سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناسایی دوقلوهای داغ زمین در خارج از منظومه شمسی!

ارسال شده توسط رضا در 90/10/3:: 1:35 عصر

 

سیارات جدید «کپلر-20e» و «کپلر-20f» در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره خود گردش می‌کنند که سطح آنها را بسیار داغ کرده و وجود آب مایع و قابل سکونت‌بودن آنها را غیر ممکن می‌کند.

«کپلر-20f» احتمالا از یک جو ضخیم بخار آب برخوردار بوده و سیاره «کپلر-20e» نیز که کمی از زمین کوچکتر است،‌ سطحی بسیار داغ دارد.

هر دو سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره خود گردش می‌کنند و از سال‌های به ترتیب 9 و 16 روزه برخوردارند.

دکتر «فرانسوا فرسین»، یکی از ستاره‌شناسان مرکز فیزیک نجومی هاروارد اسمیتسون در کمبریج اظهار کرد: این اولین بار است که بشریت موفق به شناسایی جسمی شبیه به زمین در اطراف یک ستاره شده و ممکن است سیارات این‌چنینی بیشتری وجود داشته باشد.

ستاره «کپلر 20» که میزبانی این سیارات را بر عهده دارد، در فاصله 945 سال نوری از زمین قرار دارد.

تا کنون سیارات خارج از منظومه شمسی زیادی شناسایی شده‌اند که بین 1.5 تا دو برابر زمین هستند. حتی این سیارات جدید نیز از جرم متفاوتی نسبت به زمین برخوردار بوده و از این رو برخی دانشمندان نامگذاری آنها را به عنوان شبه زمینی اشتباه عنوان کرده‌اند.

چند هفته پیش، تلسکوپ کپلر موفق به شناسایی سیاره «کپلر-22b» شد که 204 برابر زمین بوده و در منطقه قابل سکونت از ستاره خود قرار دارد. با این حال دانشمندان احتمال قابل حیات بودن این سیاره را تردید برانگیز خوانده‌اند.

به گفته «درسین»، «کپلر-22b» به اندازه 13 برابر زمین بوده و بیشتر شبیه یک نپتون کوچک است؛ از این رو احتمالا قابل حیات نیست.

این یافته‌ها که در مجله «نیچر» منتشر شده‌اند، نشان دهنده این مطلب هستند که هر دو سیاره بخشی از یک خانواده سیستم خورشیدی متشکل از یک سیاره بزرگتر هستند. «کپلر-20f» از شعاع 1.03 برابر زمین و «کپلر-20e» از شعاعی 0.87 برابر زمین برخوردارند.

هر دو سیاره به نظر صخره‌ای و داغ بوده و از ترکیبی از آهن و سیلیکات برخوردارند.

دمای «کپلر-20f» در حدود 426 درجه سانتی گراد و سیاره دیگر 726 درجه تخمین زده شده است.

سیارات منظومه «کپلر 20» در جایگاه کنونی خود شکل نگرفته، بلکه در منطقه دورتری بوجود آمده و سپس در اثر انفعالات با دیسک مواد شکل‌دهنده این سیارات به سوی مرکز کشیده شده‌اند.





بازدید امروز: 11 ، بازدید دیروز: 35 ، کل بازدیدها: 330374
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ