سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف نخستین سیارک پرخطر در چند قدمی زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/7/24:: 3:8 صبح

ستاره‌شناسان آماتور توانسته‌اند برای اولین بار یک سیارک را در فاصله بسیار نزدیک زمین شناسایی کنند که ممکن است تهدیدی برای زمین نیز محسوب شود.

 ستاره‌شناسان آماتور، ماه گذشته در رصدخانه‌ای در جزایر قناری، این سنگ آسمانی موسوم به سیارک 2011 SF108 را شناسایی کردند.

این اکتشاف موفقیت‌آمیز در پی پیشرفته‌تر شدن تجهیزات منجمان آماتور می‌تواند نشانگر اولین سیارک از تعداد بسیار بیشتری از آنها در اطراف زمین باشد.

به گفته کارشناسان فضایی، این رصد، نشانگر ارزش منبع‌یابی جمعی، برای دفاع علمی و سیاره‌ای است.

کشف سیارک 2011 SF108 توسط تیم داوطلب ستاره‌شناس، بررسی سیارک رصدخانه «تیده» در جزیره «تنریفه» (توتاس) ، در جریان برنامه « آگاهی موقعیتی فضای سازمان فضایی اروپا» انجام شد.

این اولین سیارکی نیست که تحت برنامه سازمان فضایی اروپا کشف شده، اما اولین جسم کشف شده نزدیک به زمین محسوب می‌شود. اجسام نزدیک به زمین به اجسامی گفته می‌شود که در مدار خود به دور خورشید به قدری به زمین نزدیک شده‌اند که ممکن است برای این سیاره یک تهدید محسوب شوند.

در جریان رصدهای گروه توتاس، تلسکوپ با استفاده از نرم‌افزاری که توسط ماتیاس بوش، دانشمند رایانه و ستاره‌شناس آماتور از رصدخانه آماتور استارتنبورگ آلمان طراحی شده، به جست‌وجوی خودکار سیارکها در چندین ساعت پرداخت.

به گفته دتلف کوشنی، رییس فعالیت سیارکی برنامه آگاهی موقعیتی فضا، تصاویر فضا برای بررسی در میان تمام اعضای این تیم توزیع شده که از میان آنها، راینر کراخت، موفق به کشف سیارک 2011 SF108 شد.

مدار این سیارک در فاصله 30 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد که خطری را متوجه زمینی‌ها نخواهد کرد. این سیارک چهل و ششمین کشف کراخت که یک معلم بازنشسته آلمانی است، محسوب می‌شود.

تا به امروز حدود 8000 سیارک در سراسر جهان شناسایی شده‌اند که وجود بسیاری از آنها مورد تردید واقع شده‌اند. کشف و پیگیری اجسامی که در نزدیکی زمین بوده و به عنوان یک تهدید محسوب می‌شوند، بسیار اهمیت دارد.

تیم توتاس ، به ایجاد یک پایه برای بررسی‌های آینده در مورد سیارکها به عنوان بخشی از برنامه کامل تحقیقات موقعیت فضایی کمک می‌کند که قرار است در سال 2012 در مورد آن تصمیم‌گیری شود. این تحقیقات احتمالا ترکیبی از ستاره‌شناسان حرفه‌ای و منبع جمعی را در خود خواهد داشت.





بازدید امروز: 29 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330130
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ