سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تازهترین تصاویر واضح ناسا از درخشش اسرار قمر یخی زحل

ارسال شده توسط رضا در 90/9/15:: 12:38 عصر

این تصاویر که توسط ابزار رادار کروی «کاسینی» ثبت شده، به نمایش شیارهایی در سطوح بخش قطب جنوب قمر «انسلادوس» از جمله بافت‌های غیرمنتظره در یخ این قمر پرداخته‌اند.

البته این تصاویر شامل طرح‌های راه‌راه ببری مشهور «انسلادوس» نیست. این طرحها در حقیقت شکافهای عظیم روی سطح این قمر یخ‌زده هستند که ذرات یخ و بخار از خود پرتاب می‌کنند.

محققان به دقت به بررسی منطقه‌ای از قمر «انسلادوس» پرداختند که از طرحهای سطحی خشن برخوردار بوده و در تصاویر رادار «کاسینی» به روشنی می‌درخشند. این منطقه در عرض 63 درجه جنوبی و طول 51 درجه غربی قرار گرفته است.

«استیو وال»، معاون تیم رادار «کاسینی» در بیانیه‌ای اظهار کرد: هنوز دلیل درخشش این منطقه مشخص نشده، اما یک احتمال این است که شاید سنگ‌های گرد یخی منجر به این روشنی شده است.

دانشمندان همچنین در حال بررسی منطقه‌ای هستند که «کاسینی» در آن موفق به شناسایی بستر سنگی شیاردار یخ‌آب شده است. این تصویر به نمایش الگوهای زیروبم غیرمعمول و پیچیده‌ای پرداخته که تا پیش از این مشاهده نشده ‌بودند. این ناحیه در حدود عرض 65 درجه جنوب و طول 293 درجه غربی واقع شده است.

«انسلادوس» ششمین قمر بزرگ سیاره زحل است که این تصاویر به نمایش شباهتهای آن با قمر «تیتان»، بزرگترین قمر این سیاره پرداخته است.

دامنه‌های تپه‌های غربی «تیتان» موسوم به «Xanadu» نیز درخشان هستند. محققان در تحقیقات بعدی خود به بررسی این مسأله خواهند پرداخت که آیا این درخشش‌ها بر اساس یک فرایند مشابه یا متفاوت اتفاق می‌افتند.

فضاپیمای «کاسینی» ناسا در سال 1997 به فضا پرتاب شده و در سال 2004 به سیاره زحل رسید. این فضاپیما به همراه خود کاوشگر «هویگنس» سازمان فضایی اروپا را حمل کرد که بر روی قمر «تیتان» پیاده شده است.

در سال 2008، «کاسینی» ماموریت اولیه خود را برای کاوش زحل، حلقه‌ها و قمرهای آن به پایان رسانده و دوره اجرایی آن از آن زمان برای دوبار افزایش یافته که آخرین آن تا سال 2017 ثبت شده است.

ایسنا





بازدید امروز: 19 ، بازدید دیروز: 98 ، کل بازدیدها: 330884
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ