سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاوشگر رزتا و نگاه به دنباله دار مقصد

ارسال شده توسط رضا در 90/3/20:: 12:43 عصر

 کاوشگر اروپایی رزتا پس از آنکه توانست مقصد نهایی خود را از فاصله 160 میلیون کیلومتری ببیند، تا رسیدن به آنجا به خواب زمستانی فرو رفت

فضا پیمای کاوشگر دنباله دار رزتا (Rosetta)، در حالیکه بیش از 160 میلیون کیلومتر تا مقصد نهایی اش فاصله دارد، توانست نگاهی اجمالی به مقصدش بیاندازد. مقصدی که قرار است در سال 2014 به ملاقات آن برود: دنباله دار چریموف – گراسیمنکو      (Churyumov-Gerasimenko). اکنون و پس از این نگاه سریع به مقصد، این فضا پیمای متعلق به آژانس فضایی اروپا ESA  به خواب زمستانی فرو می رود تا زمانی که به مقصد نهایی اش برسد.

این تصاویر با کمک ابزاری به نام اوزیریس گرفته شده است. OSIRIS اگرچه نام یکی از خدایان مصری است که عمدتا بر جهان مردگان وکالت دارد اما در اینجا مخفف حروف آغازین نام طولانی تر این ابزار است: «سامانه تصویر برداری راه دور فروسرخ، مریی و طیف نگاری».

این ابزار به آینه ای 10 سانتیمتری مجهز است و برای تهیه این تصاویر در مجموع به مدت 13 ساعت به نوردهی پرداخته است . 52 تصویر که تهیه هر یک از آنها شامل نوردهی 15 دقیقه ای بوده اند با یکدیگر ترکیب شده اند تا تصویر نهایی را شکل دهند و حتی با وجود این مقصد نهایی فضا پیمای رزتا ، تنها به شکل نقطه ای نورانی و کم سو مشخص شده است. اما ثبت همین نقطه چند پیکسلی باعث رضایت خاطر اعضا تیم تصویری برداری ابزار اوزیریس شده است.

 

  

 

  

 

  

 

  

 

>>چپ: دنباله دار Churyumov-Gerasimenko  در دل توده ای انبوه از ستاره های صورت فلکی عقرب پنهان است . تصویر میانی: دوربین زاویه باریک فضا پیما، نگاهی نزدیک تر به دنباله دار را ممکن می سازد. سمت راست: پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف پردازش داده سرانجامدنباله دار آشکار می شود. Image: ESA 2011 MPS for OSIRIS-Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA .

 

هولگر سیرکس   (Holger Sierks)   سرپرست ابزار اوزیریس در این باره می گوید:«ما اصلا انتظار نداشتیم که بتوانیم نخستین تصویر از دنباله دار مقصدمان را از چنین فاصله دوردستی تهیه کنیم».

 بعد از موفقیت رزتا در پشت سر گذاشتن این آزمون جدی ،این فضا پیما اینک وارد یک دوره خواب زمستانی 31 ماهه می شود تا انرژی خود را پیش از ملاقات با دنباله دار Churyumov-Gerasimenko   ذخیره کند. ملاقاتی که قرار است در سال 2014 اتفاق بیفتد. این فضا پیما دستور بیدار باش خود را در ژانویه 2014 دریافت خواهد کرد و در ماه های پیش از ملاقات نهایی و نزدیکش با دنباله دار که قرار است در جولای 2014 اتفاق بیفتد، همه سیستم های خود را فعال خواهد کرد.

 پائولو فری   (Paolo Ferri)   یکی از مدیران این پروژه می گوید:«با گذر موفق از کنار سیارک های استینس   (Steins)   در سال 2008 و لوتیتیا   (Lutetia)    در سال 2010، تا همین الان هم ، رزتا اطلاعات علمی با ارزشی به دست آورده است و اکنون لازم است تا به خواب برود و خود را برای آخرین مرحله مهم فعالیتش آماده کند.»

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>> نمای متحرک و مرحله به مرحله که جایگاه دنباله دار در میدان دید دوربین اوزیریس و نمای درشت شده آن را در زمینه آسمان نشان می دهد. ESA 2011 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA and Yuri Beletsky / ESO.

فضا پیمای رزتا یک طرح تحقیقاتی متعلق به آژانس فضایی اروپا است، که برای بررسی دقیق تر دنباله دارها و منشا آنها عازم سفری طولانی دشه است. این کاوشگر رباتیک در سال 2004 به فضا پرتاب شد تا پس از 10 سال سفر فضایی خود را به نزدیکی دنباله دار Churyumov-Gerasimenko برساند.

رزتا در اصل نام کتیبه ای متعلق به مصر باستان بود که با کشف آن، محققی به نام شامپلیون موفق شد رمز حروف هیروگلیف را بشکند تا دانشمندان بتوانند با مطالعه کتیبه های دیگر هیروگلیفی، اسرار مصر باستان را شناسایی کنند.

دانشمندان امیدوارند این ماموریت چنین نقشی را در ستاره شناسی بازی کند چرا که دنباله دارها، معدنی از اسرار منظومه شمسی هستند و بسیاری از پاسخ های مروبط به منشا منظومه شمسی را در دل خود نگاه می دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این ماموریت می توانید به صفحه اینترنتی آن در نشانی آژانس فضایی اروپا مراجعه کنید.

منبع: استرونومی ناو / نویسنده: DR EMILY BALDWIN/ بازنویسی: پوریا ناظمی





بازدید امروز: 8 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330603
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ