سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهان بر روی یک محور میچرخد

ارسال شده توسط رضا در 90/4/20:: 7:18 عصر

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه میشیگان نشان داده که شکل مهبانگ (انفجار بزرگ) احتمالا بسیار پیچیده‌تر از تصورات پیشین بوده و این که جهان بر روی یک محور می‌چرخد.

 

 فیزیکدانان و ستاره‌شناسان از مدت ها پیش می‌دانستند که جهان از یک تقارن آینه‌ای مانند یک توپ بسکتبال برخوردار است.

محققان برای آزمایش این تقارن فرضی، مسیر چرخش ده ها هزار کهکشان مارپیچ را که توسط تلسکوپ نقشه برداری دیجیتال آسمان اسلون ثبت شده بود، فهرست کردند.

محققان موفق به کشف شواهدی از تمایل کهکشان ها به چرخش در یک جهت ارجح شده‌اند. آنها مازاد کهکشان های چپ‌دست یا متمایل به چرخش در خلاف ساعتگرد را در بخشی از آسمان به سمت قطب شمال کهکشان راه‌شیری شناسایی کردند. این اثر تا آن سوی 600 میلیون سال نوری کشیده شده بود.

این نتایج بسیار اهمیت دارد ؛ چرا که با مفهوم پذیرفته شده قبلی در مورد همگرا بودن جهان در مقیاس های بسیار بزرگ، بدون داشتن جهت خاص تناقض دارد.

این کار باعث به وجود آمدن بینش‌های جدید در مورد شکل مهبانگ شده ‌است.یک جهان تقارنی و همگرا ممکن است با یک انفجار کروی‌شکل متقارن شبیه به یک توپ بسکتبال به وجود آمده باشد.

به گفته دانشمندان، اگر جهان در حال چرخش به وجود آمده باشد، ممکن است از یک محور ارجح برخوردار بوده و کهکشان ها احتمالا آن مفهوم اولیه را حفظ کرده‌اند. آنها بر این باور هستند که با توجه به شواهد موجود احتمالا جهان هنوز در حال چرخش است.  ایسنا





بازدید امروز: 57 ، بازدید دیروز: 84 ، کل بازدیدها: 329669
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ