سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرصتی که تا یک قرن تکرار نمیشود!

ارسال شده توسط رضا در 90/6/19:: 8:11 عصر

ستاره‌شناسان موفق به شناسایی نزدیکترین و درخشان‌ترین ابرنواختر در فاصله 21 میلیون سال نوری از زمین طی 60 سال گذشته شده‌اند که در روزهای آینده از زمین قابل مشاهده خواهد بود.

 

این پدیده د

 این اکتشاف که روز چهارشنبه ( 16 شهریور) توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی اعلام شده، نظر بسیاری از ستاره‌شناسان در سراسر جهان از جمله محققان تلسکوپ هابل را به خود جلب کرده است.

 

 

 

 

انتظار می‌رود پدیده کیهانی ابرنواختر PTF 11kly در روزهای 9 تا 12 سپتامبر (18- 21 شهریور) به درخشان‌ترین حالت خود از منظر زمین از سال 1954 تاکنون برسد.

مشاهده این ابرنواختر که در صورت فلکی دب‌اکبر و در فاصله نزدیکی از زمین قرار دارد، برای ستاره‌شناسان فرصت مناسبی است؛ چرا که بیشتر ابرنواخترها در فواصل بیش از یک میلیارد سال نوری اتفاق می‌افتند.

به گفته دانشمندان، این پدیده از اکثر نقاط جهان قابل مشاهده بوده و فرصتی کوتاه برای مشاهده آن در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین بر اساس محاسبات، ‌پدیده مشابه بعدی تا 100 سال آینده اتفاق نخواهد افتاد. ر رنگ سفید و آبی رنگی در بالا و سمت چپ دو ستاره انتهایی دب اکبر اتفاق خواهد افتاد.

 

انفجار ابرنواختر در ابتدا در تاریخ 24 اوت (دوم شهریور) توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی کشف شد که در کهکشان فرفره در دب اکبر قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

این کشف جزو‌ اولین اکتشافات ابرنواختر در تاریخ قرار داشته و بسیاری از ستاره شناسان را مشتاق کرده است.

به گفته دانشمندان، این پدیده طی چند روز کم‌رنگ شده و تا نیمه ماه اکتبر تنها از طریق تلسکوپهای قوی قابل مشاهده خواهد بود.

چنین پدیده‌هایی در سه نوبت دیگر در صورت فلکی دب‌اکبر در سالهای 1909، 1951 و 1970 مشاهده شده‌اند.

 (ایسنا)





بازدید امروز: 36 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330631
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ