سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویری دیده نشده از مریخ

ارسال شده توسط رضا در 92/10/20:: 1:13 صبح

سفر به مریخ و زندگی در این سیاره در میان آخرین آرزوهای انسانی از سوی اهالی زمین به نوعی نهایت ماجراجویی و دنیا دیدگی محسوب می شود.


اگر شما هم مانند ما سفر به مریخ را در برنامه های آینده تان نزدیک به بعید می دانید ، می توانید در این گزارش تصاویر بکری از این سرزمین را مشاهده کنید.

قدم به قدم

 

کیوریاسیتی تا کنون حدود 500 متر از مسیرش را پشت سر گذاشته است. این کاوشر به تازگی به Glenelg، نخستین ایستگاه میانی‌اش رسید.


چشمانی متحرک




یکی از دوربین‌های کیوریاسیتی در نوک یکی از دست‌های اهرمی این مریخ‌نورد کارگذاری شده و نام آن Mars Hand Lens Imager است که به آن به اختصار MAHLI گفته می‌شود. این دوربین به میکروسکوپی می‌ماند که می‌تواند ساختارهای ریز را تجزیه و بررسی کند.

پروژه‌ای پرهزینه




ماموریت کیوریاسیتی در مریخ پروژه‌ای است که هزینه آن بر حدود 2 و نیم میلیارد دلار بالغ می‌شود و 687 روز نیز طول می‌کشد. این زمان برابر یک سال مریخی است.

در جستجوی آب



محققان امیدوارند که از طریق نمونه‌برداری‌های کیوریاسیتی و همچنین آزمایش‌ این نمونه‌ها بتوانند با قاطعیت از وجود آب در کره مریخ در گذشته‌های دور سخن بگویند. کیوریاسیتی در پی تجزیه‌ی خاک‌های نمونه‌برداری شده موادی شیمیایی پیدا کرده که نشان می‌دهند، این سیاره در زمان‌های دور از زمینه لازم برای پیدایش حیات برخوردار بوده است.

"مامور" فعال




کاوشگر فضایی کیوریاسیتی از ماه اوت سال مشغول انجام ماموریتش بر سیاره سرخ است و پیوسته تصاویری از کره مریخ برای سازمان فضایی ناسا ارسال می‌کند. نمونه‌برداری، آزمایش و بررسی نمونه و ارسال نتایج برای ناسا از دیگر وظایف این مریخ‌نورد است. سازمان ناسا پیشتر نیز کاوشگرهای دیگری به مریخ فرستاده بود.

اولین حفاری



مریخ‌نورد کیوریاسیتی در ماه فوریه نخستین حفاری خود را انجام داد و سوراخی به شعاع 6 / 1 سانتی‌متر و عمق 4 / 6 سانتی‌متر در خاک مریخ حفر کرد. پژوهشگران و مسئولان سازمان ناسا این گام را بزرگ‌ترین دستاورد این کاوشگر پس از فرودش بر سیاره سرخ عنوان کردند.


سفر ادامه دارد




وزن مریخ‌نورد کیوریاسیتی بر 900 کیلوگرم بالغ می‌شود و قوه محرکه آن سلول‌های خورشیدی و یک مولد گرما−الکتریکی ایزوتوپی که از طریق تجزیه مواد رادیواکتیو انرژی تولید می‌کند. کیوریاسیتی به شش چرخ پهن مجهز است.

اکسیژن و شرکا




به گفته‌ی پژوهشگران ناسا سولفور، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، فسفر و کربن موادی هستند که در این نمونه پیدا شده‌اند. آنان معتقدند که ترکیب این عناصر می‌توانسته منبعی احتمالی برای موجودات ذره‌بینی (میکرواورگانیسم‌ها) باشد.

پرتره از خود



کیوریاسیتی همچنین به وسایل گوناگون و رنگارنگی مجهز است؛ از رایانه، دستگاه‌های آزمایش، آنتن و فرستنده گرفته تا دستانی اهرمی و دوربین. این کاوشگر شماری از تعمیرات لازم را خود انجام می‌دهد و هر از گاهی نیز پرتره‌ای از خود به کره‌ی زمین می‌فرستند.

"تپه‌ای" 5 هزار متری




مریخ‌نورد کیوریاسیتی در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، در چهل و پنجمین روز مأموریت خود، تصاویر متعددی از کوه شارپ در کره مریخ گرفت. پژوهشگران ناسا حال توانسته‌اند با ترکیب و به هم چسباندن این عکس‌ها، تصویری تماشایی از این کوه تهیه و منتشر کنند. کوه شارپ که در این تصویر به تپه‌ای در استرالیا بی‌شباهت نیست، بیش از 5 هزار متر ارتفاع دارد.


منبع: بازار خبر





بازدید امروز: 16 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330219
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ