سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رویای سفر به مریخ محقق میشود؟

ارسال شده توسط رضا در 90/6/26:: 4:26 عصر

ناسا اخیرا از برنامه یک موشک غول‌پیکر پرده‌برداری کرده که در آینده خواهد توانست فضانوردان را به ماموریت‌های فضای عمیق به یک سیارک، سیاره یا ماه منتقل کند.

 به گفته مقامات ناسا، این نسل بعدی فضاپیما قرار است قویترین موشک ساخته‌ شده تاکنون با قابلیت انتقال فضانوردان به مقاصد دورتر از پیش باشد.

ناسا قصد دارد از «سیستم پرتاب فضایی» (SLS) جدید برای ارتقای تعدادی از قابلیت‌های پرتابی از انتقال ابتدایی 70 تن مواد به فضا تا ارتقای آن به 130 تن استفاده کند. این رانش بین 10 تا 20 درصد بیشتر ازموشک‌های ساترن پنج بوده که برای پرتاب ماموریت‌های ماه آپولو در اواخر دهه 1960 و اوائل دهه 1970 استفاده می‌شد.

چارلز بولدن، رئیس ناسا در یک نشست خبری ضمن معرفی این فناوری، اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای ناسا و مردم آمریکا است.

همراه با شکل‌گیری گروه کارکنان این فضاپیما، گسترش فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و تمرکز تازه بر فناوری‌های جدید، این سیستم پرتاب فضایی برای پیاده‌سازی برنامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره این کشور کلیدی خواهد بود.

SLS غول‌پیکر قرار است از چند سخت‌افزار شاتل‌های فضایی و برنامه فضایی متوقف شده صورت‌فلکی که قرار بوده انسان را دوباره به ماه بازگرداند، استفاده کند.

سال گذشته اوباما از ناسا خواست که تا سال 2025 فضانوردان را به یک سیارک منتقل کرده و سپس تا اواسط دهه 2030 آنها را به مریخ انتقال دهد. این رونمایی از SLS در حقیقت گام مهمی در جهت دستیابی به این اهداف محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود که تقویت‌کننده 10 میلیارد دلاری SLS، قدرتمندترین موشک ساخته شده تاکنون بوده و حتی از خانواده ساترن پنج ناسا که انسان را طی برنامه آپولو به ماه منتقل کرد، پیشی بگیرد. آخرین ماموریت آپولو در سال 1972 انجام شد.

در ماه آوریل شرکت خصوصی اسپیس ایکس از برنامه خود برای ساخت موشک بدون سرنشین بالابر سنگین خود که انتظار می‌رود قدرتمندترین موشک خصوصی ساخته شده تاکنون باشد، پرده برداشت.

موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس قرار است تا 53 تن بار را به مدار پایین زمین منتقل کند که البته این میزان نصف قابلیت طرح‌ریزی شده SLS محسوب می‌شود.





بازدید امروز: 30 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330625
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ