سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«دون کیشوت» ماموریتی برای حمله به سیارک در مسیر زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/5/29:: 9:0 صبح

شاید به نظر کمی داستانی و غیرواقعی برسد، اما سازمان فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک ماموریت انهدامی با هدف از بین بردن یک سیارک بزرگ در حال حرکت به سمت زمین است.

 در همین راستا، این ماموریت قرار است در سال 2015 یک ماهواره را با سرعت زیاد به سوی یک سیارک آزمایشی پرتاب کرده تا میزان تغییر مدار احتمالی سیارک را اندازه بگیرند.

هدف از این برنامه، ارزیابی این مساله است که شاید بتوان زمین را با استفاده از این شیوه، از برخورد احتمالی سیارکی که به سوی زمین در حرکت است، محافظت کرد.

این ماموریت که «دون کیشوت» نام دارد، دو فضاپیما را به سیارکهای نزدیک زمین پرتاب خواهد کرد.

یکی از آنها به عنوان ضربه‌زننده عمل کرده که به سمت سیارک پرتاب می‌شود و دیگری با چرخش به دور آن به تحلیل داده‌های این ضربه خواهد پرداخت.

یکی از اهداف بالقوه این ماموریت، سیارک 487 متری آپوفیس 99942 بوده که به گفته کارشناسان احتمال یک در 250 هزار، در سال 2036 با زمین برخورد خواهد کرد.

فضاپیمای 500 کیلوگرمی ضربه‌زننده که «هیدالگو» نام دارد، قرار است با سرعت نزدیک به 10 کیلومتر در ثانیه به سوی این سیارک پرتاب شود.

فضاپیمای دوم که «سانچو» نام دارد، به اسکن برخورد و نظارت بر احتمال تغییر جهت این سیارک خواهد پرداخت.

هر چند این ضربه ممکن است در جهت خلاف هدف این پروژه، حیات زمین را به خطر بیندازد.

در همین حین، ناسا به دنبال برنامه‌ریزی برای چیز بهتری است. این سازمان قصد دارد انسان را تا 15 سال آینده بر روی سطح یک سیارک فرود بیاورد.

اما فرود انسان روی این اجسام آسمانی آسان نیست. سیارک تقریبا هیچ گرانشی ندارد و فضانوردان نمی‌توانند بر روی آنها راه بروند. از این رو باید فضاپیما به آن متصل شود.

ناسا برای این منظور به راههای گوناگون مانند جت‌پک، افسار، بانجی، تور و تارهای عنکبوتی شکل برای اینکه فضانوردان بتوانند در بالای سطح سیارک شناور باشند، فکر کرده است.

(ایسنا)





بازدید امروز: 3 ، بازدید دیروز: 84 ، کل بازدیدها: 329615
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ