید امروز: 34 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329741
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ