سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گامی حیاتی در شکست تعلیق پروازهای سرنشیندار

ارسال شده توسط رضا در 90/8/9:: 2:42 عصر

یک فضاپیمای بدون سرنشین روسی به همراه نزدیک به سه تن تدارکات در پروازی که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه‌های آینده دارد، روز گذشته (یکشنبه) به سوی این ایستگاه پرتاب شد.

فضاپیمای باری «پروگرس 45» در ساعت 10:11 روز یکشنبه - به وقت گرینویچ - از پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این فضاپیما قرار است در روز چهارشنبه به ایستگاه فضایی ملحق شود

این پرتاب، نخستین ماموریت به سوی ایستگاه پس از شکست پرواز پیشین «پروگرس 44» محسوب می‌شود که در 24 اگوست با مشکل روبه‌رو شد و این فضاپیمای سایوز در پی نقص در مرحله سوم این پرتاب در خاک سیبری سقوط کرد.

از آن جا که فضاپیماهای باری «سایوز» مشابه فضاپیماهای سرنشین‌دار آن هستند، روسیه تمام ماموریت‌های خود به سوی ایستگاه فضایی را تا زمان تعیین منشاء مشکل ایجاد شده در این فضاپیما معلق کرده بود. در نتیجه ماموریت سرنشین دار «سایوز» به سوی ایستگاه فضایی که ابتدا برای 21 سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود، تا اواسط ماه نوامبر به تعویق افتاد.

روسیه اعلام کرده بود که در صورت بروز هرگونه مشکل در این برنامه، اعزام سه سکنه جدید ایستگاه فضایی که برای تاریخ 14 نوامبر برنامه‌ریزی شده، به تاخیر خواهد افتاد، چرا که هر دو ماموریت از موشک‌های «سایوز» روسیه استفاده می‌کنند اما این پرتاب موفق نتیجه بهتری را برای روزهای آینده ایستگاه رقم زد.

«بیل گرستنمایر»، معاون مدیریت عملیات فضایی و کاوش‌های انسانی ناسا در بیانیه‌ای پس از پرتاب موفق «سایوز» اظهار کرد: ما به همکاران روس خود برای پرتاب موفقیت‌آمیز روز یکشنبه «پروگرس 45» تبریک می‌گوییم و این فضاپیما اکنون در مسیر خود به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

وی در ادامه افزود: این پرتاب موفق با معلق کردن نتیجه مجموعه جلسات آمادگی پرواز در هفته‌های آینده، صحنه را برای پرتاب بعدی «سایوز» که برای نیمه ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده، آماده کرده است. ماموریت ماه دسامبر «سایوز»،‌ تعداد ساکنان ایستگاه را به شش تن رسانده و چرخش تناوبی عادی سکنه را ادامه خواهد داد.

تعداد سکنه ایستگاه فضایی طی ماه‌های اخیر به دلیل تاخیرها و تعویق‌های پروازهای فضایی به سه تن رسیده بود و حتی مقامات فضایی روسیه و ناسا و دیگر شرکای ایستگاه در مورد احتمال خالی ماندن موقت ایستگاه فضایی تا پیدا شدن یک راه‌ حل سخن گفته بودند.

پرواز روز گذشته «سایوز»، گامی حیاتی در از سرگیری پرواز فضانوردان به ایستگاه فضایی بود. سکنه کنونی این آزمایشگاه مدارگرد شامل فضانوردانی از آمریکا، روسیه و ژاپن بوده و قرار است در روز 22 نوامبر پس از محول کردن کنترل ایستگاه بین‌المللی به سه سرنشین جدید که در روز 14 نوامبر وارد ایستگاه می‌شوند به زمین بازگردند.

فضاپیمای «پروگرس 45» محموله‌ای شامل 2.9 تن تدارکات از جمله 471 کیلوگرم نیروی محرکه برای سیستم رانش ایستگاه، حدود 50 کیلوگرم اکسیژن،420 کیلوگرم آب و 1409 کیلوگرم ابزار دیگر مانند لوازم یدکی، تجهیزات نگهداری و تدارکات آزمایشی را به ایستگاه بین‌المللی حمل می‌کند.

از جمله محموله‌های این فضاپیما، دو آی‌پد است که برای اولین بار به فضا ارسال شده و قرار است به عنوان ابزار تفریحی در اختیار سکنه ایستگاه قرار بگیرد. این آی‌پدها به همراه دو دستگاه آیفون 4 مجهز به یک برنامه برای کمک به فضانوردان در انجام آزمایش‌ها به پخش‌کننده‌های موزیک آی‌پاد قبلی که در حال حاضر در ایستگاه وجود دارند، خواهند پیوست.





بازدید امروز: 49 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330816
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ