سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راز تشکیل حلقههای زحل در گرو یک پرونده قتل کهکشانی!

ارسال شده توسط رضا در 90/11/20:: 10:41 صبح

 

تحقیقات جدید پرده از راز تشکیل حلقه‌های سیاره زحل برداشته که احتمالا ما را با پرونده‌ای جنایی در حوزه کهکشان روبرو می‌کنند!

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قربانی این جریان یکی از قمرهای ناشناس زحل بوده که 4.5 میلیارد سال قبل ناپدید شده است.

 

محققان موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در کلورادو معتقدند که احتمالا یک لایه گاز هیدروژن مسبب انهدام این قمر بوده و اینکه آن گاز نیز ناپدید شده و تنها این حلقه‌های با شکوه به عنوان شاهد از آن رویداد باقی‌مانده‌اند.

 

همچنین بر اساس یک نظریه جدید، حلقه‌های یخی زحل زمانی به وجود آمده‌اند که این سیاره یک لایه یخ را از قمر منهدم شده گرفته ‌است.

طبق اظهارات محققان، باقیمانده این قمر پس از انهدام همچنان دور زحل می‌چرخیده و یک لایه یخ به مدار سیاره منتقل کرده که حلقه‌ها از آن بوجود آمدند.

 

نظریه‌های قبلی بر این اساس بوده که برخی از قمرهای زحل با هم برخورد کرده که خرده‌های آن باعث به وجود آمدن حلقه‌ها شده است. اما این نظریه از آنجایی که 95 درصد حلقه‌ها از یخ تشکیل شده، ضعیف باقی ماند.

 

بر اساس نظریات جدید محققان لایه گاز هم باعث ایجاد هم انهدام قمرها شده ‌است.

 

این انهدام‌های مارپیچی حدود 10هزار سال طول کشیده و کلید فهم منشا حلقه‌ها درک این مساله است که در آن زمان چه اتفاقی برای آنها افتاده‌است.

 

به گفته محققان، حلقه‌های اولیه 10 به 100بار بزرگتر از اندازه کنونی آنها بوده اما در طول زمان یخ موجود در حلقه‌های خارجی با برخی از قمرهای کوچک داخلی زحل یکی شده‌است.

 

سیاره زحل 62 قمر دارد که 53 قمرآن دارای نام هستند.

 

اما به اعتقاد محققان، این مساله نمی‌تواند حلقه‌های سیارات دیگر از جمله مشتری، نپتون و اورانوس را که احتمالا به طریق دیگری تشکیل شده اند، توضیح بدهد.





بازدید امروز: 29 ، بازدید دیروز: 43 ، کل بازدیدها: 329988
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ