سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف شهاب سنگی غول آسا در شمال چین

ارسال شده توسط رضا در 90/7/25:: 6:19 عصر

یک تخته سنگ عظیم فضایی که یکی از بزرگترین شهاب سنگ‌های شناخته شده تا به امروز به شمار می‌رود، در یکی از مناطق دوردست و کوهستانی واقع در شمال غرب چین کشف شد.

به گزارش ایسنا، این صخره بزرگ و عجیب که در کوه‌های آلتای استان سین کیانگ چین یافت شده است، شهاب سنگی آهنی است.

 

این شهاب سنگ که از خارج از منظومه شمسی آمده از ارزش علمی بالایی برخوردار است.

این سنگ بزرگ قهوه‌یی رنگ از زیر یک تخته سنگ گرانیتی بزرگتر بیرون زده و طول قسمتی از آن که بالای زمین قرار دارد، 3/2 متر و عرض آن نصف این مقدار است.

جرم این صخره فضایی بین 25 تا 30 تن تخمین زده شده، بنابراین از لحاظ جرمی از شهاب سنگ 28 تنی که در سال 1898 در همان منطقه کشف شده، پیشی گرفته است.

در صورت قطعی شدن شهاب سنگ بودن این صخره، کشف بزرگی برای جامعه علمی به شمار می‌رود.

بیشتر شهاب سنگ‌ها نزدیک به 6/4 میلیارد سال پیش، هنگام تشکیل منظومه‌ شمسی شکل گرفته‌اند، به همین دلیل شهاب سنگ‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند(صرف نظر از اندازه آنها) اطلاعات وسیعی از شکل‌گیری و نخستین تاریخچه منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

علی‌رغم این‌که شهاب سنگ سین کیانگ بسیار بزرگ است، اما عظیم‌ترین شهاب سنگ شناخته شده تا به امروز، جرمی حدود 60 تن دارد و در نامیبیا کشف شده است. از دیگر نمونه‌های بزرگتر، می‌توان به یک صخره 37 تنی در آرژانتین و یک شهاب سنگ 30 تنی در گرینلند اشاره کرد.

محققان دریافتند که نام‌هایی بر روی سطح این سنگ حکاکی شده که نشان دهنده حضور افرادی در این منطقه است که احتمالا از وجود چنین صخره‌ عجیبی مطلع بوده‌اند.

چاپ تیزابی روی آن نیز نشان‌دهنده‌ ترکیب نیکل و آهن آن است.

محققان درصددند دریابند آیا این شهاب سنگ آهنی با شهاب سنگی که در سال 1898 یافت شده، مرتبط است و یا این‌که کشف هر دوی آنها در این منطقه دوردست امری تصادفی است.





بازدید امروز: 32 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330133
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ