سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهارمین شکست فضایی روسیه در دستیابی به مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/8/19:: 7:19 عصر

 

‌فضاپیمای «فوبوس گرانت» به معنی «خاک فوبوس» روز سه‌شنبه در ساعت 20:16 به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شده و قرار بود اکنون در مسیر قمر فوبوس بوده و تا پاییز 2012 به آن برسد.

به گفته مقامات روسی، این کاوشگر به طور کامل مرحل جداسازی از موشک «زنیت» را انجام داده اما سیستم‌های رانش آن که قرار بود این فضاپیما را به سوی مریخ بفرستند، روشن نشدند.

ولادیمیر پوپووکین، رئیس سازمان فضایی روسیه در گفتگو با ریا نووستی اظهار کرد: ما همگی شب سختی را گذراندیم چرا که قادر به شناسایی فضاپیما پس از جدا شدن آن نبودیم. اما اکنون موقعیت آنرا تشخیص داده و دریافته‌ایم که موتور آن روشن نشده بود.

پاپوکین اضافه کرد که مهندسان هنوز در مورد علت بروز این اشکال مطمئن نبوده و ممکن است که رایانه های روی این فضاپیما، فرمان را به طور کامل ارسال نکرده ‌باشند.

درهرصورت، این اشکال یک ضربه جدی به ماموریت 163 میلیون دلاری فوبوس گرانت بود که قرار بود نمونه‌هایی از سطح قمر فوبوس را جمع اوری و تا سال 2014 به زمین منتقل کند. این در حالی است که مقامات ناسا از وجود امیدهایی برای ادامه کار این فضاپیما باشد که اولین ماموریت بین‌سیاره‌ای روسیه از سال 1996 محسوب می‌شود.

به گفته روزنامه‌های روسی، مقامات این کشور از تلاش‌ها برای راه اندازی مجدد این برنامه خبر داده‌اند و این که این فضاپیما اکنون در یک مدار محافظت شده قرار داشته و تانکرهای سوخت آن صدمه ندیده‌اند.

به گفته پاپووکین، مهندسان سه روز برای تشخیص و برطرف کردن مشکل فرصت دارند و پس از آن باتری‌های این فضاپیما به پایان رسیده و قطعه‌ای دیگر به زباله‌های فضایی اضافه خواهد شد.

فوبوس گرانت همچنین اولین کاوشگر مریخ چین موسوم به «یینگ‌هو یک» را به همراه خود داشته که قرار بود از این فضاپیما جدا شده و وارد مدار اطراف مریخ شود.

درصورت عدم رفع اشکال فوبوس گرانت، این فضاپیما چهارمین تلاش ناکام روسیه برای دستیابی به مریخ خواهد بود.

فضاپپیماهای فوبوس یک و فوبوس دو روسیه که در ژوئیه 1988 به سمت مریخ پرتاب شدند، پیش از کامل شدن ماموریت خود با شکست مواجه شدند. همچنین فضاپیمای مریخ 96 این کشور نیز کمی پس از پرتاب در نوامبر 1996 در اقیانوس آرام سقوط کرد.

البته روسیه تنها کشوری نیست که در تلاش‌های خود برای دستیابی به سیاره سرخ‌رنگ با مشکل مواجه شده و تقریبا نیمی از ماموریت‌ها با این هدف، شکست خورده‌اند.

ناسا قصد دارد یک ماموریت جدید آمریکایی را در ماه جاری به سوی مریخ آغاز کند.

ماموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ قرار است یک مریخ‌نورد موسوم به کیوریاسیتی را که به اندازه یک خودرو است، برای کاوش دهانه گیل به مریخ بفرستد.





بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 55 ، کل بازدیدها: 330163
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ