سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نجات اعجاب برانگیز یک دنباله دار پس از شیرجه بی باکانه در خورشی

ارسال شده توسط رضا در 90/9/28:: 7:42 صبح

دنباله‌دار لاوجوی (Lovejoy) در شیرجه خود به درون جو داغ خورشید، آن را دور زده و سالم از آن خارج شده بود.

به گفته دانشمندان، این دنباله‌دار که شیرجه قهرمانانه آن از سوی پنج فضاپیمای رصدخانه دینامیک خورشیدی، کاوشگرهای استریو، ریزماهواره پروبا2 اروپا و رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری ناسا و اسا رصد شده، از هسته یخی بسیار بزرگی برخوردار بوده که توانسته نزدیکی یک ساعته در برابر تاج خورشیدی چندین میلیون درجه‌ای را تاب بیاورد.

در تصاویر رصدخانه دینامیک خورشیدی، ‌دنباله این جسم آسمانی در زمان ورود به جو داغ خورشید و در فاصله 120 هزار کیلومتری سطح آن به شدت حرکت می‌کرده که به زعم دانشمندان احتمالا نشانه مواجهه آن با امواج پلاسمای درون تاج یا حتی حلقه‌های مغناطیسی جو این ستاره بوده است.

دنباله‌دار لاوجوی در دسامبر 2011 توسط تری لاوجوی، ستاره‌شناس آماتور استرالیایی کشف شد. دانشمندان به سرعت دریافتند که این جسم از خانواده دنباله‌دارهای کروتس است که در فاصله بسیار نزدیکی از خورشید حرکت می‌کنند. این اجسام بسیار کوچک و در تعداد زیاد بوده و رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری تقریبا هر چند روز یکبار، سقوط یکی از آنها را در خورشید رصد می‌کند؛ اما لاوجوی بسیار بزرگتر از دنباله‌دارهای دیگر کروتس بوده و این حد نزدیکی و سپس نجات آن از محیط بسیار داغ خورشید بسیاری از دانشمندان را متعجب کرده است.





بازدید امروز: 24 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330227
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ